به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۳۵
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۷ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب : ۹۶۱۰۳
مردم ونزوئلا به آرمان‌های هوگو چاوز رای ندادند

واکنش‌ها به پیروزی اپوزیسیون ونزوئلا

گروه بين‌الملل: اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی چشمگیری دست یافت و به برتری ۱۶ ساله طرفداران چاوز در پارلمان پایان داد و حزب مخالف دولت، اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست آورد.
واکنش‌ها به پیروزی اپوزیسیون ونزوئلا
به گزارش هیات نظارت بر انتخابات، حزب ام.یو.دی 99 کرسی و حزب حاکم پی.اس.یو.وی. 46 کرسی بدست آورده اند. هنریک کاپریلز، استاندار میراندا و یکی از چهره های برجسته حزب مخالف دولت روز دوشنبه اعلام کرد: "ما پیروز شدیم. ما با فروتنی، پختگی و آرامش پیروز شدیم. زنده باد مردم ونزوئلا!"
نتایج انتخابات یک شکست عمده برای حزب حاکم بحساب می آید. این اولین بار در ظرف 17 سال گذشته است که مخالفان سیاست‌های هوگو چاوز در ونزوئلا به قدرت می رسند.

ژزوس تورلبا، دبیرکل حزب ام.یو.دی گفت: "این پیروزی دموکراسی در ونزوئلا است. اکنون زمان تغییر در ونزوئلا است." نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه شکست حزب خود در انتخابات پارلمانی را تایید کرد اما گفت که به آرمان هوگو چاوز برای ایجاد یک ونزوئلای سوسیالیست پایبند خواهد ماند. مادورو علت شکست خود را "جنگ اقتصادی" دانست که حریفان سیاسی او در داخل و خارج ونزوئلا علیه او به راه انداخته اند. کشور نفتخیز ونزوئلا در ماههای اخیر با رکود اقتصادی، تورم، و افزایش خشونت و عدم امنیت روبرو بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، اتحادیه اروپا امروز نتيجه انتخابات ونزوئلا را تمايل مردم برای تغييرات توصیف کرد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته: پیروزی مخالفان در انتخابات پارلمانی ونزوئلا از تمایل برای تغییرات حکایت دارد. وی یک روز پس از انتخاباتی تاریخی که برای نخستین بار از 16 سال پیش مخالفان اکثریت پارلمانی را به خود اختصاص دادند، در بیانیه ای اعلام کرد: نظر رای دهندگان،‌ رای برای تغییرات است

اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی چشمگیری دست یافت و به برتری ۱۶ ساله طرفداران چاوز در پارلمان پایان داد. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از نتیجه‌ای ناگوار سخن گفت. به گزارش رادیو آلمان، انتظار چندین ساله حزب‌های مخالف در ونزوئلا به پایان رسید. ائتلاف احزاب مخالف دولت این کشور تا کنون دست‌کم به ۹۹ کرسی از ۱۶۷ کرسی پارلمان دست یافته است. حزب سوسیالیست حاکم در این کشور تنها ۴۶ کرسی را از آن خود کرده است.

 میزان مشارکت مردم در انتخابات ۷۴ درصد بوده است. مقامات برگزارکننده انتخابات شامگاه یکشنبه مهلت رأی دادن را به مدت یک ساعت تمدید کرده بود. این اقدام با اعتراض احزاب اپوزیسیون روبرو شد، اما برگزارکنندگان علت چنین اقدامی را مشارکت بیش از اندازه مردم در انتخابات ذکر کردند. اگرچه نتایج کامل و پایانی این انتخابات هنوز اعلام نشده، اما جناح اپوزیسیون با توجه به احراز دو سوم از کرسی‌های پارلمان می‌تواند قوانین زیادی را تغییر دهد. از جمله انتظار می‌رود که دولت جدید طرح ابتکار عملی در ارتباط با بخشش عمومی زندانیان سیاسی ونزوئلا را به پارلمان این کشور ارائه دهد. شمار زیادی از سیاستمداران جناح اپوزیسیون در آستانه برگزاری این انتخابات بازداشت شده بودند.
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در نخستین واکنش به نتیجه انتخابات، شکست خود را اذعان داشت و آن را به عنوان "نتیجه‌ای ناخوشایند" پذیرفت.

انتظار می‌رود که ائتلاف پیروز در انتخابات اقدام به برگزاری یک همه‌پرسی درباره سرنوشت و برکناری زودرس مادورو کند که دوران ریاست‌جمهوری‌اش رسما در سال ۲۰۱۹ پایان می‌یابد. کارشناسان انتخابات پارلمانی ونزوئلا و نتیجه آن را رأی‌گیری درباره سیاست‌گذاری‌های دولت سوسیالیستی این کشور تلقی کرده بودند. بهای پایین نفت و همچنین تورم ۲۰۰ درصدی از جمله عواملی هستند که راه رئیس‌جمهور ونزوئلا و دولتش را دشوار کرده بودند. مادورو با توجه به این شکست سنگین نیاز به جناح اپوزیسیون دارد تا بتواند به کار خود ادامه دهد.

باید اذعان داشت که میزان فقر در ونزوئلا روز به روز بیشتر می‌شود. خواربار در این کشور جیره‌بندی شده‌ و شماره پایانی کارت هویت هر شهروند تعیین می‌کند که او چه زمانی در سوپرمارکت‌ها اجازه خرید مواد غذایی اولیه مانند، برنج، تخم‌مرغ و قهوه را دارد. مشکل اینجاست که در بسیاری از موارد قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی است و حتی تهیه آب و شیر نیز با دشواری همراه است.