به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۱ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب : ۹۶۲۸۵
رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:

امیدوارم بستن PMD صحت نداشته باشد!

گروه بين‌الملل: رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ابراز امیدواری کرد که گزارش‌ها درباره ارائه قطعنامه گروه ۱+۵ برای بستن پرونده پی.‌ام.دی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صحت نداشته باشند.
امیدوارم بستن PMD صحت نداشته باشد!
به گزارش راديو فردا، اد رویس، با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن تایید شده ایران تا سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های پنهانی مرتبط با ساخت تسلیحات اتمی داشته، گفته است که «پرسش‌های بی‌پاسخی باقی مانده‌اند». رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از جمله پرسیده که جمهوری اسلامی «تا چه اندازه به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک بود؟» و «چه اتفاقی برای مواد، تحقیقات و تجاربی که ایران {در این فرایند} به دست آورد، افتاد؟»

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش نهایی خود درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران در گذشته و حال (پی.‌ام.دی) را منتشر کرد، دولت‌های طرف گفت‌وگوی اتمی با ایران اعلام کردند که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده ایران در این خصوص و آغاز اجرای توافق اتمی به شورای حکام آژانس ارائه خواهند داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نهایی خود درباره پی.ام.دی، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی دست‌کم تا انتهای سال ۲۰۰۳ برای ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای تلاش کرده، هرچند این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و علمی فرا‌تر نرفته ‌است.

بر اساس گزارش آژانس، برخی از این فعالیت‌ها تا سال ۲۰۰۹ نیز همچنان ادامه داشته، اما پس از سال ۲۰۰۹ نشانه معتبری از فعالیت مرتبط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران یافت نشده است.
بستن پرونده پی.‌ام.دی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شرط ایران برای اجرای برجام یا توافق اتمی با قدرت‌های جهانی بوده است اما رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته که «در همین هفته ما متوجه شدیم که ایران آزمایش دیگری روی یک موشک بالستیک – با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای - انجام داده که نقض حداقل دو قطعنامه شورای امنیت است.»

رویس افزوده است: «تعجیل در خاتمه تحقیقات درباره گذشته اقدامات ایران با قطعنامه‌ای که کنگره و مردم آمریکا هنوز آن را ندیده‌اند، این را به ایران نشان می‌دهد که رفتار تهاجمی‌اش هیچ عواقبی ندارد.» وي در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: «منافع حیاتی ایالات متحده در امنیت ملی‌اش در خطر است. دولت اوباما باید در برابر رفتار خطرناک ایران بایستد و از شرکا و متحدان ما بخواهد تا جزئیات کاملی درباره گذشته برنامه اتمی آن به دست بیاورند.»