به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۹۶۴۱۳

نرم‌افزار آشکارساز دروغ برای دادگاه

گروه فناوری:محققان دانشگاه میشیگان یک نرم‌افزار آشکارساز دروغ طراحی کرده‌اند که با دقتی بیشتر از انسان می‌تواند سخنان فریبکارانه شاهدان دروغین را در دادگاه تشخیص دهد.
نرم‌افزار آشکارساز دروغ برای دادگاه
 یکی از چالش‌های موجود در زمان ساخت دستگاه دروغ‌سنج این است که رفتار آزمایشگاهی برای تائید صلاحیت دستگاه با رفتار واقعی افراد در دنیای بیرون متفاوت است و برای مشاهده یک رفتار واقعی فریبکارانه باید به مکان‌هایی مانند دادگاه مراجعه کرد.
 دانشمندان دانشگاه میشیگان به همین منظور به بررسی فیلم‌های شهادت در دادگاه پرداختند.
 
آن‌ها از شیوه‌های یادگیری ماشین برای بررسی 120 کلیپ ویدیویی از دادگاههای واقعی استفاده کردند. محققان بر اساس نتایج این دادگاهها می‌دانستند احتمالا کدام شاهد دروغ می‌گوید.  این دانشمندان دریافتند که دروغگوها در میان سایر مسائل، بیشتر اخم کرده و ادا واصول دارد، بطور مستقیم به سوال کننده نگاه می‌کند، با هر دو دست ژست گرفته، از کلمات اضافی مانند "اممم" استفاده می‌کند و از کلماتی بهره می‌برد که قطعیت خودش را بازتاب می‌دهد.
 
نرم‌افزار با به اجرا درآوردن الگوریتم‌های مبتنی بر این داده‌ها، فیلمهای افراد را که نیمی از آن‌ها دروغ گفته و نیمی دیگر حقیقت را بروز می‌دهند، بررسی کرد. این نرم‌افزار توانست با دقت 75 درصدی دروغگوها را شناسایی کند که بسیار بهتر از میزان 50 درصدی اجرا شده توسط انسان است.
 
امید است که این نرم‌افزار به محض تولید بتواند به ابزاری موثر در تشخیص دروغ برای حوزه‌های مانند قانون، امنیت و سلامت روانی تبدیل شود. برخلاف دروغ سنج‌های رایج، این نرم‌افزار نیازی به تماس فیزیکی با افراد تحت ارزیابی نداشته و از این رو، طیف گسترده‌تری از کاربردها را ارائه می‌کند.
مرجع : ایسنا