به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۴ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۹۶۵۶۸

کشف اولین فسیل‌های میکروسکوپی

گروه علمی: محققان چینی برای اولین بار موفق به کشف فسیل‌های میکروسکوپی کرم‌های کینوهاینچ شدند که در اصطلاح رایج دراگون‌های لجنی نام و قدمتی 530 میلیون ساله دارند.
کشف اولین فسیل‌های میکروسکوپی
این اکتشاف تاریخی شکاف عظیم موجود در اطلاعات بدست آمده از این بی‌مهرگان که جزو بندپایان هستند را پر می‌کند. این حیوانات کوچک فاقد استخوان و دارای بدن‌های بخش‌بندی شده بوده‌اند.
 اولین گونه این فسیل‌ها سال 2013 در صخره‌های زیر زمینی نانجاینگ در چین یافت و بعدا در سال 2014 نمونه‌های بیشتری پیدا شد.  دراگون لجنی باستانی نادر (Dubbed Eokinorhynchus rarus) و نمونه‌های تازه یافت شده متعلق به دوره کامبرین هستند و این نمونه‌ها در دو طرف پشت خود پنچ برآمدگی بزرگ دارند. محققان بر این باورند که این نوع کرم‌ها جزو کینوهاینچ‌های مدرن هستند.
 
شوهای شائو، استاد کالج علوم در دانشگاه فناوری ویرجینیا ایالات متحده، این کرم‌ها را کینو ‌خواند و اظهار کرد: این‌ها نماینده گروهی از حیوانات بندپا هستند، از جمله حشرات، عنکبوت‌ها و ... که بیشترین تنوع گونه در کره زمین متعلق به این دسته حیوانات است.  وی در ادامه گفت: درحالی که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر یافته شدن این گونه فسیل‌ها ثبت نشده است، فسیل‌های این بندپایان به بیش از 530 میلیون سال پیش تعلق دارند.
 
او افزود: اکتشاف ما اولین مورد گزارش شده از یافتن فسیل‌های کینو است. این یک شکاف عظیم در تاریخ فسیل‌هاست که بیش از 540 میلیون سال از تاریخ تکامل آنها بگذرد و ناشناخته باقی بمانند.  تاکنون تقریبا حدود 240 گونه زنده مشابه در محیط‌زیست دریایی کشف شده است. بدن کینوهاینچ‌ها به سه قست تقسیم می‌شود؛ سر که دارای یک دهن مخروطی شکل با دندان‌هایی در آن است، گردن و بدن آن که خود 11 بند دارد.
 
شائوگفت: گونه‌های کشف شده 0.078 اینچ طول و 10.02 اینچ پنها دارند و تاحدودی به اندازه یک دانه برنج هستند.  این مطالعه در مجله گزارش‌های علمی منتشر شده است.
مرجع : ایسنا