به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۹۶۸۸۲

زیباکلام: نگرانی از آرای بالای خمینی

زیباکلام: نگرانی از آرای بالای خمینی
گروه سیاسی- رسانه ها: صادق زیباکلام - استاد دانشگاه در روزنامه بهار نوشت: سخنان آقای سید‌حسن خمینی به‌هنگام ثبت‌نام مبین همان نکته‌ای است که چند روز پیش درباره اعلام آمادگی ایشان برای حضور در انتخابات ابراز داشتم. اینکه اصول‌گرایان، به‌خصوص طیف تندروی این جناح، یقینا از آمدن آقای سید‌حسن خمینی به‌هیچ‌وجه استقبال نخواهندکرد و نهایت تلاش خود را به کار خواهند برد تا ایشان به انتخابات خبرگان رهبری نیاید و اعلام نامزدی نکند. مشکل اصول‌گرایان، به‌خصوص طیف تندروی آنان، با آقای سید‌حسن خمینی دقیقا همان مشکلی است که با آقای هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 داشتند که نهایتا ایشان را ردصلاحیت‌کردند؛ البته بعد از آنکه سعی کردند تا ایشان را منصرف کنند و درواقع این عمل اتفاق نیفتاد و ایشان حاضر به انصراف نشدند، ردصلاحیتش کردند.

پس چنین امکانی وجود دارد که این سناریو برای سید حسن خمینی رخ بدهد؛ یعنی اصول‌گرایان فشار زیادی وارد کنند، بلکه ایشان را منصرف کنند و ثبت‌نامشان را پس بگیرند، اما اینکه آیا تا ردصلاحیت سید حسن خمینی در شورای نگهبان پیش خواهند رفت یا خیر، مقداری مبهم است و مشخص نیست؛ ولی آنچه می‌توانیم به‌ضرس قاطع بگوییم این است که عده‌ای با آمدن ایشان به‌شدت مخالف هستند و رد‌صلاحیت ایشان بعید نیست؛ همچنان‌که ما شاهد بودیم بعد از اعلام نامزدی آقای خمینی یکی از اعضای شورای نگهبان گفتند مسئله شرکت در امتحان جهت احراز صلاحیت علمی برای مجلس خبرگان‌رهبری خیلی جدی است؛ آن‌هم درست بعد از آنکه آقای سید حسن خمینی اعلام آمادگی کرده بودند.

مسلما روی چنین مطلبی کسی جز آقای سیدحسن خمینی کس دیگری نمی‌تواند باشد؛ با توجه به آنکه این اظهارنظر فردای آن روزی عنوان شد که آقای سید حسن خمینی اعلام نامزدی برای حضور در انتخابات کردند، لذا معلوم شد مقصود ایشان بود که باید در امتحان تعیین صلاحیت برای مجلس خبرگان شرکت کنید، به‌رغم آنکه شما نوه امام(ره) هستید. ضمن آنکه ما در گذشته شاهد بودیم که در مواردی وقتی علما و مراجع شناخته‌شده و مورد تایید درجه اجتهاد یک فردی را اعلام می‌کردند، آن ‌فرد می‌توانست در امتحان شرکت نکند، اما برای آنکه چنین وضعی پیش نیاید همان عضو شورای‌نگهبان در ادامه صحبت‌هایش گفته بود: «برخی مراجع به ما گفته‌اند که اجازه‌های اجتهادی را که ما می‌دهیم ترتیب اثر ندهید.»

یعنی به‌عبارت دیگر چنین منظوری داشتند که اگر آقای خمینی تاییدیه‌ای ازسوی برخی مراجع داشتند مبنی بر آنکه اجتهادشان تصدیق شده، در معذورات اخلاقی و رودربایستی قرار گرفته و این تاییدیه را داده‌اند. همه این نکات به سید حسن خمینی چنین‌چیزی را می‌رساند که «ما مخالف آمدن شما هستیم.» البته من فکر می‌کنم که آقای خمینی سعی می‌کند به‌گونه‌ای اظهارنظر کرده و موضع‌گیری کنند تا در دو ماه آینده حساسیت اصول‌گرایان را بیش از این برانگیخته نکنند. همچنان‌که ایشان به‌هنگام حضور در وزارت کشور به جهت ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان گفتند با کسی دشمنی ندارم، برای وحدت آمده‌ام، به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارم و مستقل هستم و غیره. بله ایشان چنین مواضعی را اعلام کردند ولی به‌خوبی می‌دانیم که ایشان از دید اصول‌گرایان یک گناه کبیره مرتکب شده‌اند و اینکه ایشان دستش در دست آقای هاشمی‌رفسنجانی است و بعد از حوادث 22 خرداد 88 ایشان به همان میزانی که نزدیک‌تر و نزدیک‌تر به آقای هاشمی شدند، در 6 سال گذشته از اصول‌گرایان فاصله بیشتری گرفتند و حتی برخی از مواضعی که اتخاذ کردند، مواضعی بود که اصلا به مذاق اصول‌گرایان خوش نیامده است.

درنتیجه به‌این سادگی و با گفتن اینکه «من مسقل هستم» یا «من به کسی وابسته نیستم»، اصول‌گرایان از سر تقصیرات ایشان نخواهند گذشت. پس باید صبر کنیم و ببینیم که ظرف هفته‌های آینده آیا مخالفت اصول‌گرایان با سید حسن خمینی تا به‌ آنجا پیش خواهد رفت که او را ردصلاحیت کنند یا خیر. چون اصول‌گرایان می‌دانند که در وضعیت فعلی و با توجه به اینکه سید‌حسن خمینی مورد حمایت آقای سیدمحمد خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی و سایر بزرگان اصلاح‌طلب قرار دارد، رأی سنگینی خواهد آورد، اگر در انتخابات اجازه حضور پیدا کند. لذا اصول‌گرایان نمی‌خواهند این خطرپذیری را داشته باشند و اجازه دهند سید حسن خمینی با رأی سنگینی وارد مجلس خبرگان بشود. به‌همین دلیل تنها چاره ایشان همین است که سیدحسن خمینی‌ را ردصلاحیت کنند و هرقدر هم که آقای خمینی در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها و موضع‌گیری تلاش کند که ابراز تمایل به اصول‌گرایان نشان دهد، فایده‌ای نخواهد داشت.

چراکه اصول‌گرایان به‌یاد دارند آن زمانی‌که خمینی باید به ایشان اعلام وفاداری می‌کرد، نکرد و رفت نزد آقای هاشمی‌رفسنجانی و اصلاح‌طلبان تا اعلام وفاداری کند. درنتیجه به‌این سادگی‌ها از تقصیرات سید حسن خمینی نخواهند گذشت. هرچند که ردصلاحیت او برای اصول‌گرایان خیلی گران تمام خواهد شد. همچنانکه ردصلاحیت آقای هاشمی رفنسجانی برای اصول‌گرایان کم هزینه نبود. بنابراین بخشی از اصول‌گرایان به‌خصوص طیف آینده‌نگر این جریان حاضر به پرداخت این هزینه نیستند و بخواهند بزرگ خاندان خمینی را ردصلاحیت کنند. چون این اتفاق یک بی‌اعتباری برای انتخابات را به‌بار خواهد آورد. درعین‌حال فراموش نکنیم که اصول‌گرایان تندرو در ورای این‌گونه دغدغه‌ها قرار دارند. برای آن‌ها آینده نظام یا گذشته آن خیلی مطرح نیست و تنها چیزی که برای آنان اهمیت دارد، رقابت قدرت درحال‌حاضر است؛ پس به‌واسطه همین مسئله امکان دارد که برای ردصلاحیت ایشان فشار جدی به شورای نگهبان وارد کنند.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۶:۵۷
من هر چند در تهران نیستم تا از حوزه انتخابی تهران به سید حسن رای بدم اما باز هم در برگه رای. خودم نام سید حسن رو مینویسم . مطمنا رای سید حسن بالا خواهد بود و مردم شهرما از اومدن سید حسن بسیار خوشحال شدن هر چن گروهی نیز ناراحتن اما قاطبه مردم.دلشون با سید حسن هست درود بر خمینی جوان (327898)
احمد
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۹:۰۶
پس شمانسبت به سیدحسن احساس تکلیف می کنی نهنماینده حوزه انتخابی خودتون (327905)
مستقل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۷:۱۶
لطفا فرزند امام را مصادره نکنید. چرا این همه جنگ روانی درست میکنید کبرا صغری میچنید و یک نتیجه بگیرید برای جریان مطبوع خودتان در مجلس، ماهی بگیرید در کنار نام سید حسن بزرگوار حالا که فرزند عزیز امام مستقل وارد شده این همه شوکه شد ه اید در راستای آزادی بیان اشتراک بگذارید (327899)
سعید1
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۷:۲۰
نخواهند گذاشت ایشان بالا بیاید.البته باز باید منتظر ماند ودید اما اگر اندکی با فضای سیاسی آشنا باشیم باید دقیق این گزاره را نوشت که سید حسن خمینی را رد صلاحیت خواهند کرد.چه کسانی؟روشن است: کسانی که از گوشه چشم بزرگواریهای پدربزرگش بهره مند شده و خود را برکشیدند.حالا هم نماینده بلافصل امام شده اند و نوه اش را مخالف خط امام معرفی خواهند کرد! این خط این هم نشان.اگر غیر از این بود بنده از تحلیل کنار می کشم! (327900)
احمد
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۷:۴۴
اصولگراین تندرو در جایی گفته اند امام از اینکه بیت ایشان وارد سیاست شوند ناراضی بوده ولی اگر خود حضرت امام وارد سیاست نمیشدن الان چیزی بنام جمهوری اسلامی نداشتیم (327902)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۸:۲۶
اون ها از همین الان شکست را پذیرفته اند .وبرای همین است که صدا و سیما را با تمام قوا به کار گرفته اند.آقای منفی زن لطفا سایت را هک کن و منفی بزن !مثل سایت دولت بهار !! (327903)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۱:۳۵
خیلی وقته من نمیتونم مثبت یا منفی بزنم. اونهایی که میزنند لطفا به ما هم یاد بدند. (327916)
ایرانی
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۱:۵۲
به به امیر خان !
کم پیدا قربان !
از آمار و ارقام اقتصادی چه خبر ؟!
راستی حالا بهار یه چیزی در مورد هک منفی و مثبت ها گفت شما زیاد جدّی نگیر ! اگه واقعاً کسی میخواست هک کنه و توان این کار رو میداشت، اساسی هک میکرد و وقتش رو صرف هکِ چیزهای پیش و پا افتاده و منفی و مثبت ها نمی کرد عزیزم ! به نظرم توجیهِ بهار نیوز برای تعطیلیِ بخش نظرات خنده دار بود! (327920)
احمد
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۹:۰۱
جالبه اینم ادامه همون ادعای مضحک رای ۷۰درصدی اصلاح طلبان است که یکی ازدوستانتون گفتن یابازی جدیده اگرشماهدفتون آگاهی مردمه چراوقتی این آقاگفت احمدی نژاد۱۰تا۱۵میلیون رای داره روتوسایتتون نیاوردیدمثل خیلی چیزای دیگه مثل بازی کردنتون باکلمات ن((خست وزیرامام یادگارامام ))یااسم هایی که برای دلسوزان می زارید(( دلواپس افراطی ))خدابهتون رحم کنه که داریداین مردموگمراه می کنیدکه به اهداف نفسانی قدرت طلبانه خودتون برسیداونهایی که می فهمن مقایسه کردن عملکردتون رودرقضیه پاریس باعملکردتون درقضیه شیعیان مظلوم (327904)
رضا
United States
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۲:۰۰
بهتره میزان رای سید حسن رو از همون هاله نور بپرسی که ید بیضایی در پیشگویی و غیب بینی داره! (327922)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۹:۰۸
بنده نه ازحزب اصلاح طلب هستم نه اصول گرا ,ولی میخواهم ببینم این افرادی که سنگ اقایانی مثل حضرت حجه السلام والمسلمین سیدحسن خمینی رابه سینه میزنندخودمقیدبه اطاعت ازفرمایشات ایشان وجدبزرگوارشان حضرت امام خمینی (ره)میباشند؟ (327906)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۱:۳۳
معلومه که هستند.
هر روز هم یه دور وصیت نامه امام رو میخونند و خیلی هم استکبار ستیز هستند. اصلا هم دوست ندارند با آمریکا رابطه داشته باشند. (327914)
على
Germany
۱۳۹۴/۰۹/۲۹ ۰۲:۵۲
بله حتما هم سنگش را به سينه ميزنيم و هم فرمايشات ايشان و جد بزرگوارش را گوش ميدهيم چنانچه به همين دليل بدنبال ياران امام و خط امام بدنبال اصلاحات هستيم تا نظام مورد نظر امام تا ابد اصلاح و مقترانه و مودمى ادامه يابد آنهم به نفع همه ملت و نه فقط به نفع باند زر اندوز قدرت طلب. (327934)
مستقل اصلاح طلب
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۹:۲۹
تحلیل آقای زیباکلام عین حقیقت و بسیار هوشمندانه و زیرکانه است. (327908)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۹:۵۹
تندروهای دلواپس به چه پیسیی افتاده اند!!! که برای حفظ خودشان درقدرت دست به هر کارپستی می زنند.اما آنهابایدبدانند اکثریت قریب به اتفاق ملت فهمیده اندکه
آنها نه دلسوز انقلابند ونه دلسوز اهداف امام ونه دلسوزمملکت ومردم ،تنها برای
خودشان سینه می زنند. (327909)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۰:۳۳
خوش اومدی یادگار امام عریزبه کوری چشم دشمنان امام و رهبری موفق باشید (327910)
عموزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۰:۴۷
تند رو ها هر کسی را که اندکی محبوبیت در جامعه کسب کند نمیتوانند تحمل کنند هر چند که او یک ورزشکار یا یک هنرمند و خواننده باشد . حساب بزرگ خاندان خمینی که مشخص است . (327911)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۰:۵۰
بادرودبرشماخوشحالیم که نوه امام امدودل غمگین جوانان راشادکرد (327912)
شیخ زکزاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۱:۰۱
آیت الله خمینی علیه آیت الله خمینی؟ هرگز (327913)
سیامک.زند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۱:۳۴
درودخداوندبرفرزندشجاعونترس.خمینی.بزرگ.باد.شوراینظارت.درهییت.های.اجرایی.که.مجال.به.کسی.ندادامازنده.باد.اصلاحات.ورهبران.ان.بحصوص.فرزندفاضال.وباتقوای.امام.خاتمی.بزرگ (327915)
رضا درودگر
United States
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۱:۵۷
نه جناب زیباکلام؛ رد صلاحیت سید حسن هرگز!
مطمئن باشید آقایون چنین خودزنی نمیکنند و آبی به آسیاب دشمن نخواهند ریخت. (327921)
گلسرخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۲:۱۹
مهم اینه که سیدحسن مطیع امر مقام معظم رهبری هستن و به حول وقوه الهی از غربال شورای نگهبان بسلامتی میگذرند،حالا مگه چی میشه آزمون بگیرن مطمینا از خیلی از همین مدعیان با سوادترن..... (327923)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۲۳:۳۲
اینقد سر رسیدن به قدرت دعواس که
مردم و مملکت و منافع مملکت از یاد
میبرن فکر میکنم حضور حسن آقا خمینی
میتونه زمینه ورود نسل جدید روحانیون باسواد
که قبل از نظام به ایران و ملت ایران فکر میکنن رو
سبب بشه و حرکت کشور به سمت دموکراسی و آزادیه
واقعی نه نهادهای موازی که هر کدوم واسه خودشون دولتین.سپاس (327925)
م.مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۹ ۰۰:۰۳
حیف که بنده تهران نیستم وگرنه ایشون انتخاب اول بودن مطمئن باشید کسانی که از آمدن ایشون که روحانی جوان و خوش فکری هستند هراس دارند که آرا رو به سمت خودشون بکشونه. سید حسن خمینی روحانی مردمی دوستداران زیادی در طیف های مختلف سیاسی و همچنین اجتماعی داره که مطمئنا رای خوبی هم خواهند آورد. (327926)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۹ ۰۰:۰۸
مطمئنا سید حسن خمینی رای بسیار بالایی رو کسب میکنند فکر نمیکنم که شورای نگهبان ایشون رو رد صلاحیت کنه چرا که اگر این کار رو انجام بده یقیناً صلاحیت خود شورای نگهبان در نزد مردم زیر سوال میره وچنان ضربه ای به اعتماد مردم نسبت به انتخابات میزنه که جبران ناپذیر خواهد بود .انشا الله که باحضور سید حسن انتخابات پرشوري خواهیم داشت (327927)
ایمان
United States
۱۳۹۴/۰۹/۲۹ ۰۰:۲۱
ایکاش اینهایی که به سیدحسن خمینی این تهمتها رامیزنند میدانستند سید حسن خمینی حرف دل مردم میزنه که بین مردم اینهمه مقبولیت داره ودلواپسی اینها هم از پایگاه مردمی سیدحسن خمینی است (327928)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۹ ۰۲:۴۰
بايداميدواربود.يادمون باشه كه سال ٩٢هم همين اصولگرايان افراطي تمام تلاششونوكردن.ولي اين راي مردم بودكه پيروزشد. (327933)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۲۹ ۰۳:۳۴
آغای زیرپاکلام ببخشید زیباکلام در ایرانستیزی ید طولایی دارند چنانکه دشمنان ایران از افاضات ایشان برای نمونه در سایت وز وزین یوتیوب استفاده‌ی بسیاری میکنند. (327935)
مهدی
Germany
۱۳۹۴/۰۹/۲۹ ۰۷:۵۵
بنظر من که رای خیلی پایینی میاره اگرم رای بیاره آخرای لیست خواهد بود. چون توی خبرگان معمولا افراد مذهبی شرکت میکنن و رای میدن که اونا هم قطعا به خمینی رای نخواهند داد. درهرحال از دو نظر قطع به ضرر خمینی خواهد شد. اول اینکه ممکنه رای بالایی نیاره و حیثیت اصلاح طلبها تا سالهای طولانی به باد خواهد رفت. دوم اینکه حتی اگه رای بیاره و بره خبرگان، جزئی از حاکمیت شده و قطعا محبوبیت خودش رو توی طیف اصلاحطلبی به مرور از دست میده و بین اونهمه خبرگان دیگه استحاله میشه (327937)