به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۳۲
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۳ ساعت ۰۲:۴۳
کد مطلب : ۹۷۷۷۰
واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر: ورود به سفارت عربستان در تهران

ایران و عربستان سفيران يكديگر را احضار کردند

گروه سياسي: ایران در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، در عربستان، کاردار این کشور را به وزارت امور خارجه احضار كرد و به وي اعلام کرد که دولت عربستان برای اعدام شیخ نمر "تاوان سختی" خواهد داد و همزمان، وزارت خارجه عربستان شامگاه شنبه با احضار سفیر ایران در ریاض"اعتراض شدید" خود را درباره اظهارات مقامات ایرانی به وی ابلاغ کرد.
ایران و عربستان سفيران يكديگر را احضار کردند
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت در حالی که "تروریست‌های افراطی و تکفیری" امنیت جهان را سلب کرده‌اند، اعدام شخصی مانند شیخ نمر ،"ابزاری جز سخن گفتن برای پیگیری اهداف دینی و سیاسی خود نداشته" نشان دهنده "بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی" عربستان است. حسین جابرانصاری، افرود: دولت عربستان برای "حمایت از جریان‌های تروریستی و تکفیری" و همین‌طور "اعدام و سرکوب منتقدان داخلی" تاوان سختی خواهد داد. از سوي ديگر، وزارت خارجه عربستان شامگاه شنبه با احضار سفیر ایران در ریاض"اعتراض شدید" خود را درباره اظهارات مقامات ایرانی به وی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان در یادداشت اعتراضی خود نسبت به آنچه که اظهارات "خصمانه" مقامات ایران در قبال احکام قضایی این کشورخواند، ایران را به دخالت آشکار" در امور داخلی خود متهم کرد. وزارت خارجه عربستان همچنین «مسئولیت» کامل حمایت از سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد را با تمامی کارکنانشان متوجه دولت ایران دانست. در همين حال، گزارش‌ها از حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران حکایت دارد. تصاویر و ویدئوهایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ورود معترضان به داخل ساختمان و آتش گرفتن بخشی از آن حکایت دارد.

بي بي سي هم گزارش داد: در عکس ها و ویدئوها چند مهاجم در داخل ساختمانی دیده می شوند که با فریاد الله اکبر در حال تخریب لوازم داخل آن هستند. خبرگزاری تسنیم هم از ورود مهاجمان به محوطه سفارت عربستان به دليل خشم مردم انقلابی خبر داد. تابناك هم نوشت: پس از ورود برخی از شهروندان خشمگین به سفارت عربستان، ماموران نیروی انتظامی وارد صحنه شدند و محل این سفارتخانه را تخلیه نمودند. در پی این واقعه فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، حسین ساجدی‌نیا، در برابر سفارت عربستان سعودی واقع در منطقه نیاوران تهران حضور پیدا کرده و از مهاجمان خواست آرامش خود را حفظ کنند."

به گزارش بي بي سي، هم‌زمان در شهرهای تهران، مشهد، قطیف (عربستان)، کربلا (عراق) و در بحرین شماری در اعتراض به عربستان تظاهرات کردند. در شهر قطیف در شرق عربستان، زادگاه شیخ نمر، بیش از صد نفر با زیر پا گذاشتن قانون ممنوعیت تظاهرات به خیابان آمدند و شعار "مرگ بر خاندان سلطنتی" سر دادند. همچنین گزارش شده معترضان در مشهد، پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری این کشور پایین کشیده‌اند. بر اساس بعضی گزارش‌ها معترضان مواد آتش‌زا به ساختمان کنسولگری عربستان پرتاب کرده‌اند. صبح شنبه وزارت کشور عربستان اعلام کرد شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر را اعدام کرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر مستقر در آمریکا گفته جدا از آن که دلیل اعدام‌ها چه بوده است، "اعدام جمعی پرونده مساله‌دار عربستان را لکه‌دارتر خواهد کرد." سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است "شیخ نمر در یک دادگاه غیرمنصفانه به اعدام محکوم شد و این اقدام به ناآرامی‌های قومی در عربستان دامن می‌زند."
او می‌گوید: "ثبات و پایداری تنها در صورتی به استان شرقی عربستان برمی‌گردد که تبعیض علیه شهروندان شیعه پایان یابد وگرنه اعدام‌ها کارگشا نخواهد بود."

مدیر روابط عمومی حوزه‌های علمیه ایران اعلام کرده در اعتراض به اعدام شیخ نمر، امروز ۱۳ دی ماه حوزه‌های علمیه تعطیل است. بر اساس این گزارش قرارست روحانیون و طلاب در مدرسه فیضیه تجمع کنند. شماری از دانشجویان دانشگاه امام صادق هم گفته‌اند مقابل سفارت عربستان در تهران تجمع خواهند کرد. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در اطلاعیه‌ای خبر اعدام شیخ نمر را "وحشتناک" توصیف  و اعلام كرد خبر اعدام، جهان اسلام را در "بهت و تعجب" فرو برد. به گفته آیت‌الله مکارم شیرازی، "کانون فتنه" خود آل سعود است.

آیت‌الله حسین نوری همدانی هم اعدام شیخ نمر را "دهن‌کجی بزرگ به اهل خرد شیعه و سنی" خوانده و گفته است: علمای شیعه و سنی بلاد اسلامی باید در خصوص اقدام نابه‌جای عربستان سعودی در اعدام مغرضانه عالم دینی، تصمیم بگیرند اما فعلا این مساله را محکوم می‌کنیم. آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی هم اقدام عربستان را "ددمنشانه" توصیف و اعلام کرد خون به ناحق ریخته‌ شیخ نمر راه سقوط رژیم عربستان را هموار خواهد کرد.