به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۵ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۹۷۹۶۰

ساخت اولین میکروسکوپ حرارتی جهان

گروه فناوری:محققان فرانسوی برای اولین ‌بار موفق به ساخت میکروسکوپ جدید با قابلیت ثبت فعالیت‌های حرارتی سلول‌ها شدند.
ساخت اولین میکروسکوپ حرارتی جهان
پژوهشگران معتقدند که به کمک فناوری میکروسکوپ حرارتی می‌توان عملکرد سلول‌ها را در فعالیت‌هایی همچون ذخیره، انتقال و تبادل حرارت با محیط، ثبت و بررسی کرد.
 محققان دانشگاه بوردو فرانسه با ترکیب فناوری دوربین‌های دید در شب با میکروسکوپ‌های معمولی، اولین نمونه از میکروسکوپ‌های حرارتی را تولید کردند که به کمک آن می‌توان فعالیت‌های حرارتی سلول‌ها که نشانگر وضعیت سلول‌ها در طول چرخه حیات است را بررسی کرد.
 
با اطلاعات دریافتی از میکروسکوپ حرارتی می‌توان تحولی در عرصه پیوند اعضاء ایجاد و روند انجماد و ذخیره خون در بافت‌های جدا شده از جریان خون را با دقت بیشتری بررسی کرد.  فعالیت‌های سلولی باعث تولید گرما در سلول‌ها می‌شود و با در نظر گرفتن میزان حرارت سلول‌ها می‌توان علت گرم شدن زخم‌های عفونی و توده‌های سرطانی را مشخص کرد.
 
دکتر توماس دیهو، متخصص تجهیزات پزشکی از مرکز مطالعات ملی فرانسه اظهار کرد: در این فناوری بافت سلولی مورد نظر بر روی صفحه تیتانیومی بسیار باریک قرار داده می‌شود و سپس به کمک لیزر میکرومتریک، تابش اندکی بر روی ورق تیتانیوم اعمال می‌شود.  وی در ادامه افزود: پس از تابش لیزر، اثر حرارتی سلول‌ها در مقیاس میکرونی بر روی ورق تیتانیوم باقی می‌ماند؛ بنابراین می‌توان به کمک فناوری میکروسکوپ حرارتی، تصاویر جدیدی از سلول‌های زنده را ثبت کرد.
مرجع : ایسنا