به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۹۸۷۷۰

عادل الجبیر: ایران باید بین انقلابی بودن یا احترام به روابط بین‌المللی یکی را انتخاب کند

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه عربستان سعودی مدعی شده است که ما (ممالک عربی) از دخالت های جمهوری اسلامی در امور داخلی خود به تنگ آمده ایم، چرا ایران باید در باره احکام قضایی داخلی ما دخالت و واکنش نشان بدهد؟ مگر ما درباره امور داخلی ایران اظهارنظر کرده و واکنش نشان می‌دهیم؟
عادل الجبیر: ایران باید بین انقلابی بودن یا احترام به روابط بین‌المللی یکی را انتخاب کند
عادل الجبیر در مصاحبه با بی‌بی‌سی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید درک کند با گفتمان «انقلابی» نمی‌تواند با کشورهای دیگر روابط حسنه داشته باشد و باید انتخاب کند که آیا می خواهد همچنان رویکرد‌های انقلابی داشته باشد یا اینکه به روش های مورد احترام بین‌المللی روی آورده و اختلافات را از طریق مذاکره و دیپلماسی حل و فصل نماید نه از طریق دخالت مخرب در امور داخلی کشورها، حمله به سفارت‌خانه‌ها و به آتش کشیدن آنها. عادل الجبیرهمچنین گفته است با وجود بالا گرفتن تنش میان کشورش با ایران، امیدوار است گفتگوهای صلح سوریه طی ده روز آینده آغاز شود. این در حالیست که محمد جواد ظریف، چند روز پیش گفته بود ایران اجازه نخواهد داد "رویکردهای تنش‌آفرین عربستان سعودی، تاثیر منفی برای حل بحران سوریه بگذارد".

در پی توافق ماه گذشته در ریاض عربستان میان گروه‌های مخاف بشار اسد و همچنین قطعنامه شورای امنیت در زمینه صلح سوریه، این گفتگوها قرار است از ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن) در جهت پایان دادن به جنگ‌های داخلی این کشور آغاز شود. بشار اسد، از حمایت کامل ایران برخوردار است و اغلب گروه‌های شبه نظامی مخالف او هم از سوی عربستان حمایت می‌شوند. با وجود این، عادل الجبیر، گفت تنش‌های میان ریاض و تهران بر روی شکل‌گیری این مذاکرات تاثیری نخواهد داشت چرا که "فقط نمایندگان دولت سوریه" در آنسوی میز مذاکره خواهند نشست. همزمان وزیر خارجه عربستان از نقش ایران در شکل‌گیری این مذاکرات انتقاد کرده و آن را "مخرب و بی‌ثبات‌کننده" خواند.  جنگ داخلی سوریه که به پنجمین سال خود نزدیک می‌شود باعث کشته شدن بیش از دویست و پنجاه هزار نفر و آواره شدن حداقل ۱۲ میلیون نفر شده است.