به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۹۸۷۹۸
مسی دوشنبه شب پنجمین توپ طلا خود را برد

سرمربیانی که توپ طلا بردند

گروه ورزشی: هشت سرمربی در دوران بازیگری خود صاحب توپ طلا شدند.
سرمربیانی که توپ طلا بردند
لیونل مسی دوشنبه هفته جاری برای پنجمین بار توپ طلا را برد. برخی از بازیکنانی که این افتخار نصیبشان شده است، پس از آویختن کفش هایشان به عنوان مربی در دنیای فوتبال به کار خود ادامه دادند. زین الدین زیدان نیز جز این بازیکنان است. پس از برکناری رافائل بنیتس، هدایت رئال مادرید به او سپرده شده است.

 

برنده توپ طلا در سال 1998 پیش از این، هدایت کاستیا، تیم دوم رئال را عهده دار بود. این اولین تجربه بزرگ ستاره فرانسوی است. رئال در اولین بازی تحت هدایت زیدان با پنج گل برابر دپورتیوو لاکرونیا پیروز شد. او اولین گام را محکم برداشت اما تا پایان کار دشواری را پیش رو خواهد داشت.

 

هافبک پیشین رئال مادرید تنها سرمربی نیست که برنده توپ طلا شده است. فرانتس بکن باوئر در سالهای 73 و 72 این جایزه را برد. پس از شکست آلمان در یورو 84 و حذف برابر اسپانیا هدایت تیم ملی به او سپرده شد. بکن باوئر در اولین بازی برابر آرژانتین قرار گرفت و با سه گل مغلوب آلبی سلسته شد. خوسه پونسه و بوروچاگا گل‌های حریف را به ثمر رساندند. بکن باوئر در سال 86 دوباره در فینال جام جهانی مغلوب این تیم شد. او چهار سال بعد آلمان را در قهرمانی جهان، سه ستاره کرد. دوران مربیگری او با هدایت المپیک مارسی و بایرن مونیخ پایان یافت.

 

 

 

لوییس سوارس که در سال 1960 برنده توپ طلا شد کار خود را با جوانان جنوا شروع کرد. سوارس در سال 1974 پیشنهاد فرایلوزی، رییس اینترمیلان را پذیرفت و به تیم ایتالیایی پیوست. پس از قرار گرفتن اینتر در جایگاه چهارم در پایان فصل سوارس به علت اختلاف با رییس باشگاه این تیم را ترک کرد. سپس به تیم‌های کالیاری و اسپال رفت و پس از آن هدایت تیم ملی زیر 21 سال اسپانیا به او سپرده شد و به همراه این تیم قهرمان یورو 1986 شد. پس از این موفقیت هدایت تیم ملی اسپانیا را در جام جهانی 90 ایتالیا بر عهده گرفت.

 

مارکو فان باستن در دوران فوتبالش، سه بار صاحب توپ طلا شد. او در سال‌های 92، 89، 1988 این جایزه را برد. ستاره پیشین تیم ملی هلند در تیم دوم آژاکس مربیگری می‌کرد که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد تا فوتبال تهاجمی هلند را بهبود ببخشد. گل زلاتان ابراهیموویچ، پیروزی نارنجی‌ها را تبدیل به تساوی کرد تا فان باستن اولین دیدار را با برد پشت سر نگذارد. پس از صعود تیم ملی به جام جهانی 2006 و یورو 2008، هلند را ترک کرد تا در تیم‌های باشگاهی این کشور به کار خود ادامه دهد. او در تیم‌های آژاکس، هیرنوین و آلکمار مربیگری کرد.

 

 

 

 

لوتار ماتیوس که بیشترین جام جهانی را تجربه کرده است (پنج بار)، در سال 1990 برنده توپ طلا شد. اولین تجربه‌اش در مربیگری با هدایت تیم راپیدوین رقم خورد. او نتوانست در لیگ اتریش قهرمان شود و این باشگاه را ترک کرد. ماتیوس نتوانست به عنوان سرمربی به توفیقی دست یابد. او هدایت تیم‌های ملی چون مجارستان و بلغارستان و باشگاه‌هایی مانند پارتیزان بلگراد و اتلتیکو پاراننسه را برعهده داشت.

 

 

 

 

کوین کیگان هم در سال‌های 79 و 1978 برنده توپ طلا شد. او در سال 91 هدایت نیوکاسل را بر عهده گرفت و یک سال بعد این تیم را به لیگ برتر رساند. سپس در فولام مربیگری کرد و سرمربی تیم ملی انگلیس شد. پس از آن هدایت منچسترسیتی را بر عهده گرفت. مربیگری او در سال 2009 در نیوکاسل پایان یافت.

 

هریستو استیویچکوف بلغاری یکی از بازیکنان تاثیرگذار دهه 90، در سال 2004 هدایت بلغارستان را بر عهده گرفت اما نتوانست کشورش را به مرحله نهایی تورنمنت معتبری برساند. در سال 2007 به لالیگا آمد تا تیم سلتاویگو بحران زده را نجات دهد اما موفق نشد. پس از این تجربیات در دو تیم باشگاهی در آفریقای جنوبی و بلغارستان مربیگری کرد اما در این تیم‌ها نیز عملکرد درخشانی نداشت. استویچکوف در سال 1994 برنده توپ طلا شده بود.

 

 

 

میشل پلاتینی هم سه بار در سالهای 85، 84 و 1983 توپ طلا را برد و در اولین حضورش به عنوان سرمربی تیم ملی فرانسه، نروژ را با یک گل شکست داد. پس از این که نتوانست فرانسه را به جام جهانی 90 ایتالیا ببرد، اسپانیا را در راه رسیدن به مرحله نهایی یورو 1992 حذف کرد. دو تساوی برابر سوییس و انگلیس و یک شکست مقابل دانمارک در یورو پایان مربیگری او بود.

 

 


 
مرجع : ایسنا