به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۹۸۸۳۷

ریزش 3.2تریلیون دلاری بازارهای سهام جهان

گروه اقتصادي: بازارهای سهام جهان از ابتدای سال 2016 تاکنون تحت تاثیر نگرانی‌های اقتصادی بویژه کندی موتور رشد اقتصاد چین و کاهش قیمت نفت خام، 3.2 تریلیون دلار از دست داده‌اند.
ریزش 3.2تریلیون دلاری بازارهای سهام جهان
 هوارد سیلوربلت، تحلیلگر ارشد بازار سهام آمریکا در یادداشتی نوشت: بازارهای سهام جهان 3.17 تریلیون دلار را در عرض هشت روز معامله از دست دادند و بر مبنای تغییرات ماهانه، این بزرگترین کاهش بازارهای سهام جهان از زمان کاهش 5.671 تریلیون دلاری در اکتبر سال 2008 بوده است.
 
بر اساس گزارش مارکت واچ، بیش از نیمی از این ضرر متعلق به وال استریت است. بر مبنای محاسبات انجام گرفته از ابتدای سال، بازار سهام آمریکا 1.77 تریلیون دلار و بازارهای سهام غیرآمریکایی 1.40 تریلیون دلار از دست داده‌اند. استاندارد اند پورز 500 از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته 1.33 تریلیون دلار و داوجونز اینداستریال اوریج 517 میلیارد دلار از دست داده که بدترین شروع سال این بازارها بوده است.
 
در واقع وال استریت هرگز شروع سالی به این بدی نداشته است. بازار سهام آمریکا با کاهش شدید در روز جمعه، دو هفته اول سال 2016 را با کاهش به پایان رساند.
 
هر سه شاخص بزرگ سهام شامل داوجونز اینداستریال اوریج، استاندارد اند پورز 500 و نزدک کامپوزیت از رکورد بالای خود 10 درصد یا بیشتر سقوط کرده اند. نگرانی سرمایه گذاران نسبت به کندی اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کالا به شمار می‌رود و همچنین کاهش قیمت نفت خام به پایین‌ترین سطح 12 سال گذشته از عوامل اصلی نوسانات بازار سهام بوده اند. سرمایه گذاران انتظار دارند سود شرکتهای آمریکایی بویژه شرکتهای انرژی لطمه ببیند.
 
داوجونز روز جمعه 2.4 درصد عقب نشینی کرد و در 15988.08 واحد ایستاد. استاندارد اند پورز با 2.2 درصد افت، در 1880.33 واحد ایستاد و نزدک کامپوزیت با 2.7 درصد کاهش، در 4488.42 واحد بسته شد. به گفته تحلیلگران، کاهش قیمت نفت دلیل اصلی ریزش روز جمعه بازارهای سهام بود. نفت خام از قیمت بالای 100 دلار در هر بشکه در تابستان سال 2014 به پایین 30 دلار کاهش یافته و شرکتهای انرژی را از سود بی‌نصیب کرده است.
 
نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار نیویورک 1.78 دلار یا 5.7 درصد کاهش یافت و به 29.42 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که مبنای معاملات بین المللی است، 1.94 دلار یا 6.3 درصد کاهش یافت و به 28.94 دلار در هر بشکه رسید. همچنین سرمایه‌گذاران روز جمعه اخبار اقتصادی ناامیدکننده‌ای دریافت کردند. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد تولید صنعتی که شامل تولید کارخانه، معدنی و نیروگاه‌ها می‌شود در دسامبر برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است. یک گزارش رسمی دیگر کاهش میزان خرده فروشی آمریکا در ماه گذشته را نشان داد.
 
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از سرمایه گذاران با امیدهای نسبتا بالا به استقبال سال نو رفتند و انتظار داشتند قیمت نفت ثبات پیدا کند. پس از ریزش گسترده ای که بازارهای سهام جهان اواسط تابستان سال گذشته داشتند، عده اندکی از تحلیلگران پیش بینی می‌کردند باز هم بزودی شاهد این اتفاق باشند و اقدام بانک مرکزی آمریکا در تصویب افزایش نرخهای در دسامبر که نخستین افزایش در حدود 10 سال گذشته به شمار می‌رفت، برای بسیاری از سرمایه گذاران نشانه سلامت اقتصاد آمریکا تعبیر شد.
 
بازارهای سهام در اروپا روز جمعه در سطح بالاتری معاملاتشان را آغاز کردند، اما به سرعت عقب نشینی کردند. شاخص داکس آلمان 2.5 درصد، کک 40 فرانسه 2.4 درصد و FTSE 100 انگلیس 1.9 درصد از ارزش خود را از دست دادند.
 
در چین شاخص شانگهای کامپوزیت 3.6 درصد ریزش کرد و به پایین‌ترین سطح در 13 ماه گذشته رسید. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 1.5 درصد، نیک‌کی 225 ژاپن 0.5 درصد و کسپی کره جنوبی 1.1 درصد افت کردند.
 
شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از 10 ارز بزرگ دنبال می‌کند، برای سومین هفته متوالی صعود کرد که طولانی‌ترین روند صعودی از ژوییه سال گذشته بود.
 
سرمایه گذاران با استمرار نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی به طلا و دارایی‌های مطمئن دیگر روی آورده‌اند. بهای معاملات طلای آمریکا برای تحویل در فوریه 1.6 درصد یا 17.10 دلار افزایش یافت و به 1090 دلار رسید.