به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۹۸۸۷۱
امیدواریم ردصلاحیت‌ها بر دستاورد لغو تحریم‌ها سایه نیندازد

شکوری‌راد: با صندوق‌ رای قهر نمی‌کنیم

گروه سیاسی: دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اظهار داشت:ما به مردم این نکته را گوشزد ‌کرده‌ایم که قهر از صندوق‌های رای نتیجه نخواهد داشت و اکنون نیز در جریان اصلاحات و جامعه حرفی از عدم شرکت نمی‌شنویم.
شکوری‌راد: با صندوق‌ رای قهر نمی‌کنیم
علی شکوری‌راد در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به فرا رسیدن زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت گفت: ما منتظر اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت هستیم، که البته تا این لحظه اخبار جسته گریخته‌ای که در این رابطه منتشر شده که بعضا نگران کننده است. وی ادامه داد: البته نتیجه بررسی صلاحیت‌ها به خود داوطلبان انتخابات اعلام خواهد شد، ولی آمار کلی و نهایی آن درباره تعداد تایید صلاحیت‌شدگان و تعداد رد صلاحیت‌شدگان توسط مسئولان ارائه خواهد شد و آنگاه می‌توان در این باره قضاوت نهایی داشت.

این عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه هر نتیجه‌ای که توسط هیات‌های نظارت و شورای نگهبان اعلام شود تاثیری در عزم اصلاح‌طلبان برای پیمودن مسیر انتخابات نخواهد داشت، اظهار داشت: تصمیم اولیه برای شرکت در انتخابات با در نظر گرفتن احتمال رد صلاحیت‌های گسترده بوده و ما خود را برای چنین شرایطی آماده کرده‌ایم. به همین خاطر بود که از تمام کسانی که فکر می‌کردیم می‌توانند کمکی در تشکیل یک مجلس کارآمد داشته باشند، دعوت کردیم برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کنند تا با مشکل فقدان نامزد انتخاباتی پس از بررسی صلاحیت‌ها مواجه نشویم، لذا از کسانی که با قبول زحمت به این فراخوان پاسخ مثبت دادند تشکر می‌کنم. در این راستا ۱۲ هزار نفر یعنی بیش از دو برابر بارهای قبل برای حضور در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کردند که پاسخ درخوری به آن فراخوان بود.

شکوری‌راد با بیان اینکه بخش عمده کسانی که برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده بودند توسط هیات‌های اجرایی صلاحیتشان تایید شده است، تصریح کرد: خوشبختانه هیات‌های اجرایی براساس استعلام‌ها از مراکز قانونی چهارگانه عمل کرده‌اند و این نتیجه دارای اصالت است و اگر هیات‌های نظارت هم براساس مُرّ قانون عمل کنند، نتایج بررسی صلاحیت‌های آنها هم باید شبیه یا نزدیک به نتایج هیات‌های اجرایی باشد؛ در غیر این صورت شائبه‌های عدم پایبندی به قانون به وجود می‌آید و این نگران‌کننده است.

وی با اشاره به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور گسترده افراد در انتخابات خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف گفته‌اند که خواهان مشارکت گسترده مردم در انتخابات هستند. تحقق این امر طبیعتاً لوازمی دارد. یکی از این لوازم آن است که شرکت‌کنندگان در انتخابات نامزدهایی را مطابق سلایق و علایق خود ببینند تا به او رأی بدهند. در غیراین‌صورت دعوت از مردم برای حضور در انتخابات سخت خواهد بود و ممکن است با پاسخ در خور از جانب آنان مواجه نشود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان خواهان حضور سلایق مختلف در میان داوطلبان در انتخابات مجلس هستند، ابراز داشت: حضرت امام(ره) همواره تاکید داشتند که میزان رای مردم است و مقام معظم رهبری نیز در تداوم صحبت‌های ایشان بیان کردند که انتخابات حق الناس است. حق‌الناس اهمیتش از حق‌الله بیشتر است. در بررسی صلاحیت‌ها نیز رعایت جانب حق الناس بسیار اهمیت دارد و نباید کسی بی‌دلیل از نامزدی در انتخابات محروم شود. شکوری‌راد اضافه کرد: همانطور که بیان کردم هیات‌های اجرایی براساس قانون عمل کردند و ما امیدوار هستیم این روند توسط هیات‌های نظارت ادامه پیدا کند.

وی با یادآوری دغدغه اصلاح‌طلبان بیان کرد: نکته نگران‌کننده این است که روند بررسی افراد براساس رویکرد احراز صلاحیت به حد کفایت نرسد و بدون آنکه دلیلی وجود داشته باشد، داوطلبان به خاطر عدم احراز صلاحیت کنار گذاشته شوند و باتوجه به تعداد بالای ثبت‌نام کنندگان اگر هیات‌های نظارت و شورای نگهبان در این کار صرفاً قصور بکنند، ممکن است صلاحیت بسیاری از افراد احراز نشود که نتیجه قهری آن عدم امکان حضور داوطلبان در انتخابات و‌‌ همان رد صلاحیت‌ گسترده خواهد بود. هر نامزد انتخابات دارای یک حوزۀ نفوذ در جامعه است که از این امر متاثر می‌شود. در نتیجه در بخش‌هایی از جامعه فضای یاس و ناامیدی نسبت به انتخابات ایجاد می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم درباره چرائی فراخوان برای ثبت‌نام گسترده در انتخابات یادآور شد: فراخوان برای ثبت‌نام گسترده به دنبال تهدیدهایی در جهت رد صلاحیت گسترده افراد بود و اصلاح‌طلبان چون احساس می‌کردند دامنه رد صلاحیت‌ها ممکن است زیاد باشد، از تعداد بسیاری دعوت کردند در انتخابات ثبت‌نام کنند تا به اندازه کافی نامزد داشته باشند و در واقع این تاکتیک تضمینی برای حضور گسترده اصلاح‌طلبان تا پایان مراحل انتخابات بود. شکوری راد با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در ۲ سال گذشته همواره مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرده‌اند، گفت: ما به مردم این نکته را گوشزد ‌کرده‌ایم که قهر از صندوق‌های رای نتیجه نخواهد داشت و اکنون نیز حرفی از عدم شرکت، در جریان اصلاحات و جامعه نمی‌شنویم.

وی با اشاره به تجربه‌های گسترده اصلاح طلبان در ادوار پیشین اظهار داشت: هرچند دو بار عدم معرفی نامزد از سوی اصلاح‌طلبان همراه با دستاوردهایی بوده است، یکبار در انتخابات مجلس پنجم که مجمع روحانیون مبارز نامزدی را معرفی نکرد و دستاورد آن حماسه دوم خرداد سال۷۶ بود و دیگری در انتخابات مجلس نهم که اصلاح‌طلبان نامزد معرفی نکردند و دستاورد آن پیروزی در انتخابات سال ۹۲ شد. اما در برهه‌های دیگر که ما نامزدهایی را معرفی نکرده یا در آن انتخابات شرکت نکردیم، با دستاوردی همراه نبوده است. بر همین اساس و با توجه به مجموعه تجربه‌های پیشین اتفاق نظر اصلاح طلبان بر این است که در شرایط حاضر پیمودن مسیر انتخابات تا انتها بهترین گزینه است و باید در بین داوطلبان باقیمانده بگردیم و به هر صورت نامزد معرفی کنیم و تلاش کنیم دستاوردی داشته باشیم.

شکوری راد با یادآوری اینکه کف مطالبۀ اصلاح‌طلبان تهی بودن مجلس آینده از افراطیون است، اظهار داشت: ایجاد یک مجلس کارآمد و خالی از افراطیون کف مطالبه‌های جریان اصلاحات است و فکر می‌کنم در هر حال می‌توانیم این مسئله را محقق سازیم. وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که رد صلاحیت‌ها گسترده باشد اصلاح‌طلبان چه می‌کنند؟ تصریح کرد: اگر در حوزه انتخابیه نامزد اصلاح‌طلبی وجود نداشته باشد ما در برابر افراد تندرو از افراد مستقل و میانه‌رو حمایت می‌کنیم و فکر می‌کنیم افراد مستقل و میانه‌رو هم می‌توانند در زمره جریان اصلاحات محسوب شوند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه هنوز نتایج نهایی بررسی هیات‌های نظارت اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: ما از رد صلاحیت‌شدگان احتمالی می‌خواهیم به نتایج بررسی‌های هیات‌های نظارت اعتراض کنند و با گفت‌وگو‌ها و تعاملاتی که وجود دارد امیدوار هستیم در این مسئله تجدیدنظری صورت بگیرد و امیدواریم شاهد آن باشیم که حداقل به تعداد مورد نیاز، نامزد اصلاح‌طلب در حوزه‌های انتخابیه وجود داشته باشد. این عضو شورای عالی سیاستگذاری در پاسخ به سوالی درباره رایزنی و گفت‌وگو با شورای نگهبان و دولت برای جلوگیری از رد صلاحیت‌های گسترده جریان اصلاحات ابراز داشت: تا آنجا که اطلاع دارم تعامل‌های مثبتی میان شورای نگهبان و وزارت کشور در این باره بوده و قول‌های مساعدی هم داده شده است تا مسئله رد صلاحیت‌شدگان با گفت‌وگو و ارائه مستندات قابل دفاع حل شود.

شکوری‌راد از تعامل محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری با برخی از اعضای نهاد ناظر در این باره خبر داد و یادآور شد: کمیته رایزنی و تعامل شورایعالی سیاستگذاری وظیفه‌اش این است که با تعامل و گفت‌وگو دامنه رد صلاحیت‌ها را کاهش دهد. وی با بیان اینکه اراده اصلاح‌طلبان حتی با نتیجه نامطلوب در بررسی صلاحیت‌ها پیمودن مسیر مشارکت در انتخابات است، تاکید کرد: جریان اصلاحات در هر صورتی در بن‌بست قرار نخواهد گرفت و امکان نتیجه‌گیری در انتخابات از اصلاح‌طلبان سلب نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه هم‌اکنون همگرایی خوبی در جریان اصلاحات وجود دارد، بیان کرد: فشار بر جریان اصلاحات به انسجام و همگرایی جریان اصلاحات ضربه نمی‌زند، بلکه به انسجام آن می‌افزاید؛ به‌طور مثال در سال ۹۲ و در زمانی که آقای هاشمی رد صلاحیت شدند، برخی‌ها فکر می‌کردند که جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چند تکه خواهد شد، اما ما دیدیم با سعۀ صدر و رویکرد فعال و نه انفعال ایشان، اصلاح‌طلبان با عزمی راسخ و تصمیمی واحد در آن انتخابات شرکت کردند و نتیجه گرفتند.

شکوری راد در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارید که در صورت رد صلاحیت‌های گسترده، آقای روحانی در این‌باره ورود کند؟ گفت: چنین انتظاری وجود دارد. البته آقای روحانی در این باره وعده‌هایی داده است و عملکرد ایشان در دو سال گذشته نشان می‌دهد که ایشان به وعده‌هایشان پایبند هستند هرچند که در تحقق برخی از آنها ناکام بوده‌اند، اما شاهدی در عدم پایبندی وجود ندارد. وی با بیان اینکه یکی از وعده‌های آقای روحانی برگزاری انتخابات سالم و درست است، اظهار داشت: آقای روحانی در این باره در سخنرانی‌هایشان نیز اشاره‌هایی داشته‌اند و قول داده‌اند با شورای نگهبان رایزنی داشته باشند تا امنیت و شرایط لازم برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات فراهم شود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارید شورای نگهبان ۱۷۰ نماینده‌ای که از معاون اول دولت سابق پول دریافت کرده‌اند، رد صلاحیت شوند؟ تصریح کرد: خیر، نه فقط به این دلیل. البته وقتی شورای نگهبان می‌گوید ما باید احراز صلاحیت‌ کنیم، پس چرا نتیجه آن، مجلس نهم شده است که صلاحیت تک تک نمایندگان آن توسط شورای نگهبان احراز شده بود. نمایندگانی که از دولت قبل پول گرفته‌اند. البته پول گرفتن از دولت لزوما به معنای فساد نیست ولی خلاف شأن نمایندگی و خلاف انتظار مردم است.

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: ‌البته ما معتقدیم امکان احراز صلاحیت‌ها همیشه فراهم نمی‌شود و این تقصیر نامزد انتخاباتی نیست و باید براساس قانون، نهاد ناظر به رد صلاحیت بر اساس مستندات قانونی بپردازد و در صورتی که این رویه از سوی شورای نگهبان اتخاذ شود، بسیاری از افراد و حتی منتقدان می‌توانند با اشتیاق در انتخابات شرکت کنند. وی با بیان اینکه مردم انتخاب‌کننده نهایی هستند، ابراز داشت: احراز صلاحیت اصلی توسط مردم صورت می‌گیرد، بنابراین لازم است آن‌ها با طیف متعدد و متنوعی از نامزد‌ها برای انتخاب روبرو باشند تا مفهوم انتخابات شکل بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم در پایان با اشاره به اجرای برجام یادآور شد: امروز برجام به مرحله اجرا می‌رسد و ما شاهد فصل جدیدی از تحولات خواهیم بود که ممکن است در پی آن گشایش‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شود و ما از این ترس داریم که اعلام رد صلاحیت‌ها اگر گسترده باشد در فضای عمومی کشور بر این دستاورد بزرگ سایه بیندازد. امروز، روز شادی تمام ملت ایران است و این شادی نباید با تلخی رد صلاحیت گسترده از دست برود.