به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۹۹۲۰۶

تصویب کلیات طرح جرم سیاسی در مجلس

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس، با کلیات طرح جرم سیاسی موافقت کردند.
تصویب کلیات طرح جرم سیاسی در مجلس
به گزارش خانه ملت، نمایندگان امروز (سه‌شنبه، 29 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح جرم سیاسی با 120 رای موافق، 21 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 149 رای ماخوذه در مجلس موافقت کردند.
محمدعلی اسفنانی در توضیح طرح جرم سیاسی گفت: این طرح جهت رسیدگی به کمیسیون قضایی حقوقی ارجاع شد و در جلسات متعدد با حضور کارشناسان، صاحبنظران و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا با اصلاحاتی تصویب شد.
 
نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جرم سیاسی موضوع مهمی در حوزه حقوقی است این موضوع عکس العمل هایی از سوی مراجع قضایی حقوقی و کانون وکلا دنبال خواهد داشت. وی افزود: بسیاری از کشورهای مدعی در دنیا قادر به تعریف جرم سیاسی نیستند؛در واقع دولت رغبتی به تعریف جرم سیاسی ندارد،چرا که در موضوعات و مصادیقی از نظر دولت جرم و در برخی موارد اظهارات مفیدی تلقی می شود.
 
اسفنانی با یادآوری اینکه جرم سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطرح است،افزود: نحوه رسیدگی به این جرم نیز در قانون اساسی آورده شده آنچه که در طرح جرم سیاسی مطرح است،تعریف این جرم می باشد. سخنگوی کمیسیون قضایی حقوقی مجلس،تاکید کرد: آنچه که در جرم سیاسی تعریف شده عنوان مجرمانه جدیدی نیست در واقع همان عناوین مجرمانه ای است که در قانون مجازات اسلامی تحت عنوان مجرمانه دارای مجازات است اما تفاوت در این طرح در قالب تعریف جرم سیاسی و مصادیق آن است.
 
گفتنی است؛"مجید انصاری" نماینده دولت در واکنش به ایراد طرح جرم سیاسی در مجلس،تصریح کرد: اصل طرح جرم سیاسی اقدام مثبت و گامی رو به جلو است،اما دولت معتقد است این طرح جامع و مانع نیست،چرا که ماهیت جرم سیاسی تعریف واحدی از آن را با مشکل مواجه می سازد.