به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۹۹۳۳۸

مذاکره با شورای نگهبان سخت تر از 1+5

محمدمهدي محمدي

گروه سياسي: با اعلام خبر وضعیت صلاحیت کاندیدای مجلس شورای اسلامی موجی از انتقادات و دلخوری ها از شورای نگهبان به راه افتاد. برخی بر این باورند که شورای نگهبان با رد صلاحیت تعداد کثیری از کاندیدای مجلس شورای اسلامی سعی در حفظ نظام و کم کردن تنش های داخلی در فضای مجلس و کنترل و رصد برجام در مجلس آتی دارد. در مقابل نیز عده کثیری از کارشناسان و سیاسیون معتقدند که این اقدام شورای نگهبان بر خلاف نظر رهبری در جذب حداکثری و افزایش مشارکت عمومی در عرصه انتخابات که یک رفراندوم در تایید نظام جمهوری اسلامی است، انجامیده.

وقتی ناراحتی ها، دلگیری ها و پیچیدگی مسائل به حدی می رسد که حل آن با راهکار های ساده امکان پذیر نباشد، دلمشغولان و دلسوزان با وساطت از فردی که امید را برای کشورشان باز گردانده است، تقاضای خود را مطرح و انتظار حل مسئله ای سخت و سنگین را دارند. اینکه از رئیس جمهور بخواهیم در مقابل رد صلاحیت ها با شورای نگهبان وارد مذاکره شود، خواسته نابجایی هم هست هم نیست. نا بجا ازین جهت هست که در شرح وظایف قانونی رئیس جمهور مذاکره با شورای نگهبان بطور مستقیم وجود ندارد. لذا تکرار این موضوع و ایجاد فشار به ایشان باری سنگین به دوش سیاست داخلی دولت می نشاند. درحالیکه دولت درگیر برنامه های برجام و برگزاری انتخابات و حل معضلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

و نابجا ازین جهت نیست که روحانی فردی است که با تدبیر، امید از دست رفته مردمش را باز گردانیده و از هیچ تلاشی برای حفظ کیان نظام جمهوری اسلامی دریغ نکرده است. حال موضوع اینجاست که شورای نگهبان آیا در مقابل زبان سازش و صلح دولت روحانی با پافشاری بر مواضع خود چالشی دیگر و هزینه ای دیگر برای نظام ببار خواهد آورد؟ مشخصا و مسلما مذاکره رئیس دولت با شورای نگهبان در جهت تعدیل و اصلاح نگرش در بررسی صلاحیت افراد، مذاکره ای سخت و دشوار و البته تاریخی در سال همدلی و همزبانی مردم و دولت خواهد بود.