به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۹۹۶۴۷
یافته‌هادرباره ارتباط دیابت و پوکی استخوان

نقص ساختاری استخوان در مبتلایان دیابت

گروه علمی:محققان مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه ساوتهمپتون با استفاده ا ز"توموگرافی کامپیوتریِ کمیِ محیطی با وضوح بالا" موسوم به (HRpQCT) ساختار استخوانی و قدرت آنها را در سطوح ریز ساختار بیماران دیابتی ارزیابی کردند.
نقص ساختاری استخوان در مبتلایان دیابت
 این بیوپسی مجازی استخوان برای نخستین بار در جهان نشان می‌دهد، لبه بیرونی استخوان دیابتی‌های نوع دو در مقایسه با افراد سالم، متخلخل‌تر و دارای حفره‌های بسیاری است.
 در واقع عکس‌های به دست آمده نشان می‌دهد، دیابتی‌های نوع دو دارای نقص ساختاری در استخوان‌هایشان هستند و همین امر است که میزان شکستگی‌ها را در زنان و مردان دیابتی بیشتر می‌کند.  طی این پژوهش 177 مرد و 155 زن با میانگین سن 76 سال مورد بررسی قرار گرفتند.
 
به گفته محققان یافته‌های این پژوهش از این جهت دارای اهمیت است که رابطه دیابت و پوکی استخوان و شناسایی نوع گزینشی نقش ساختاری استخوانی که منجر به افزایش شکستگی بیش از حد در این اختلال فزاینده می‌شود، برجسته می‌کند.
 
نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که تأثیرات محیطی طی دوره‌های بحرانی از مراحل ابتدایی گسترش این اتفاق (شکستگی و از دست رفتن بافت استخوانی به علت بیماری) به اختلالات غیر واگیر شایع منجر شود.  نتایج این پژوهش در مجله " Calcified Tissue International " منتشر شده است.
مرجع : ایسنا