کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستور‌ممانعت پخش آثار فرهاد‌از صداوسیما

روزنامه شزق , 4 بهمن 1394 ساعت 15:03

گروه فرهنگی: پرونده شکایت خانواده فرهاد از سازمان صداوسیما در مورد پخش بدون اجازه آثار این آهنگ‌ساز و خواننده درحال پیگیری است و به گفته وکیل آثار هنری و اداری فرهاد، جلسه بعدی این دادگاه اردیبهشت سال ٩٥ تشكيل خواهد شد. حمید کاظمی در زمان حیات فرهاد، وکیل و مسئول رسمی کارهای هنری و اداری فرهاد بوده و متعاقبا این مسئولیت را طی تجدید وکالت‌نامه رسمی از سوی خانواده فرهاد عهده‌دار شده است. او زمانی متحمل خسارت مالی ناشی از تغییر نظر مرکز موسیقی ارشاد در رابطه با مجوز صادرشده، به سبب ذکر نام شاعر آثار در دفترچه اینسرت و روی CD‌های تکثیرشده در سوئیس مجبور به انهدام مجموعه آثار شد.


کاظمی در حاشیه مراسمی که به مناسبت زادروز فرهاد برگزار شد، درباره پیگیری وضعیت انتشار آثار فرهاد و احقاق حقوق مادی و معنوی آثار این آهنگ‌ساز و خواننده به «شرق» گفت: «ساخت هرگونه کلیپ از این آثار به‌عنوان تحریف و خیانت و سوءاستفاده شمرده شده و نه تنها خاطر علاقه‌مندان را مکدر کرده است، بلکه مخالفت و اعتراض آنها را برمی‌انگیزد».

او در رابطه با وضعیت صداوسیما در دادگاه و رأی صادرشده عنوان کرد: «دادگاه بدوی و کارشناسی یک‌نفره و هیأت سه‌نفره به صلاحدید دادگاه بدوی در سال‌های ٩١ و ٩٢ برگزار شد و در سال ٩٣ سازمان صداوسیما در دادگاه بدوی به نظر هیأت سه‌نفره هیچ‌گونه اعتراضی نداشت و در نتیجه دادگاه بدوی بر مبنای نظر هیأت کارشناسی سه‌نفره حکم و رأی لازم بنا به تشخیص خود از اسناد، مدارک و بررسی‌های مستدل را مبتنی بر محکومیت صداوسیما، صادر کرد و سازمان صداوسیما نیز در پروسه زمانی مشخص‌شده، هیچ‌گونه اعتراضی نکرد اما براساس تجدیدنظرطلبی خواهان برای بررسی دقیق‌تر و برآورد دفعات خلاف‌های صورت‌گرفته و مشخص‌شدن جزئیات به دادگاه تجدیدنظر تهران ارسال شد. در این دادگاه، سازمان صداوسیما به نظر هیأت کارشناسی اعتراض کرد و پرونده به هیأت کارشناسی پنج‌نفره ارجاع شد که سازمان صداوسیما به دلیل ممانعت از تحویل و همکاری با کارشناسان در کنترل کنداکتورهای پخش، امکان روشن‌شدن جزئیات را غیرممکن کرده و در نتیجه باوجود تشکیل جلسات مکرر و متعدد با حضور کارشناسان و وکلای خواهان و وکیل و نمایندگان سازمان صداوسیما هیأت پنج‌نفره، نظر هیأت سه‌نفره را با اصلاحات جزئی مجددا تأیید کرد».

او افزود: «جا دارد از طرف همه حامیان، دوستداران، خانواده فرهاد و انجمن‌های ادبی و هنری فعال در این رابطه، از تلاش‌‌های صمیمانه جناب آقای نیکبخت وکیل حقوقی خواهان و همکاری منصفانه و عادلانه ایشان و همین‌طور هیأت‌های کارشناسی در ارائه دلایل قاطع و مستدل و زحمات و کنکاش‌های فراوان و بررسی‌های متعدد آنان سپاسگزاری کنم. نکته قابل ذکر این است که باوجود نظر دادگاه بدوی با صدور دستور ممانعت پخش آثار فرهاد توسط صداوسیما، متأسفانه اهمیتی به این موضوع داده نمی‌شود».

 کاظمی یادآور شد که طبق اسناد، نوشته‌ها و مصاحبه‌های موجود، فرهاد در زمان حیات مخالفت خود را درباره پخش آثارش از صداوسیما مطرح و حتی در دوره قبل از انقلاب نیز این موضوع را روی صفحه صوتی اثر «شبانه» سروده احمد شاملو به اتفاق همکاران موسوم به مثلث هنری «فرهاد، شهریار، اسفندیار» صریحا اعلام کرده بود: «تکثیر و پخش به صورت نوار کاست و پخش از رادیو و تلویزیون ممنوع است».

کاظمی در مورد دلیل این کار فرهاد گفت: «او عمیقا با استفاده ابزاری از هنرمند مخالف بود. او حتی خاکسپاری در قطعه هنرمندان و برگزاری بزرگداشت برای هنرمندان را سوءاستفاده ابزاری و تحریف و وارونه‌سازی حقایق می‌نامید. او از این موضوع درد می‌کشید و سخت آزرده می‌شد».

به گفته او دادگاه بعدی رسیدگی به این پرونده اردیبهشت سال ٩٥ برگزار خواهد شد. همچنین او به نقل از پوران گلفام، همسر فرهاد گفت: «در آینده نزدیک حقایق دیگری در زمینه تحریف و سوءاستفاده‌های مالی در کار نشر و پخش را روشن خواهد کرد و امید است علاقه‌مندان و دوستداران متعهد و معتقد به اصالت و رسالت هنر مردمی با روش‌هایی چون تحریم، مانع رشد و توسعه فرهنگ مبتنی بر تحریف و سوءاستفاده ابزاری و مادی باشند».


کد مطلب: 99655

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/99655/دستور-ممانعت-پخش-آثار-فرهاد-از-صداوسیما

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir