به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۱۱
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۱۱۲۵۷
فاخر سخن بگوییم

«تند» و «بد» حرف زدن را چه سود؟

از اهل ادب، هنر و فرهنگ انتظار می‌رود، تمیز سخن بگوید. این ادبیات بد، این قصارهای زشت و این واژه‌های بدترکیب، دور از شأن شخصیتی در تراز جهانی است. فرهادی‌ها باید عطف به جایگاه ویژه‌ای که دارند و تاثیر شگرفی که بر جان جامعه ما می‌گذارند، تمیزتر سخن بگویند.
«تند» و «بد» حرف زدن را چه سود؟
اصغر زارع کهنمویی

گروه سیاسی: دیروز اصغر فرهادی در تشییع پیکر زنده‌یاد کیارستمی، بدون اینکه سخنش را به قیدی محدود کند و بدون اینکه مشخص کند، از چه نوع سیاستمداری دل آشوب است، بی پروا، از اصطلاح "سفره لیسان سیاست" استفاده کرد.

برای من مهم نیست که نیکی کریمی، دیگران را بدون قید خاصی، به "ابتذال و میان‌مایگی" متهم کند، اما فرهادی برای من مهم است و به همین دلیل، وقتی او کلیه اصحاب سیاست را بدون اینکه مشخص کردن محدوده‌ای خاص از سیاست‌ورزان، به "سفره لیسی" متهم می‌کند، جای پرسش، ابهام، تالم و حیرت بسیار دارد. اگر فرهادی به "قدرت" هم می تاخت، ایراد داشت چه "قدرت" اینقدرها هم بد نیست.

با این حال، بدگویی از قدرت، می‌تواند، توجیه داشته باشد؛ اما سیاست، عام است. نمی‌توان وجود برخی بدها در عرصه سیاست را به کلیت سیاست تعمیم داد؛ همانطور نمی‌توان به صرف وجود برخی بدها در عرصه هنر، بدی را به کلیت هنر تعمیم داد. صریح تر اگر بگویم، این است، سخن آقای فرهادی، چون بدون قید است، همه سیاستمداران از جمله شخصیت‌هایی چون مهدی بازرگان، حسین فاطمی، محمد مصدق، ملک‌الشعرای بهار، سیدمحمد خاتمی و ... همه را شامل می‌شود. معنی سخن فرهادی این است، هرکسی که سیاست‌ورزی پیشه می‌کند، "سفره لیس سیاست" است.

بماند که این روزها، تاختن به سیاست (در ظاهر) مد شده و حتی کسانی که تمام قد مدیون و مرهون سیاست و قدرت هستند، ابایی از بدگویی به مهمترین عرصه کنش ایرانی ها یعنی سیاست ندارند. در این میان برخی صحابه فرهنگ که در مسیر حرکت و رشدشان، اتکا به قدرت و سیاست، بسیار فربه است، مرتب علیه سیاست اقامه دعوی می‌کنند. فراموش نکنیم، بدگویی از سیاست، به معنی گریز از سیاست نیست. اتفاقا کسانی از سیاست بد می‌گویند که کمترین گریزی از سیاست نداشته‌اند و پیوندهای عمیق و جامع الاطراف با سیاست دارند. نکته مهمتر اینکه، نمی دانم چرا برخی هنرمندان اسم و رسم دار ما اینقدر، "تند" و "بد" حرف می‌زنند.

از اهل ادب، هنر و فرهنگ انتظار می‌رود، تمیز سخن بگوید. این ادبیات بد، این قصارهای زشت و این واژه‌های بدترکیب، دور از شأن شخصیتی در تراز جهانی است. فرهادی‌ها باید عطف به جایگاه ویژه‌ای که دارند و تاثیر شگرفی که بر جان جامعه ما می‌گذارند، تمیزتر سخن بگویند. "سفره لیسی"، برازنده هنرمند بزرگی چون فرهادی نیست.

پایدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۰۹:۳۹
کاسه لیسی سیاست از اساس توهین یا حرف بدی نیست. اصطلاحی است که برخی موافق برای عده ای خاص استفاده میشود. و هیچکس نمیداند در مدتی که این گروه تلاش می کردند پیکر کیارستمی به ایران باز گردد چه کسانی سنگ اندازی کردند. قطعا منظور اصغر فرهادی سید محمد خاتمی و سیاست مدار هایی از این جنس نبوده است. نویسنده مهمترین کنش ایرانیان را سیاست معرفی کرده که از نظر من این موضوع متعلق به سه دهه پیش است. ادبیات نیکی کریمی هم نه تند و نه غیر اخلاقی است. اینجا یونان باستان نیست. جامعه ای است که فحش نشان بزرگی است (340874)
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۳:۳۲
مشکل بخش غالب روشنفکران ودر حقیقت همان شبه روشنفکران یا بهتر بگویم "خود روشنفکر پنداران" و نیز تحصیل کردگان این سرزمین در 100 سال اخیر این است که در عالم نظر مدام از انسان و مردم سخن می گویندامادر عالم عمل و در زندگی شان از برج عاج وبا نگاه تحقیر آمیز به مردم می نگرند ودر این ویژگی یعنی نگاه تحقیر آمیز به مردم با صاحبان و اصحاب قدرت مشترک اند...!مردم این سرزمین در 100سال اخیر قربانی توهمات, تنازعات,کم دانشی,برج عاج نشینی و تفرعن توامان "خود روشنفکر پنداران" و "صاحبان قدرت" این سرزمین بوده اند... (340895)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۰:۰۸
منظور آقاي فرهادي از سفره ليسان سياست كه همه سياستمداران نبود ، بلكه قشر خاصي از سياستمداران بود كه اخلاق و آزادي را فداي منافع خود مي كنند ، حالا شما چرا به خودت گرفتي ؟؟؟؟؟؟؟ (340875)
هومان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۰:۳۴
حرفتان درست است.ولي به نظرم منظور جناب فرهادي را متوجه نشديد.اينكه او به كسان وسياست مداراني اشاره كرد كه سنگ اندازي فراوان در مسير فرهنگي مردم وهنرمندان ميكنند.ان كساني كه دستور ميدهند.كيارستمي را بعد از گرفتن نخل طلاي كن كتك بزنند.وفيلمهاي فاخر ما را جايزه بگير غرب ميدانند.وشما و ما ميدانيم كه چه كساني را خطاب قرار داده.بله دشمنان فرهنگ.هر كه هست. (340877)
متین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۱:۰۲
«نمی‌توان وجود برخی بدها در عرصه سیاست را به کلیت سیاست تعمیم داد» آقای در زمان حال و در مورد سیاست اموروز صحبت کرده است، ایشان درزمان حال زیست می کند نه در زمان دکتر مصدق و دکتر فاطمی (340878)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۱:۲۴
اگرمن هم بودم ازاین بدتر میگفتم دراین شرایط به چه کسی میشود اعتماد کرد شب تا صبح ومیدویم اخرماه چندرغازنصیب مامیشود ولی اشخاص بادرست کردن ظاهرشون وبلغورکردن چندتاحدیث جعلی بچه هاشون دراروپا-حقوق های چندده میلونی وامکانات عالی نصیبشون میشه اینه سیاست ورزی (340880)
شهپر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۱:۲۴
بهار جان همه می دانیم منظور فرهادی با کیا بوده (340881)
کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۱:۲۶
بهار جان..من از مخاطبان همیشگیتون هستم و همیشه لذت بردم از اکثر مقالاتتون...ولی در این مورد خاص...شاید اقای فرهادی کمی احساساتی سخن گفته باشند.ولی ما باید کم کم این تقدسی که در کشور ما در رابطه با سیاست از دیرباز وجود داشته و کسی جرات نقد از اون رو نداره کمی بر طرف کنیم.... (340882)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۱:۵۴
این چرت و پرتا چیه نوشتی؟ فقط همین مونده بود گیر بدید به اصغر فرهادی؟ اگریک ادم کله گنده قدرتمندی هم بود سر یک کلمه اینا رو بهش میگفتید؟ این همه سیاسیون برای هنرمندان مشکل درست میکنند چی شده؟ حالا یه دفعه هم یک کلمه از طرف یه هنرمند اونم در سطح فرهادی غلط یا درستیه چیزی به سیاسیون گفتند، شما فوری مدعی شدید! خیلی جالبه
..............................
توضيح بهار: كاربر گرامي؛ نمي‌دانستيم آقاي فرهادي و خانم كريمي و ... هم به اين همه خطوط موجود قرمز افزوده شده‌اند و رسانه‌ها نبايستي حتي كلامي، نقدشان كنند. ببخشيد ما را (340883)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۲:۴۸
خوبه که دقت کنید و ببینید که همه با این نقد مخالفن (340888)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۲:۵۲
اتفاقا چون هنرمندان هیچ پشتوانه ای به جز مردم ندارند شما به این راحتی تخریبشون میکنید، اگر خط قرمز بود که جرات نمیکردید نه شما نه هیچ کس دیگر، مثل خیلی های دیگه که علیرغم بدترین و ناشایست ترین الفاظ و عملکرد جرات نقدشون رو ندارید (340890)
حمید
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۳:۴۶
امسال فرهادی میدونن تو مملکت چه خبره. (340899)
سهند
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۶:۰۴
بهارجان اگرشمامنتقد کلمه سفره لیسان سیاست بودی جای تامل داشت اما منتقد کلیت موضوع شدی یعنی ازکسانی که در فرهنگ سنگ اندازی می کنندحمایت کردی این که همه سیاست مداران سفره لیس سیاست هستند حرف وکلام شمادراین مقاله است نه آقای فرهادی امیدوارم اگرذره ای متوجه اشتباه خودشدید به رسم اصلاح طلبی مطلبی درباب نه عذرخواهی که اصلاح مطلب مرقوم فرمایید باتشکر (340945)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۲:۴۴
انتقاد در اکثر موارد می تواند بسیار سازنده باشد بنابراین انتقاد ذاتا چیز بدی نیست. بنده ضمن آنکه انتقاد نویسنده محترم مقاله را نسبت به ادبیات آقای فرهادی وارد میدانم معتقدم انتقاداتی هم بر ذهنیت نویسنده مقاله وارد است.آنجا که نظر یکی از هنرمندان را بی اهمیت و دیگری را با اهمیت می داند نشان می دهد که ذهنیت ایشان به تفاوت نجومی شخصیت ها معتقد است.در حالی که واقعیت اینگونه نیست.باید بپذیریم تفاوتهای نجومی قائل شدن در سیاست به استبداد منجر می شود ودر اقتصاد فیش های نجومی را در پی دارد و در هنر تباهی (340885)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۲:۴۷
وقتی ایشان جایزه اسکار گرفتند.بعضی ها حرفهای خوبی به ایشان نزدند
و باید بپذیریم که ایشان با این بی مهری هایی که به کارگردانان ما میشود.اینطور صحبت کردند. چه خوب است ما ادمها یاد بگیریم با هم مهربانتر باشیم و تا وقتی کسی هست قدرشان را بدانیم. (340887)
م. مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۳:۰۲
هر شخصیتی ولو مورد علاقه ما، عملکردشان قابل نقد است کشیدن حصار و مصونیت به دور این افراد اصولا کار منطقی نیست و هرجا که کار نقد نشد به بیراهه میرود. در مورد ادبیات خانم کریمی و آقای فرهادی به نظر من در شان این مراسم و حتی خودشان نیست ما در ادبیات محاوره ای و در جمع خودمانی به هر شکلی که جو اجازه بده مبتونیم صحبت کنیم اما در انظار انتظار میره که زیبنده تر باشد.نگارنده اینگونه افراد وجود ندارند اما باید پرانتز باز میکردند و مشخص میکردند. ما قرار است بعنوان یک فرد آزاد اندیش از بد اخلاقی نکنیم. (340891)
بی سفره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۳:۳۹
حرفی که در نود و نه درصد موارد درسته به نظر درست میاد.
هیچ کس وارد سیایت نمی شه مگر اینکه ملزم به لیسیدن حداقل یه کاسه سیاسی باشد.
این یک اصل در ایرانه. تلخه ولی اصله دیگه... (340897)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۳:۴۲
سخن آقاي فرهادي كاملا مشخصه و جاي بحث نداره . ايشون از كلمه سياستمداران استفاده نكرد بلكه گفت سفره ليسان سياست ! و اين به هيچ وجه سخن سخيفي نيست .اينكه بعضي از رسانه ها حرف هاي او را به گونه اي ديگر و با واژه سياست مدار بيان كردند بماند.... اما تنها كساني در مقابل اين بيانات موضع مي گيرند كه خود از همين طيف باشند... (340898)
رويا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۳:۴۷
اي بابا يعني شما فرق بين سياست و سفره ليس سياست را نمي دونين ؟؟؟
اگه يه كم بيشتر توجه كنين مي فهمين منظور آقاي فرهادي چي بود. (340900)
میهندوست
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۴:۱۵
دیوارکوتاهترازفرهادی گیرنیاوردی شما؟ اگرجرات داشتین به ازمابهتران گیرمیدادین !! (340901)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۵:۱۳
خوب حرف زد هر چند بی قید بود، چند اساس در ایران قیدی هم هست (340905)
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۶:۰۲
من با نظر نویسنده موافقم باید ایشون همه رو با یه چوب نمی زد (جمع نمی بست)
از طرفی دیگر با کلیت حرفی که منظور آقای فرهادی بود موافقم هنرمندان ما
خیلی اذیت می شوند و موانع کاری زیادی دارند برای ارائه هنرشون در صورتی که
دنیای پیشرفته غرب اقتصادشون همانطور که با علم گره خورده با هنر هم گره خورده شاید حتی بیشتر که این کم توجه ای در بعد از انقلاب تا به امروز مشهوده در آخر هم فقط به آقای فرهادی توصیه می کنم مرعوب فرهنگ غرب نشن همانطور
که آقای کیارستمی در معده ی فرهنگ غرب هضم نشد ولی بعضی ها شدند (340910)
کریم زمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۶:۴۲
میانمایگی که مال فتوره چی بود :))
اتفاقا سر همین "شفره لیسان" هم حسابی از خجالت فرهادی در اومده. فقط بیچاره چون تو فیسبوکه، مطالبش رو مصادره می کنن. (340914)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۶:۵۸
کاملا مشخص است چه سیاست بازانی را خطاب قرار داده است. همانها که با هر پدیده نو مخالفند. همانها که جز خودی(با تعریف خشن و منجمد خودشان) را برنمی تابند. همانها که طفیلی قدرتند و گوش به فرمان تا چماق برگیرند و به شیوه شعبان بی مخ ارادت خود نشان دهند. همان سیاست بازانی که سالیانی است که دل از قدرت نمی کنند (340916)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۷:۱۵
شاید اصطلاح بکار برده شده از طرف آقای فرهادی از نظر معنی لغوی خوب نباشه ولی همه ما میدونیم که منظور و هدفش چه کسانی هست. (340918)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۷:۴۸
انتقاد به جايي بود.اگه ما مسلمانيم.دست دادن با يه زن نامحرم حرامه.انتقاد اصلي به كيارستمي اين بوده و اصل اختلافات هم از اينجا شروع شد.فرهادي در برابر حاتمي كيا .صدر عاملي.مير كريمي.و....بايد بره لنگ بندازه (340920)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۸:۱۱
وقتی میگیم بزهای گر گله حسن قلی سه قید به کار برده ایم اولین قید بز است یعنی گوسفندها نیستند قید دوم میگه بزهای گر یعنی بزهای سالم شامل نمیشن و هنگامیکه نام اقای حسن قلی میاید قید سوم است بلا تشبیه به مسئولان سالم کشور کاسه لیسان سیاست یک قید است بر اینکه در سیاست غیر کاسه لیس هم داریم منتهی قید نوعی قید پنهان و مفهومی است (340924)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ۱۹:۴۷
چه جای گله و انتقاد وقتی گرفتار آفت سلیقه های سطحی و مبتذل هستیم،با هزار جلوه نمود. من و ما ی عامه و میانمایه هیجانی میشیم و چند روزی حسرت نبود این و آن میخوریم و چند روز بعد فراموشی...
و بد روزگار روشنفكران ما هم سالی و ماهی تابه شور و هیجان نیان از برج عاج روشنفكرانه( هر چند بنده جناب فرهادی عزیز و خانم كریمی رو بیشتر انتلكتوئل میبینم) جلوس و نزول میكنن با هزار منت و رخوت.
سطحی نگر شدیم در تمام ضمینه ها چه سیاست چه هنر (340928)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۰:۰۸
يقينا منظور اقاي فرهادي سياستمداران دلسوز وحقيقي نيست بلكه منظورشان كساني است كه نان سياست را مي خورند وبراي شان نه مردم مهم مي باشد نه كشور (340933)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۰:۱۶
نویسنده رو باش نیکی کریمی برایش اهمیت ندارد.واقعا که. (340934)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۲:۲۴
سیاستمداران بالای سر مردم قرار دارند نه از آنان انتقادی میشود اگر هم بشود اعتنایی نمیکنند اون از حقوقشون که بیت المال رو شخصی کرده اند نه از ملت حمایت میکنند و به هیچ جایی هم جوابگو نیستند حالا یک نفر پیدا شده که از آنها انتقاد کرده به شما برخورده بفرمایید مراجعه کنید به فرهنگستان حداد عادل معادل کلمه کاسه لیسان سیاست البته از نوع ادبی اش جایگزین کنید که باعث رنجش شما نشود . (340940)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ۰۲:۳۰
من من طرفدار فرهادی نیستم اما بدم نگقته زیاد ادبی و
تمیز ... (340942)