به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۱۸۴۶۱
به بهانه پایان احمدی‌نژاد در سپهر سياسي ايران

پایان عصر چپ‌گرایی در ایرانِ بعد از انقلاب

پایان عصر چپ‌گرایی در ایرانِ بعد از انقلاب
حسین علی‌پور

گروه مقالات: محمود احمدی‌نژاد را می‌توان آخرین چپ گرای محذوف جمهوری اسلامی دانست. كسی که روزگاری با چپگرایی‌اش در مقابل بزرگترین راستگرای نظام یعنی هاشمی رفسنجانی ایستاد و او را به حاشیه راند، امروز حتی حاشیه را نیز برای خود مأمنی مطمئن نمی‌داند. در واقع دو قطبی بوجود آمده‌ی آن سالها دوقطبی چپ و راست بود البته نه به معنی مرسوم که معنای کلاسیک ش می‌چربید.

در واقع تعریف چپ و راست به انقلاب فرانسه برمی‌گردد، همان زمان که مخالفین تندرو و انقلابی نظام سلسله مراتبی ِ قدرت در سمت چپ مجلس می‌نشستند و میانه روهای متعادل در سمت راست. این گونه بود که چپ نماد تغییر وضع موجود شد و راست نماد حفظ وضع موجود، چپ نماد اعتراض شد و راست نماد اعتدال. چپ‌ها از عدالت به نفع طبقه‌ی پایین سخن می‌گفتند و راست‌ها از آزادی برای همه‌ی طبقات.

هر انقلاب نیز در ابتدای امر خود دو چهره دارد؛ چهره‌ای که تندروی و انقلابیگری را سرلوحه دارد و جزء خود هیچ چیز را درست نمی‌داند و چهره‌ای دیگر که به اصلاح گام به گام معتقد است که البته در اوایل هر انقلاب چپ گرایان را قدرتی دیگر است اما گذر زمان از قدرتشان می‌کاهد و اگر راهنمای به راست و میانه روی نزنند سرنوشتی نامعلوم انتظارشان را می‌کشد. راستگرایان اما همواره بیش از انقلابی‌گری به ثبات نظام می‌اندیشند، در مسلک آنان حفظ نظام اما واجب‌تر از تندروی است. آنان معتقدند تا زمانی که به‌اندازه کافی قدرتمند نشدی میبایست محافظه کار باشی. این گونه است که یکی هاشمی می‌شود و دیگری احمدی نژاد. یکی از آزادی می‌گوید و دیگری بر طبل عدالت می‌کوبد.

یکی به ثبات می‌اندیشد و دیگری به تغییر و آنکه قاعده‌ی بازی را نمی‌خواند مجبور به‌ترک زمین است حتی به شرط نهی و آنکه این قاعده را می‌فهمد در زمین ِ بازی می‌ماند حتی به شرط مصلحت!
نظم‌گریزی چپ‌ها و نظم پذیری راست‌ها در طول انقلاب‌ها جریان دارد و این مهم به سبک جورج اوروِل فقید و کتاب قلعه‌ی حیواناتش شامل همه انقلاب‌ها می‌شود، و در طیِ مسیر هر چه از انقلاب دورتر شویم از رنگ چپ کاسته و به رنگ راست افزوده می‌شود.

چپ‌ها و راست‌ها نمایندگانِ همیشگی انقلاب‌هایند اما گویی حفظ نظام‌های انقلابی آنگاه که از انقلاب دور می‌شوند مستلزم ِ حذف چپگرایان است حتی اگر تاریخ قضاوت کند چه راست‌هایی قهرمان چپ‌ها شدند و چه چپ‌هایی مجبور به راستگرایی. به نظر تئوری فرانسیس فوکویاما را در داخل نظام‌ها هم می‌توان گسترش داد. او در نظریه‌ی جهانی‌«‌‌‌پایان تاریخِ»‌‌‌ خود پس از فروپاشی شوروی از لیبرال دموکراسی بعنوان آخرین مدل حکومتی برای جهان نام برده بود. در نگاه فوکویاما پایان کمونیسم، آغاز هژمونی لیبرالیسم بود؛ یعنی غلبه آزادی بر عدالت. در نگاه داخلی نیز گویی پایان احمدی‌نژاد به منزله‌ی حذف چپ گرایی‌است و شروع گسترده راست‌گرایی. آنان را چاره‌ای جز حذف نیست هرچند روزگاری خود قادر به حذف بوده باشند. . .!

سید امیر
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۰:۳۰
آقای احمدی نژاد در این دوره منع شدن از انتخابات نه از همه دوره ها !!! در بیت رهبری هم ( مراسم عاشورای امسال ) کنار حضرت اقا نشستن ! اینو مطمین باشید که دکتر احمدی نژاد ولایتمداری خودش را ثابت کرد تا برای سال های اینده پرقدرت تر بیاید ! ساده لوحانه هست که فکرکنیم احمدی نژاد تمام شده است چون هم بنده هم همه دوستان چه اصلاح طلب چه اصول گرا میدانیم که ایشان طرفداران بسیاری دارد در عموم مردم .
واقع بینانه به مسایل بنگریم نه سلیقه ای و حزبی ! (344061)
اقایی که بهم گفتند نیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۰:۳۱
از انجا که ایرانی ها با کل جهان فرق دارند این تئوری ها با کشور ما همخونی ندارد این جا معلوم نیست کی راسته کی چپه . (344062)
امییر حسین
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۰۰:۰۴
چپ و راست را بیخیال احمدی در اندازه ریاست جمهوری نبود و نیست (344092)
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۱:۱۹
با عملکرد احمدی نژاد اصلا ایشون چپ نیست فقط شعار داد اما در عمل کاراش به ضرر طبقه مستضعف شد (344064)
یا حسین
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۰۷
پیروزی سیپراس چپگرا رادیکال در یونان و فردی چپگرا در میانمار و غیره تمام برخلاف گفته شماست. آن هم در قرن ۲۱‌ !!! سالها پس از فروپاشی شوروی!
خود اروپایی ها میگویند موج چپگرایی در اسپانیا و فرانسه و بریتانیا بار دیگر زنده شده . چپ ها باعث فروپاشی شوروی نشدند بلکه غربگرایان و جاده صاف کن های آنان در داخل حکومت شوروی بستر نفوذ از طریق رسانه و اقتصاد را فراهم کردن. اگر چپگرایان نباشند اقشار دهکهای پایین جامعه چگونه راضی به استقرار نظم خواهند بود؟
نیاز به یک رییس جمهور اسلامگرا و مکتبی داریم (344071)
یا حسین
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۰۹
این مقاله ثابت کرد چقدر اصلاح طلبان با اسلامگرایی و مکتبی بودن زاویه دارند.
انشالله رییس جمهور بعدی اسلامگرای واقعی و با اجرای الگوهای پیشرفت اسلامی ایرانی وارد عرصه میشود (344072)
یا حسین
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۱۳
هرچه میکشیم از این الگوها و تقلیدهای کورکورانه از جهان هست
الگوها را تجزیه و تحلیل کنید و آفتهای آن را با شاخص های اسلامی از بین ببرید.
توسعه باید از صافی اسلام عبور کند تا تبدیل به یک الگوی مناسب پیشرفت اسلامی ایرانی شود.

مادامی که چشممان به جهان و فرهنگ آنان هست. نفوذ هم هست

اولویت اول هر برنامه و الگویی عدالت اجتماعی هست (344073)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۲۱
بهتره اقای علیپور یکبار دیگه مفاهیم چپ و راست را مطالعه کنند... راست به معنای میانه روی و اعتدال است؟ چپ ها تندرو هستند و راست ها میانه رو؟ در هر کجای دنیا مطالعه کنید چپ ها افراطی هایی با سیاست های اقتصادی دولتی هستند و راست های افراطی های طرفدار بازار ازاد و نیولیبرالیسم... و میانه روها در واقع تقریبا نزدیک به سوسیال دموکرات های امروزی هستند که مفاهیمی را متناسب با جامعه از چپ و راست بصورت متوازن برگزیده اند... از قدیم گفته اند دشمن دانا به از دوست نادان... (344074)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۲۳
ضمن اینکه دولت اقای هاشمی نماد بارز راست گرایی و بازار ازاد و سرمایه داری بود که نتیجه اش را دیدیم... فراموش نکنیم که مردم در سال 76 به گزینه مقابل دولت اقای هاشمی رای دادند... دولت احمدی نژاد هم فقط ادای چپ بازی در می اورد... وگرنه خط به خط سیاست های بانک جهانی پول که منادی اصلی نظام سرمایه داری است را اجرا میکند و دولت روحانی هم متاسفانه در همین روند است... اینکه یارانه پرداخت میشد دلیل بر چپ بودن نیست... (344075)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۳۷
خوب عقده گشایی میکنید
یادتون که هست میگفتین مملکت رانمیشودباتکصدایی کنترل کرد
انتخابات سال ۹۶راوقتی باسال۸۸مقایسه میکنم باخودم میگم:
احمدی نژادیک مردبزرگه که حذف شدنی نیست (344076)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۳:۵۴
راست نماد اشرافیگری بود لطا تصحیح نمایید احمدی نژاد چپ نیست مخلوطی از چپ و راست شله قلمکار است در ضمن نه چپ نه راست نه مذهب نه شرک نه ...از بین نمی روند پیروزی جبهه ای نشانه حقانیتش نیست تا ظلم و بی عدالتی هست چپ و راست پا برجاست (344078)
ایوب محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۶:۵۵
درسته نسل من دوران جنگ را ندید
ولی دوران بدتر از جنگ را دید و تجربه تجربه کرد
همون دوران محمودخان
بدتر از صدتا جنگ جهانی بود برای ایران (344082)
روح الله قاسم زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۹:۰۳
اینکه احمدی نژاد را نماد جریان چپگرا بدانیم بی انصافی محرز به جریان چپگرایی ایران است. احمدی نژاد نه چپ بوده و نه هست و نه خواهدبود. او پوپولیست است.
هیچ یک از چپ گرایان شناخته شده ایران ازاو حمایت نکرده اند
لذا بهتراست تحلیلهایمان را با واقع گرایی و به دور از حب و بغض مطرح کنیم (344085)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۲۰:۰۸
وااااااااااااااااااای.خدا چپ احمدی نژادبود؟خاتمی ومحتشمی پور وخلخالی مجمع روحانیون مبارز اعتدالی بودن؟خودتون خندتون نمیگیره؟ (344086)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۲۲:۱۱
اتفاقات دولت احمدی نژاد طبقه ضعیف رو نابود کرد و اختلاف طبقاتی را ۱۰۰ برابر
شعار عدالت هم فقط حرف بود و یک قدم تو راه عدالت بر نداشت (344089)
کاریزما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۲۳:۱۳
زنده باد انقلاب و انقلابی زنده باد احمدی نژادها و نابود باد ساده لوحان سازشگر با جبهه ی کفر و نفاق (344090)