به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۷:۵۴
 
۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۲۰۵۲۴
برسد به دست مرد صریح دنیای سیاست

نتیجه‌ی مقدم دانستن ایدئولوژی به منافع ملی

نتیجه‌ی مقدم دانستن ایدئولوژی به منافع ملی
محمد توکلی

علی مطهری نماینده‌ی شجاع مجلس شورای اسلامی که در بسیاری اوقات در این چند دوره نمایندگی اش صدای رسای بی‌تربیون‌ها بوده است دو ویژگی شخصیتی اساسی دارد که در بین سیاستمداران گوهری کمیاب است؛ صداقت و صراحت. چه موافقش باشیم و چه بی‌علاقه به او، چه او را فردی فاقد بصیرت بخوانیم و چه با اغراق گویی‌های متدوال ما مردم ایران مدرس زمانه اش لقب دهیم نمی‌توانیم از این دو ویژگی مطهری به سادگی عبور کنیم.

او این بار هم با همان صداقت و صراحت همیشگی اش درباره‌ی بحران سوریه و نوع حضور ایران در این کشور اظهار نظر کرده است، علی مطهری معتقد است:‌‌‌ اینکه حضور نظامی در کشورهای دیگر حافظ امنیت کشور ما باشد یا نه هیچ موضوعیتی ندارد، ما به طور کلی موظف به دفاع از سرزمین‌های اسلامی هستیم. حتی اگر الجزایر هم مورد هجوم قرار بگیرد، ما باید از آنها دفاع کنیم و برعکس هم همین طور. این یک وظیفه اسلامی است که هر مسلمان دارد. این مرزهای قراردادی اصالتی ندارند. اساساً کل کشور‌های اسلامی یک کشور هستند و هرجا مورد هجوم کفار یا کسانی که آلت دست کفار هستند قرار بگیرند، ما وظیفه داریم که دفاع کنیم.‌‌‌

درباره‌ی این نوع نگاه به موضوعات سیاست خارجی باید گفت که بسیاری از تصمیمات گرفته شده در این حوزه در همه‌ی این سالهای پس از انقلاب دقیقا بر همین اساس استوار بوده است، مبنایی نانوشته برای تصمیم گیری‌ها که معتقد به تقدّم ایدئولوژی به منافع ملی است. البته می‌توان این موضوع را ساده‌سازی کرد و به کل منکر تضاد بین این دو مفهوم شد و این گونه عنوان کرد که منافع ملی و ایدئولوژی ما با هم تضادی ندارند اما واقعیت به همین سادگی نیست.

اگر به چنین نگاهی که مطهری مطرح می‌کند معتقد باشیم و این فرضیه را بپذیریم که مسلمین هر جا مورد هجوم کفار یا کسانی که آلت دست کفار هستند قرار بگیرند مسلمانان دیگر وظیفه دارند که به این شکل دفاع کنند تناقضاتی پیش خواهد آمد مانند آنکه به چه دلیلی در حمله به مسلمانان چین، چچن (از استان هاي روسيه)، یا شیعیان نیجریه یا حتی مردم فلسطین شاهد این نوع حضور ایران در آن قضایا نبوده‌ایم؟ اگر چنین وظیفه‌ای بر عهده‌ی ما در هنگام حمله به مسلمانان در هر جا است پس چگونه شاهد عتاب مرحوم امام نسبت به رزمندگانی که در زمان دفاع مقدس برای کمک به مسلمانان به لبنان رفته بودند بوده‌ایم؟

به نظر می‌رسد برای حل چنین تناقضاتی باید به مفهوم دفاع از مسلمانان در شرایط حمله‌ی کفار و یا آلت دست‌های آن‌ها کمی بیشتر بیندیشیم و لزوما این دفاع از مسلمین را مساوی با یک کشور دیدن کل کشورهای اسلامی و اصالت ندادن به مرزها که می‌تواند معنای بسیار خطرناکی از آن فهم شود ندانیم. پرسشی که می‌توان مطرح کرد این است که آیا معنای دفاع از مسلمین لزوما به معنای حضور فیزیکی در میدان نبرد است؟ یا گاهی می‌توان با تدابیری آتش خانمان سوز جنگ را با روش هایی غیر از نظامی گری‌های مرسوم خاموش کرد و از آن بالاتر اجازه‌ی شعله ور شدنش را از همان ابتدا نداد؟

به عنوان مثال در آغاز اعتراضات در سوریه و پیش از آنکه گروه‌های‌تروریستی در این کشور سر برآورند آیا ایران نمی‌بایست از نفوذش بر روی بشار اسد استفاده کرده و از آتش آن بحران که برخی رژیم‌های به واقع کودک صفت منطقه بی‌صبرانه منتظر آن بوده‌اند جلوگیری می‌کرد؟ آیا امکان میانجی گری بین اسد و مخالفانش در ابتدای اعتراضات برای ایران وجود نداشت؟ آیا حل آن اختلاف که در ابتدای آن از‌تروریست‌ها خبری نبود و یاری به حل بحران ایجاد شده به جای کتمان واقعیات صحنه به معنای دفاع از اسلام و مسلمین نبود؟ یا حتی بعد از ظهور و بروز گسترده‌ی‌تروریستها در سوریه آیا بهترین شکل دفاع از مسلمانان همین مدلی بود که ما برگزیده ایم؟

آیا روشی که در آن همه‌ی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که چه ما خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید تاثیرگذار در این بحران هستند وارد مبارزه‌ی هماهنگ با‌تروریست‌ها و نه همه‌ی مخالفان رژیم اسد می‌شدند روش بهتری نبود؟ ممکن است در پاسخ به این سوال اخیر گفته شود که پیدا کردن چنین روشی و رضایت دادن همه‌ی طرفها به آن کاری سخت است، البته که یافتن روش دوم کاری پیچیده‌تر و در حوزه‌ی کاری دیپلمات هاست اما قطعا چنان روشی بهتر از مدلی خواهد بود که در آن همه‌ی طرف‌ها در باتلاق بحران سوریه گرفتار آمده اند.

نتیجه‌ی مقدم دانستن ایدئولوژی به منافع ملی و نگاه تک بعدی به دفاع از مسلمانان کار را به جایی رسانده است که خلاف اصل 146 قانون اساسی پایگاهی نظامی در اختیار کشوری دیگر قرار داده می‌شود و نه تنها مردم بلکه نمایندگان مردم که قرار بوده است در رأس امور باشند هم از آن بی‌خبر نگاه داشته می‌شوند و هنگامی که خبرش از سوی روسیه درز پیدا می‌کند دولتمردان ما به جای عذرخواهی از مردم بواسطه‌ی لاپوشانی‌شان از بی‌معرفتی روس‌ها گلایه می‌کنند.

سخن آخر اینکه به نظر می‌رسد بهتر باشد که صاحب‌نظران فارغ از جناح‌بندی‌های مرسوم سیاسی گرد هم آیند و یکبار برای همیشه این مسئله را حل کنند که در نظام جمهوری اسلامی باید مبنای سیاست خارجی چه باشد؟ منافع ملی یا ایدئولوژی؟ این موضوع از جمله موضوعاتی است که نمی‌توان و نباید به سادگی و تعارف از کنارش عبور نمود و می‌بایست برایش فکری کرد زیرا بسیاری از تصمیمات حوزه‌ی سیاست خارجی تاثیر مستقیمی بر زندگی نسل امروز و نسل‌های آینده خواهد داشت.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۱:۰۷
ادْعُ إِلي‏ سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ (نحل، 125): (مردم را) به سوی راه پروردگارت با منطقی حکیمانه و ادلّه قانع کننده و با پندی نیک و بیداری بخش و عبرت آموز دعوت کن و با آنان (مخالفان) به نیکوترین وجه محاجّه و مجادله نما. (این وظیفه تو، و اما آنها) البته پروردگارت خود داناتر است به کسی که از راه او گم گشته و او داناتر است به هدایت یافتگان. (345316)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۱:۵۲
رویکرد ایدئولوژیک بامنافع ملی قابل هم پوشانی است هر چند ممکن است منافع انی کمتری داشته باشد ولی منافع با دوام ومدت دار تولید میکند الان در اتحادیه اروپائی ندای دفاع از ارزشها واصول ومنافع کشورهایشان سر داده می شود که در حقیقت تلفیقی از ایدئولوژی ومنفعت طلبی ملی وفراملی است (345319)
مانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۲:۱۵
مضافا اینکه بسیاری از موارد این کمکها نتیجه عکس داده ,سودان ,سومالی ,حماس و اخیرا ترکیه (345321)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۳:۲۵
با روسیه وچین در حال حاضرمنافع مشترک داریم و بنظرم اختلاف نظرات در سطح موجود با حسن تفاهم و از طریق گفتگو قابل حل وفصل بوده ومی باشد (345328)
پورامینی--مناظره--زیبا کلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۳:۴۸
حضور مستشاری انهم با دعوت رسمی دولت های مرکزی در اصل منافاتی با منافع ملی ندارد زیرا دفاع از منافع واشتراکات فراملی(فراملت )جزئی از منافع ملی است (345330)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۴:۴۲
مبنای سیاست خارجی پیوند منافع ملی وایدئولوژی است پیوند منافع ملی وارزشهای ملی واسلامی است که از نمود های بارز ان توافق برجام است برجام نه بعنوان الگو وپایه بلکه بعنوان یک تجربه وامتحان که بر پایه دیپلماسی(نبرد دیپلماتیک) حاصل شده است (345333)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۸/۲۷ ۰۲:۲۲
جناب پور امینی میشود بفرمایید حاصل این پیوند چه بوده زمان جنگ و تحریمها کدام کشور اسلامی بر ضد ما رای نداد و به داد ما رسید حتی اینها امریکا را برای حمله به ایران تشویق میکردند .ایرانیان دینهای مختلف دارند ولی به هنگام دفاع از کشور این عرق ملی است که همه را متحد میکند . (345356)
محسن
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۶:۰۲
شما که این تحلیل ها روی تو سایت میزارید، یا خیلی ساده هستید یا دوست دارید افکار مردم رو منحرف کنید...در مورد اینکه می گید چرا ایران به سوریه کمک نظامی میکنه ولی مثلا به نیجیریه کمک نمیکنه باید بگم تا دو سال پیش داعش تا 40 کیلومتری مرز ایران اومده بود حالا بهتره اونجا جلوش گرفته بشه یا تو خاک ایران...در مورد امام خمینی هم که میگید مخالف حضور نظامی بود به خاطر این بود که کشور خودمون درگیر جنگ بود (345337)
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۶:۱۵
مقاله كوتاه كويا وبسيار قابل تامل وفوريت بررسي ان مي تواند حلال مشكلات كنوني كشور ما باشداينكه سرمايه هاي يك ملت تحت عنوان دفاع از مسلمين استراتژيك ما هدر رود كا درستي هست يانه... (345340)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۲۱:۰۵
درمثال است که به شحصی گفتند هندوانه میخواهی یا خربزه آن شخص گفت: هردوانه!!!!!!!!!! (345349)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۲۲:۳۰
... بسوی راه پروردگارت با حکمت وموعظه هرچه نیکو تر مجادله کن او به کسی که را ه خدا راگم کرده دانا تر است واو به راه یافتگان دانا تر است.. واگر مورد عقوبت قرار گرفتی بمانند ان عقوبت کن وچنانچه صبرکنی برای صابرین بهتر است.. وصبر کن انگونه که صبر تو برای خدا باشد.. برای صبر از عقوبت غمگین نباش واز انچه حیله میکنند دلتنگ مباش... خدا با کسانی است که پرهیز کارند ونیز با کسانی است که احسان و نیکوئی میکنند. (345354)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۸/۲۷ ۰۲:۱۴
آیا کشورهای اسلامی نیز در زمان احتیاج بما کمک میکنند زمان جنگ تحمیلی چه کسی بما کمک کرد ؟همین فلسطینیها ،سومالی ،اردن ،موریتانی ،مالی و مصر در عراق بر ضد ما میجنگیدند.آیا هیچ کشور اسلامی کمک مالی به مردم ایران نموده ؟چقدر به عرفات و حماس کمک شد نتیجه چه شد بنظر باید در این زمینه بازنگری شود ملت ما خیلی بیشتر به این کمکها احتیاج دارند . (345355)
سید احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۷ ۰۵:۴۹
شجاعت یعنی دفاع از حق محرومین و مستضعفین
شجاعت فحاشی و بداخلاقی نیست (345357)