به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۲۲۹۸۵
كاهش چشمگير قاچاق در كشور

موفقیتِ بزرگِ کمتر گفته شده و مسیر پیش رو

موفقیتِ بزرگِ کمتر گفته شده و مسیر پیش رو
داریوش احمدیان

از جمله موارد آزاردهنده در اقتصاد ایران معضل قاچاق است، مسئله‌ای که به جرات می‌توان گفت ریشه اقتصاد ملی هر کشوری را می‌خشکاند. با بررسی میزان قاچاق در ابتدای آغاز به کار دولت بنا به آمار مراجع رسمی به عدد 25 میلیارد دلار رسیده بر می‌خوریم و امروز با گذشت سه سال، میزان قاچاق به 15 میلیارد دلار کاهش یافته است. این میزان قاچاق قطعا عدد بسیار بزرگی است اما با مقایسه با آن چه در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم وجود داشته است می‌توان به این نتیجه رسید که تلاش بسیاری برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است.

حال پرسش این است که برای کاهش سریع‌تر و بیشتر معضل قاچاق باید چه کرد؟ به نظر می‌رسد اولین قدم در این راه پذیرش این واقعیت تلخ است که شور بختانه ریشه‌های بخشی از قاچاق به شکل پیچیده‌ای به درون سیستم حاکمیتی کشور نفوذ کرده است و برای مبارزه با آنان احتیاج به همکاری تمام نهادهای قدرت است. این که بخشی از حاکمیت به دلیل اختلافات سیاسی با دولت یا نهادهای دیگرِ مبارزه کننده با قاچاق بخواهد در این راه خللی ایجاد کند باعث ادامه دار شدن همین معضل و تباه شدن اقتصاد ملی خواهد شد.

اگر به واقع خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم می‌بایست همه با هم فارغ از سوگیری‌های سیاسیِ معطوف به کسب قدرت با قاچاق مبارزه کنیم و ریشه‌های اصلی این پدیده شوم را شناسایی کرده و از بین ببریم. چنین اقدامی قطعا از آن که بخشی از کالاهای قاچاق را آتش بزنیم مفید‌تر خواهد بود. نکته دیگر در راه مبارزه با قاچاق عدم ایجاد ناامیدی در بین مردم است.

هنگامی که تنها به نیمه خالی لیوان اشاره کنیم و با به فراموشی سپردن موفقیت دولت در کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق در سه سال اخیر یاس و نومیدی را در جامعه تزریق کنیم نمی‌توان از مردم انتظار یاری رساندن به مسئولان در این امر و دوری گزیدن از خرید کالاهای قاچاق را داشت. هنگامی که مردم حاضر در متن جامعه به این باور برسند که تصمیم گیران به دنبال مبارزه جدی با مفاسد از جمله قاچاق هستند آنگاه خود نیز به صحنه می‌آیند و عزمی ملی برای ریشه کن کردن این پدیده که سمی مهلک برای اقتصاد ملی است ایجاد خواهد شد.

سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۰۹:۳۸
قاچاق بسیار کار نادرست و مبارزه با آن کار درستی است اما همین مبارزه با قاچاق باعث افزایش قیمت ها در صنف های الکترونیکی و... شده مثلا در زمینه کامپیوتر با جمع شدن کالاهای قاچاق باعث کاهش اجناس در بازار و افزایش بی رویه قیمت ها شده.اگه قراره اینجور باشه همون قاچاق بشه بهتره.لطفا کاری رو که انجام میدین با مدیریت و برنامه ریزی کامل و درست انجام دهید.ممنون (346871)
دوستداراقتصادملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۱۱:۰۲
ولله مادرشگفتیم که به ادعای بسیاری ازنیروهای امنیتی واطلاعاتی کشورکوچکترین اشیاءدرمرزهاشناسایی وکنترل میشوندامادههامیلیارددلارکالاآنهم باصدهاکامیون وکشتی قاچاق که نه صاحبان ونه خودکالاشناسایی میگردند!جای تعجب نیست؟بنظربسیاری ازمردم آقایان وعلماوبزرگان ازصاحبان کالامطلع امافاش ساختن آنان .....!همه میدانندقاچاق کالاضربات سختی به بخش تولیدواقتصادمیزندوخطرش کمترازخطرات امنیتی وتوطئه های آمریکانیست بااینحال همه سکوت مینمایند!قوه قضائیه بسیاربایدمشرف باشدوبه تصورمیداندواردکنندگان چه کسانی اند؟! (346872)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۱۶:۲۹
دوستان تهران نشین . راسش من چن باری تهران اومدم اونم گذری و نهایتش دو سه روزه خیلی بازار و ... تهران نگشتم و نمیدونم چقد حرفاتون راجع به بازار تهران صدق میکنه اما بازار شهر خودم ( از شهرستان های فارس ) و شهرستانهای اطراف مملو از جنس خارجی هس کم که نشده هیچ زیاد هم شده (346877)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۱۷ ۰۴:۴۶
آیا واقعا دولت نمیتواند متخلف را شناسایی کند ؟قطعا میتواند ولی مسولیت برخورد با قوه قضاییه است که مماشات میشود و تاوان آنرا مردم عادی خواهند پرداخت .دولت حداقل بیاید به افکار عمومی و ملت توضیح دهد و نام آنانرا فاش کند قطعا موثر میشود ولی معلوم نیست چه مشگلی است که در اینکار ناتوانند . (346887)