به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۲۳۴۵۵
در حاشیه یک تشییع با شکوه

حماسه 21 دی 1395

حماسه 21 دی 1395
محمد نظرگاه

اگر بخواهیم در کنار اعتدال یک ویژگی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را برشماریم آن ویژگی ، تلاش زائدالوصف آن مرحوم برای ایجاد وحدت و انسجام در جامعه بود. هاشمی حتی در بحران هایی از جنس آنچه پس از انتخابات۸۸ رخ داد نیز تمام تلاشش را کرد تا بر خلاف آنچه خناسان و متملقان تندرو اطراف افراد دخیل در آن قضایا از هر دو سو می‌خواستند وحدت جامعه قربانی بحران پیش آمده نشود.

تشییع باشکوه پیکر مرحوم رفسنجانی نیز نمادی بود از همان وحدت ملی که همواره آرزوی قلبی او بود. طیف رنگین کمانی از مردم با گرایش‌های فکری دور و نزدیک نسبت به آیت الله برای بدرقه‌اش آمده بودند و کسر قابل توجهی از آنان که برای بدرقه این بزرگ انقلاب در خیابان های تهران حضور داشتند خواسته های روشن و مشخصشان را برای بار چندم به گوش تصمیم گیران کشور رساندند. اینکه تا چه حد این خواسته‌ها شنیده می‌شود یا خیر در درجه دوم اهمیت قرار دارد و اکنون مسئله ای که اهمیت بیشتری دارد این است که مسئولان کشور باید با کنار هم قرار دادن آنچه در انتخابات۹۲ و ۹۴ رخ داد و همچنین آنچه مردم در تشییع مرحوم هاشمی مطرح کرده‌اند در محاسباتشان از خواسته‌های جامعه ایرانی تغییراتی دهند تا کلام مرحوم امام که میزان را رای و خواست ملت می دانستند عینیت یابد.

در حاشیه این تصاویر وحدت بخش و امیدوار کننده از حضور طیف های مختلف مردم ،از حامیان و همراهان قدیم و جدید هاشمی تا حضور منتقدان او ، از حضور جوانان دهه هفتادی و هشتادی که شناختشان از هاشمی مرتبط با هاشمی اصلاح‌طلب است و موی سپیدهایی که حلقه وصلشان با هاشمی را مواضع اصول‌گرایانه او می‌دانستند، در آن مراسم با شکوه شاهد برخی مسائل جزیی نیز بودیم که می‌توانست رخ ندهد. از آن جمله حضور گروه‌های سازمان یافته‌ای در این مراسم بود.

این افراد با بلندگویی هایی که در پیش از ارتحال این مرد بزرگ در مراسم های مختلف از آن شعارهایی زننده علیه هاشمی شنیده می‌شد این بار در ظاهر برای انجام مراسم تشییع و در واقعیت برای شنیده نشدن صدای مردم در جای جای خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران مستقر بودند. چنین رفتارهایی اگر نخواهیم سازمان یافته‌اش هم بدانیم نشان از دورویی این جماعت دارد. جماعت تندرویی که هم رهبری فقید جمهوری اسلامی هم رهبری فعلی و هم بزرگِ تازه در گذشته انقلاب خون‌دل‌های بسیاری از نابخردی هایشان خورده‌اند و در بسیاری مراسم وحدت بخش دیگر رفتار و گفتار هتاکانه شان نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فراموش شدنی نیست.