به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۳۰۳۷۱

سونامی رأی به روحانی؛ ادامه راه هاشمی ...

گروه سیاسی: این پیروزی ایرانیان، محصول بسیاری کنش و واکنش است، اما نگارنده بر این باور است که نقش مرحوم «هاشمی رفسنجانی » علی رغم عدم حضور فیزیکی اش در این موضوع خود در سرسلسله جنبان این حرکت است.
سونامی رأی به روحانی؛ ادامه راه هاشمی ...
محمدآزاد جلالی زاده

به احتمال فراوان زمانی که این متن منتشر شود، روحانی رییس جمهور دوازدهم شده است، چون تا لحظه نگارش این مکتوب کوتاه، تقریباً از تمامی نقاط ایران خبر می رسد سونامی رأی به روحانی به راه است، ضمن تبریک این حماسه ی حضور به تمامی ایران در هر نقطه ی دنیا چند نکته ای را به اختصار بیان میدارم.

الف» ملت ایران نشان داد که علی رغم همه نامهربانی ها و ناملایمات، هنوز خادمان حقیقی و واقعی خویش را می شناسند و آنقدر هوش سیاسی - اجتماعی دارد که راه از بیراهه باز شناسد و منافع بلندمدت این ملک را به مسلخ وعده های گروهی و جناحی کوتاه مدت و غیر عملیاتی نبرد.

ب» روحانی توانست با روانشناسی خاص خود دوباره اکثریت ایرانیان را پشت سر خویش گرد آورد و اعتماد دوباره ای مابین ملت و دولت «مردمان و حاکمیت» ایجاد کند، اعتمادی که از ۹۲ بیشینه شده و در۹۶ به درجات بالایی رسید، این اعتماد سبب فزون تر شدن مشروعیت نظم مستقر سیاسی شده و از هر جهتی امری مبارک است.

ج» همه دلسوزان این آب و خاک از آن کشاورز زحمت کش روستایی تا آن استاد دانشگاه پایتخت همه به تدبیر و اعتدال آری گفتند و این محصول خدمات پیدا و پنهان بسیاری کسان است که عده ای از ایشان آشکارا مشغول بودند و بسیاری شان پنهان و ناشناخته، اما مهم هماهنگی تمام عیار مابین طبقات ایرانی فارغ از رنگ و نژاد و قبیله برای ادامه مسیر کشور در جاده عقلانیت و تدبیر و آرامش است.

د» سونامی رای به روحانی قبل از هر چیز متعلّق به ساختار سیاسی و آشتی دوباره ساختار اجتماعی با ساحت سیاست است، آشتی مابین سیاست ورزان « به عنوان طبقه ای که در نزد ایرانیان به نوعی مذموم اند» و مردمان خود محصول اساسی این انتخابات است، بسیار افرادی که از سیاست گریزان بودند، جمعه ۲۹ اردیبهشت خود را به صندوق های رأی رساندند و با سیاست و کنشگری سیاسی مسالمت آمیز آشتی کردند.

ه» این پیروزی ایرانیان، محصول بسیاری کنش و واکنش است، اما نگارنده بر این باور است که نقش مرحوم «هاشمی رفسنجانی » علی رغم عدم حضور فیزیکی اش در این موضوع خود در سرسلسله جنبان این حرکت است. هاشمی بود که افکار عمومی را قانع کرد که سیاست و کنشگری در این حوزه زود و به زور نمی شود و صبر و حلم بسیار می طلبد، هاشمی بود که نشان داد در بدترین شرایط هم می توان سیاست ورزی کرد و هم او بود که ایرانیان را قانع کرد که سیاست نه پلید که وسیله باز کردن بسیاری از گره ها در این مملکت است و قهر با حوزه سیاست و زیرمجموعه هایش هیچ توجیهی ندارد.

و» ما به هاشمی بسیار مدیونیم و اساساً این حماسه را محصول بازی خوب او می دانیم، بی چون و چرا سونامی رأی به روحانی ادامه ی راه هاشمی است. روحش شاد و یادش گرامی ...