به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۵ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۳۸۹۸۱

در شأن شما نیست

گروه سیاسی: با نگاهی به واکنش‌های مسئولان کشور به نقدهای مطرح شده در فضای سیاسی و رسانه‌ای در خصوص عملکردشان شاهد آن هستیم که برخی از این مسئولان محترم بیشتر از آنچه که ضرورت دارد نسبت به نقد منتقدان حساسیت نشان داده و به گونه‌ای پاسخگوی تمامی نقدهای ریز و درشت هستند که گویی گروهی را برای یافتن و رصد تمامی نقدها در هر گوشه‌ای از رسانه‌ها و فضای مجازی استخدام کرده‌اند تا خدای نکرده پاسخ به نقدی از دستشان در نرود!

با نگاهی به مطالب مطرح شده در پاسخ به نقدها هم می‌توان متوجه شد که کسرقابل توجهی از آنچه به عنوان پاسخ مطرح می‌شود لزوما از جنس پاسخگویی به عنوان وظیفه یک مسئول نیست و بیشتر شبیه نوعی بازخواست و تهدید است. تهدیداتی مانند مرتبط دانستن منتقدان با عوامل خارجی و مانند آن. هنگامی که عدم پاسخگویی مسئولان به انتقادات و بی توجهی به آنچه منتقدان مطرح می‌کنند را با این الگو از پاسخ دادن به منتقدان مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر برخی مدیران کشور در برابر نقدها سکوت کنند و با بی توجهی از کنار نقد منتقدان گذر کنند بسیار بهتر است از آن که با چنین پاسخ‌های تهدیدآمیزی به منتقدان حمله کرده و فضای سیاسی کشور را ملتهب سازند.

از طرف دیگر اقتضای شأنیت مسئولان ارشد کشور ایجاب می‌کند که تا این حد خود را درگیر جدل‌های بیهوده با رسانه‌ها نکنند و به جای آنکه با چنین شیوه‌ای از پاسخگویی سبب تخریب وجهه خود شوند راه دیگری را برای مواجهه با منتقدان خود برگزینند. تجارب گذشته بارها ثابت کرده است که برخوردهای سخت با رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی هیچگاه به سود مسئولان کشور نبوده است و به جای آن که باعث پذیرش پاسخ آنان شود، منتقدان را در جایگاه مظلوم نشانده است. به همین جهت مقامات و مسئولان قوای سه گانه و سایر ارکان قدرت حتی اگر به دنبال آن هستند که جامعه پذیرای پاسخ‌های آنان در برابر نقدها باشد هم مسیری که در نهایت به سود آنان خواهد بود برخوردهای تند از جنس آنچه هر از چند گاهی شاهد آن هستیم نخواهد بود.

در پایان این نوشتار یادی کنیم از مرحوم هاشمی رفسنجانی که در وضعیت بحرانی پس از انتخابات88 مواجهه مداراجویانه و همدلانه با منتقدان و آزادی معترضان  از زندان‌ها را به عنوان یکی از راه‌های عبور از آن بحران پیشنهاد داده بود. می‌توان یکی از دلایل مطرح شدن این پیشنهاد از سوی «آیت الله» در آن مقطع زمانی حساس را همین نکته دانست که او بر اساس دهه تجربه سیاسی اش به خوبی می‌دانست که زمانی معترضان و منتقدان به پاسخ‌های مسئولان کشور در خصوص ابهامات و اعتراضات خود در هر موضوعی توجه خواهند کرد که مدارا جایگزین سیاست سخت و پاسخ‌های پرخاش‌جویانه شود.