به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۳۹۴۶۲

صریح و بی پرده با شهردار تهران

حمیدنجف
محمدعلی نجفی (شهردار تهران) : "زمان بازنگری سیاست‌های قبلی در شهر تهران فرا رسیده است/ حمل‌ونقل با خودروهای شخصی را گران می‌کنیم"
بار دیگر تفکر لیبرالی حزب کارگزاران از زبان شهردار محترم تهران جاری شد، تفکری که از سال‌ها پیش زندگی در تهران را تنها برازنده قشر خاصی از جامعه می‌دانست، اندیشه‌ای که راه عبور از مشکلات این کلان شهر را تنها در سایه گران کردن آن جستجو می‌کند تا گروهی از سر ناچاری مجبور به‌ترک شهر آبا و اجدادی خود شوند، تا جا به نوعی برای بعضی از مرفهین بی درد جامعه باز شود.
اوج خرد این جریان فکری خاص که البته کاریکاتوری از اندیشه لیبرالی است برای رفع چالش‌های پیش روی شهر معمولا اینگونه عریان می‌شود:
اگر درآمد شما کمتر از فلان رقم است شهر را‌ترک کنید. . . .
زندگی در تهران را گران می‌کنیم. . . .
منطقه طرح‌ترافیک را گسترده‌تر و گرانتر می‌کنیم.
و این آخری " حمل و نقل با خودرو شخصی را گران می‌کنیم"

شاید این تلاش‌ها در ظاهر برای رفع مشکلات‌ترافیکی و دیگر معضلات شهر تهران تفسیر شود اما هدف آن در نهایت رفاه بیشتر طبقه مرفه جامعه را تضمین خواهد کرد. قشری که بتواند از قبل ایجاد محدویت مالی و محرومیت اکثریت مردم با آسودگی بیشتری در شهر‌تردد کند و به جولان در آن بپردازد. قشر نو کیسه‌ای که بعضا در نبود نظام و ساختار صحیح اقتصادی با بهره گیری از رانت و چپاول بیت المال توانسته بخش زیادی از طبقه مرفه جامعه را از آن خود کند، قشری که این روز‌ها برای جولان اتو مبیل‌های میلیاردی خود فضای تنگ خیابان‌های تهران را شایسته نمی‌داند، قشری که آقای شهردار و دیگر همکاران او اینگونه در تدارک رفع مشکلات و چالش‌های آن به تکاپو افتاده‌اند.

به راستی آیا تصور می‌کنید که با گران کردن هزینه سفر با خودرو‌های شخصی از‌تردد سرمایه دارن شهر کاسته می‌شود؟ آیا کسی که چند میلیارد تومان پول بی زبان را زیر پای شازده پسر خود برای علافی در خیابان‌های تهران هزینه می‌کند، پرداخت چند میلیون تومان نا قابل برای خرید طرح‌ترافیک، برایش مشکلی ایجاد می‌کند؟ نه جناب نجفی، اندیشه‌ای که محدویت را قابل خرید و فروش بداند تفکر اشتباهی است که جز افزایش نا برابری و شکاف اجتماعی، ایجاد نارضایتی عمومی برای طبقه اکثریت و دلسردی مردم نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

اگر در صدد غلبه بر مشکلات‌ترافیکی این کلان شهر هستید بهتر است به جای فروش و واگذاری بی ضابطه آرم‌های طرح‌ترافیک به فکر ارزان کردن و تجهیز وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم باشید. اگر نگران آلودگی شهر تهران هستید‌ترتیبی اتخاذ کنید که مردم شهر بتوانند با قیمت واقعی و بدون تعرفه سنگین گمرکی و بصورت اقساط از موتور و خودر و‌های هیبریدی استفاده کنند، قطعا هزینه این اقدامات هم در کمتر از یک سال از طریق کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا جبران خواهد شد. اگر واقعا به فکر آسایش و راحتی مردم این شهر هستید در هزینه کردن برای مناطق بالای شهر و جنوب شهر عدالت و انصاف را رعایت کنید.
مرجع : روزنامه بهار