به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۸ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۴۰۶۲۷

آینده‌پژوهی گردشگری

سیدچمران موسوی
آینده‌‌پژوهی، مجموع تلاش و مطالعاتی با جستجو در منابع، الگوها و عوامل مؤثر در یک موضوع است که به تجسم آینده می‌پردازد. با توجه به سرعت بالای تغییرات در زندگی انسانها، ما باید درکی درست، جامع و کامل از لزوم تغییرات در آینده برای دولت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها داشته باشیم. آینده و هر چیزی که مربوط به آینده است قطعی نیست، ولی با این حال ریشه‌هایی در اعمال حال و گذشته ما دارد. غفلت از تصمیم‌های فعلی و عبرت از گذشته، می‌تواند در آینده برای ما گران تمام شود. پس نیاز است که نگاهی آینده نگرانه به همه چیز داشته باشیم. در هر کسب و کاری شناخت و تحلیل روند زمان، موضوعی بسیار مهم در آن است، بطوری که جلوی خطاهای احتمالی در آن زمینه را می‌گیرد.

صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست و شروع به مطالعه در مورد آینده و نیازهای آینده گردشگری کرده است. اولین عاملی که در آینده پژوهی گردشگری باید در نظر گرفت، افزایش جمعیت است. با افزایش جمعیت بطور قطع و یقین، تغییرات زیادی در سفرها ایجاد خواهد شد؛ روش‌های سفر، شکل سفر و میزان گردشگری افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه بطور حتم، سفر‌ها ایمن‌تر و مطمئن‌تر خواهند شد.

نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که کمبود سوخت‌های فسیلی در دراز مدت، اثری منفی در رشد گردشگری نخواهد داشت. رشد جمعیت باعث بوجود آمدن سلایق مختلف می‌شود. وجود سلایق مختلف نیز نیازمند خلاقیت است که آن سلایق را بطور کامل پوشش دهد. به همین دلیل آژانس‌های مسافرتی، شروع به ایجاد خلاقیت در زمینه‌های مختلف از جمله ایجاد محتوای خلاقانه می‌کنند. سه عامل جمعیت، درآمد و آب و هوا در یک جامعه کلیدی‌ترین معیارهای انتخاب در مقصد گردشگری خواهد بود که خلاقیت می‌تواند آن جامعه را بیمه کند.

افزایش جمعیت و رشد تکنولوژی می‌تواند باعث کاهش نرخ گردشگری شود؛ بدین معنا که بدلیل کاهش منابع انرژی و افزایش قیمت آنها، بعضی مقاصد گردشگری از رونق می‌افتند و بسیاری از آنها آب و هوای خاص خود را از دست می‌دهند. پس سفرهای مجازی رونق می‌گیرند. همین موضوع نشان داد که اگر یک بعدی به بسیاری از موارد نگاه کنیم، دچار اشتباه خواهیم شد. با این اوصاف، با برنامه ریزی دقیق، بخوبی می‌توان نگاهی جامع و کامل به آینده داشت و بررسی‌های دقیق انجام دهیم تا آماری دقیق داشته باشیم. آینده پژوهی در گردشگری می‌تواند باعث تغییر و برنامه ریزی اقتصادی آینده یک کشور شود.