به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۱۴۱۰۹۳

همه حرف خوب می‌زنند!

صادق صدرایی
باز هم حسن روحانی و باز هم یک سخنرانی طوفانی دیگر! هنگامی که رییس‌جمهور پشت ‌تریبون اولین اجلاس ملی حقوق شهروندی قرار گرفت از همان لحظات ابتدایی مشخص بود که قرار است با روحانیِ روزهای انتخابات۹۶ و پیش از انتخاب شدن مواجه شویم نه روحانی ماه‌های اخیر و پس از انتخاب شدن. رییس‌جمهور از دانشجویان ستاره‌دار گفت و به وزیر علوم دستور حذف این شیوه ضد حقوق شهروندی را داد، از نهادهایی گفت که از دولت پول می‌گیرند و در هنگام نظارت پاسخگوی هیچ جایی نیستند، از شنود گفت و موارد محدودی را که قانون اجازه استفاده از این شیوه را داده است به نهادهای متنوع امنیتی کشور یادآوری کرد؛ همان نهادهایی که به تاکید رییس‌جمهور روحانی «نوکر مردم» هستند و...

اگر انصاف را مبنا قرار دهیم باید گفت که آقای روحانی مثل بیشتر وقت‌هایی که پشت‌تریبون‌ها قرار می‌گرفت خوب حرف زد، حرف خوب هم زد امّا... ما اینجا با یک «امّا» بزرگ روبرو هستیم. آقای رییس‌جمهور خوب حرف می‌زند اما امروز تابستان۹۲ و آغاز به کار دولت اعتدال نیست، امروز ۵ سال از انتخاب مردم در ۲۴خرداد۹۲ گذشته است و حالا انتظار مردم از دولتمردانشان علاوه بر «حرف خوب» گزارش عملکرد است. امروز دیگر اعتراضات تند و تیز حسن روحانی به شنود غیرقانونی، به عدم شفافیت مالی نهادهای خاص، به ستاره‌دار شدن دانشجویان، به دخالت نابجا در حریم خصوصی مردم و... خریداری ندارد و آنان که راه و روشی که روحانی نماینده آن بود را برگزیده‌اند در پی آن هستند که بدانند چند درصد آن وعده‌ها محقق شده است؟

بَه بَه و احسنت و آفرین گفتن به منشور حقوق شهروندی در صورتی که در عمل اثری از آن دیده نشود و پس از پنج سال همچنان شاهد ستاره‌هایی در پرونده‌های دانشجویان باشیم چه سودی دارد؟ هنگامی که منشور حقوق شهروندی دولت اعتدال هنوز نتوانسته است موضوع حریم خصوصی بودن حجاب درون خودروی مردم را حل کند و شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای پرداخت جریمه حجاب هستیم این حرف‌های خوب چه سودی دارد؟ وقتی هنوز سخن گفتن در دانشگاه‌ها هزینه دارد و شخص رییس‌جمهور هم با توجه به همین هزینه‌ها می‌گوید به جای سایر قوا و نهادها دولت را نقد کنید چون هزینه کمتری دارد صحبت از حقوق شهروندی شبیه شوخی نیست؟ این منشور حقوق شهروندی مورد تبلیغ دولت برای مسئله بسیار ساده و پیش پا افتاده حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه کرده است؟

نمی‌خواهیم با بی انصافی چشمان خود را بر روی تغییرات چند سال اخیر نسبت به دوران سیاه حضور تندروها در دولت ببندیم اما از این واقعیت هم گریزی نیست که فاصله میان اقدامات و عملکرد دولت اعتدال در موضوعات مرتبط با حقوق شهروندی با حرف‌های خوب مقامات ارشد دولت فاصله‌ای قابل توجه است. به نظر می‌رسد که دیگر زمان آن فرا رسیده باشد که رییس‌جمهور روحانی از حرف خوب زدن و خوب حرف زدن دست بردارد و با گزارش‌هایی شفاف و قابل‌اندازه‌گیری آنچه در صحنه عمل رخ داده است را برای مردم بازگو کند.