به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۸ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۱۴۱۳۱۲

به چند عدد 90 نیازمندیم!

صادق صدرایی
برنامه نود این هفته بیشتر از آنکه به حواشی فوتبال بپردازد به موضوعات اقتصادی و سیاسی اختصاص پیدا کرده بود! برنامه‌ای با موضوع مالکان خصوصی باشگاه‌های فوتبال؛ مالکانی که در بسیاری از اوقات حضورشان در فوتبال بیشتر از آنکه به این رشته ورزشی کمکی کرده باشد سبب دور شدن بیش از پیش ساختار ورزش کشور از حرکت به سمت بخش خصوصی شده است. در بخش هایی از این برنامه بحث به سمت بدهکاران کلان بانکی و‌ترفندهای آنان برای دریافت وام‌های نجومی رفت و شاهد جدال کلامی یکی از مالکان مشهور باشگاه‌های فوتبال با یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بودیم.   

اشتباه نکنید! موضوع این نوشتار فوتبال و حضور بخش خصوصی در بخش ورزش و یا حتی معضل بدهکاران بزرگ بانکی نیست. مسئله، کمبود «نود» در صداوسیما است. به طور طبیعی اگر برنامه هایی همچون نود که شفافیت و صراحت را سرلوحه کار خود قرار داده بودند در رسانه‌ای که «رسانه ملی» خوانده می‌شود در بخش‌های سیاسی و اقتصادی هم وجود داشت دیگر لزومی به مطرح شدن مسئله بدهکاران بانکی و فهرستی که محمود صادقی از این افراد چند روز پیش منتشر کرد در یک برنامه ورزشی نبود.

واقعیت آن است که اگر در فوتبال مفاسدی وجود دارد که برای رصد و پایش آن به درستی نیاز به وجود دیده بانی صریح و صادق در صداوسیما احساس شده است این خطاها و کج رفتاری‌ها و فسادها در اقتصاد و سیاست به دلیل منافع بیشتر موجود در آن و همچنین موانع موجود در نظارت رسانه‌ای و مردمی بر آن چندین برابر فوتبال است. حال چگونه است که تصمیم گیران این رسانه برای فوتبال برنامه‌ای صریح را حمایت کرده و سال‌ها از آن پشتیبانی کرده‌اند اما در سایر حوزه‌ها خیر؟

شاید بتوان دو دلیل را برای این موضوع مطرح کرد. دلیل اول آنکه مسئولان صداوسیما در همه این سال‌ها نشان داده‌اند که مدیریت محافظه کارانه را به هر شکل مدیریتی دیگری‌ترجیح می‌دهند. آنان به دنبال آن هستند که امروز را بدون دردسر به فردا برسانند و در همین راه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که وارد حریم اهالی قدرت و ثروت نشوند و هر کس را هم که بخواهد در برنامه هایش اندکی به مدیریت‌ترسوی حاکم بر ساختار این رسانه خدشه‌ای وارد کند به روش خاص خودشان توجیه می‌کنند!

دومین دلیل عدم وجود برنامه‌ای شفاف ساز همچون نود در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی هم متنفذان قدرتمندی در خارج از رسانه هستند که با تاثیرگذاری بر مدیران ارشد و ارائه اطلاعات نادرست، امکان حرکت مدیران میانی صداوسیما به سمت اصلاح الگوی شکست خورده حاکم بر این رسانه انحصاری را نمی‌دهند. مطلب آخر آنکه ورود برنامه ورزشی نود در موضوعات اقتصادی و سیاسی شاید در نگاه اول و در شرایطی که برنامه‌های مشابه در این بخش‌ها وجود ندارد برای مخاطب و اهالی رسانه خوشایند باشد اما در نهایت سبب انحراف این برنامه از هدف اصلی خود خواهد شد زیرا مجری «عادل» نود هر چقدر هم  باهوش باشد به طور طبیعی با مناسبات اهل قدرت در سیاست و اقتصاد آشنا نیست و در نهایت چگونه راه رفتن در ورزش را هم فراموش خواهد کرد.