به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۴۱۵۹۶

بخش بزرگی از اعتبار اصلاح‌طلبان هم سوخت

بخش بزرگی از اعتبار اصلاح‌طلبان هم سوخت
گروه سیاسی بهارنیوز: نحوه ادبیات تند و حتی توهین‌آمیز تعدادی از افراد و فعالان جناح اصلاح‌طلب و حامی دولت در باره نکوهش اعتراضات اخیر، بشدت به پایگاه اجتماعی و رای آنها لطمه وارد کرد و عملا این طیف سیاسی را برای انتخابات آینده از لحاظ پایگاه‌های توده‌ای و حتی نخبگان بی‌اعتبار نمود. این موضوع ریشه در انحصارگرایی درونی در بین بدنه اولیه فعالان سیاسی و رسانه‌ای این طیف دارد که عملا باعث گردیده هر نوع اظهارنظری در باره رخدادهای سیاسی و اجتماعی جامعه ایران از سوی همین چند چهره به پای کل این جریان گذاشته شود.

در این میان، مقاله‌های عباس عبدی و حمید جلایی‌پور مبنی بر درخواست سرکوب هرچه شدیدتر معترضان، به اندازه‌ای در بین فعالان سیاسی و رسانه‌ای تعجب‌آور بود که این ادبیات را از روشهای افراطیون اصولگرا علیه مطالبات اقشار کم‌برخوردار و ضعیف جامعه که تریبون و خاستگاه حکومتی هم ندارند افراطی‌تر و ضد‌مردمی‌تر ارزیابی کرده‌اند. همین عامل باعث شده که این افراد و از جمله عضو مجمع روحانیون مبارز سعی در توجیه اظهارات؛ مقالات و اعلام مواضع قبلی خود نمایند اما متاسفانه آبی که ریخت محال است قابل جمع‌آوری باشد!

متاسفانه پدرخواندگان پا به سن گذاشته اصلاحات این بار چوب حراج به تتمه اعتبار این جناح گذاشته و با تک روی خود باعث شدند مواضع منطقی بسیاری دیگر از فعالان این طیف همچون محمود صادقی و زیباکلام کمتر دیده شود لذا مواضع امثال عبدی و جلایی‌پور و بیانیه مجمع روحانیون به پای کل جریان اصلاحات گذاشته می‌شود. امری که تا به همین جا بخش بزرگی از اعتبار اصلاح‌طلبان را در بین طبقات کم‌برخوردار جامعه از بین برده است. در واقع اعتراضات اخیر اگر چند بازنده بزرگ داشته باشد، در صدر آنها اصلاح‌طلبان دولتی قرار دارند که حتی به اندازه اهالی عرصه هنر و فرهنگ هم که از مطالبات اعتراضات مردمی اخیر اعلام حمایت نمودند؛ قدرت ارزیابی تحولات جامعه خود را ندارند.

مشکلی که همانطور که در سطرهای به آن  اشاره شد در انحصارگرایی در درون این جریان ریشه دارد و مفسران و تحلیل‌کرانش هنوز همان افرادی هستند که ۳۸ سال قبل با اشغال سفارت آمریکا فعالیت سیاسی خود را آغاز کردند و حالا در دهه چهلم فعالیت سیاسی و دهه ششم عمر خود؛ برای لشکر بیکاران ۲۰-۳۰ ساله‌های ایران نسخه سرکوب و قلع و قمع می‌پیچند؛ حتی شدیدتر و غلیظ‌تر از افراطیون اصولگرا!!

با این وضع باید به صراحت گفت عبدی‌ها و جلایی‌پورها و مجمع روحانیون مبارز در وانفسای اعتراضات اخیر در دهها شهر کشور؛ با نوع ادبیات متکبرانه و آمرانه خود و با ثمن بخس هرچه تمام؛ اعتبار و پیشینه طیف اصلاحات را به باد حراج گذاشتند که این امر ضربه‌ای مهلک به مسیر سخت کنونی توسعه سیاسی ایران خواهد زد زیرا منبعد فریاد «تکرار» نیز در گذرگاه‌های دشوار سیاسی کشور در انتخابات پژواکی نخواهد داشت و عملا از حیث مرجعیت سیاسی از طیف اصولگرا نیز ضعیفتر خواهد شد. 
 

ایهود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۳:۱۱
شعار های هر ایرانی

اصلاح طلب اصول گرا /دیگه تموم شد ماجرا (357102)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۹:۱۰
شماها فقط بلدید شعار بدهید و منفی بافی کنید ، جوونهای بی تجربه برن کشته بشن امثال شما فقط شعار بدهید ، اصلاحات هم از سر شما زیاده ، فقط با اصلاحات مشکل حل ميشه و هیچ راهی به جز این وجود نداره، (357125)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۹:۱۵
موضع روحانیون مبارز و خاتمی کاملا درست بوده، آیا حمله و غارت بانک ها و یا آتش زدن مسجد درسته و یا وحشی بازیه؟ کسانی که اینکار رو می کنن ایرانی هستن ؟، البته عباس عبدی همیشه آدم مرموزی بوده و می خواد اصلاحات رو خراب کنه، همانطوریکه تز عبور از خاتمی رو داد و خودش و بقیه دوستاش با معرفی چهار کاندید در 84 احمدی نژاد رو به کشور تحمیل کردند (357126)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۳:۴۰
مقاله جالبی بود و شک نکنید اعتبار اصلاحات با این حوادث بیشتر لطمه خورد اما از سال88 به بعد هرسال اصلاح طلبان ضعیفتر و کم محتواتر میشوند و بعید میدانم98 و 1400 اصلاح طلبان مستقل از اعتدال و اصولگرا شانسی داشته باشند (357104)
شب
United States
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۴:۳۲
بنظر می آید اصلاح طلبان باید در مواضع خود از دولت روحانی حمایت کنند و بگویند که مشکلات موجود دست پخت دولت روحانی نیست.و هر کی یا هر جریانی مقصر است باید ضمن پاسخگویی به مردم، هر چه سریعتر در جهت اصلاح روند موجود قدم بردارد.از طرف دیگر می توانند از مردم تقاضا کنند که با درایت و شکیبایی احساسات خود را کنترل نمایند تا دشمنان قسم خورده ملت ایران(ترامپ ها و ....) فرصتی برای ضربه زدن پیدا نکنند.اینکه اغلب معترضین را به دو گروه تقسیم و یک گروه آن را مزدور بیگانگان معرفی می کنند روشی نخ نماست . (357107)
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۴:۴۸
تاج زاده گفته : اصلاح طلبان باید نقش واسطه بین مردم و دولت را داشته باشند
این یعنی استیصال مطلق
مردم همیشه از قیم و واسطه بیزارند (357109)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۵:۲۸
الحق که در این چند ماهه گذشتی اعتبار اصلاحات به شدت پیش مردم کم شد. کسی باور نمیکرد با این شیب تند اعتبار اصلاحات سقوط کنه. اما میبینیم که اینگونه شده است. باید بزرگان اصلاحات و در راس اونها رئیس دولت اصلاحات پاسخگوی مردم باشند و این سکوت ها کار رو بدتر میکنه (357118)
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۸:۲۳
این مطلب رو هرکس نوشته دستش واقعا درد نکنه، حرف و سخنی از این به حق تر ظرف چند روز نشنیدم.. من که به شخصه دیگر حتی حاضر نیستم اسم این افراد را به زبان بیارم و برای همیشه شناسنامه‌ام رو انداختم به کناری و محال هست که در هیچ انتخاباتی در این کشور شرکت کنم.. اگر چهره‌ی واقعی اصلاح طلبان این هست، من ترجیح میدم بشار اسد در این کشور حکومت کنه... (357123)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۲۰:۰۳
اعتراض مردم به گرانی وبیکاری و از همه بدتر به بی عدالتی را با برچسب مزدور امریکا واسراییلی بودن در نطفه خفه کردن اصلاحات که شعار اصلیش مردمسالاریه با این نحوه برخورد خود جریان اصلاحات هم دیگر در بین جوانان جایگاهی نخواهد داشت (357133)
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۱۹:۱۸
تنها سایتی هستین که واقعیتومیگین.... (357127)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۰:۳۰
مقاله ی بسیار درخوری است. به درستی اشاره کرده است به ریزش آرای اصلاح طلبان در انتخابات آتی. به خصوص بیانیه ی مجمع روحانیون مبارز! شاید بهتر بود که مجمع روحانیون مبارز با واقع گرایی بیشتری بیانیه می داد. و معترضان را اغتشاشگر لقب نمی داد. (357144)
۱۳۹۶/۱۰/۱۵ ۰۲:۳۰
جایگاه دولت و ریاست جمهوری محدود به بخشی از قوه مجریه هست که قدرت و ابهتش به وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و وزارت کشور و وزارت خارجه هست..

این نهادها دولتی نباید تعطیل شوند (357151)