به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۱۴۵۴۴۹

حالا نوبت شورای شهر پایتخت است

حالا نوبت شورای شهر پایتخت است
محمد توکلی
با استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران حالا نوبت شورای شهر پایتخت است تا پس از تعطیلات نوروز برای شهرداری این کلان شهر تصمیمی تازه گرفته و شهردار جدید را انتخاب کند. در این روزها درباره این پرسش که «چرا نجفی استعفا داده شد؟!» سخنان بسیاری گفته شده است که به طور خلاصه می توان این سخنان را در این جمله خلاصه کرد که «استعفای آقای شهردار طبیعی نبوده است» حال پرسش اساسی این است که اعضای شورای شهر تهران برای جایگیزینی نجفی چه خواهند کرد؟

تجربه ناموفق دوره اول شورای شهر تهران این نگرانی را به وجود آورده است که ممکن است هر نوع بی تدبیری و یا شعله ور شدن اختلافات میان اعضای شورای شهر باعث به وجود آمدن وضعیتی شود که انتهای آن همان وضعیت ناکارآمد اولین دوره شورای شهر باشد. ممکن است برخی چنین دلواپسی هایی را بی مورد دانسته و آن را اغراق آمیز تلقی کنند اما واقعیت آن است که اختلافات سیاسی در اغلب موارد از همان جایی به شکاف های بزرگ و غیرقابل جبران میان نیروهای سیاسی تبدیل می شود که با نگاه خوشبینانه کمتر به آن توجهی نشان داده می شود.

اعضای شورای شهر برای پس از نجفی دو راه پیش روی خود دارند. راه نخست آن که با انتخاب فردی که حساسیت کمتری بر روی او باشد به آنان که با فشارهای خود استعفای محمدعلی نجفی را رقم زدند هدیه بدهند و این سیگنال را ارسال کنند که با فشار آن ها مقابله با فساد سازمان یافته موجود ادامه پیدا نخواهد کرد. برای توضیح بیشتر راه دیگر اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردارِ پس از محمدعلی نجفی باید کمی به عقب تر بازگردیم؛ به دوران انتخابات دوره ششم مجلس.

در آن روزها که سیدمصطفی تاجزاده در جایگاه رییس ستاد انتخابات کشور حضور داشت بحثی میان وزارت کشور و شورای نگهبان ایجاد شد و درباره فهرست هیئت اجرایی انتخابات که از سوی دولت معرفی می شدند اختلافات و تنش ها بالا گرفت. تاجزاده توضیح می دهد که در آن روزها در جلسه ای با حضور دبیر شورای نگهبان، به آیت الله جنتی هشدار می دهد که در صورت ادامه فشارهای شورای نگهبان و عدم پذیرش فهرست پیشنهادی وزارت کشور برای هیئت اجرایی انتخابات فهرست دوم افرادی اصلاح طلب تر خواهند بود و اگر فهرست دوم هم مقبول شورای نگهبان نیفتد در فهرست سوم افرادی اصلاح طلب تر حضور خواهند داشت و...

به نظر می رسد که لازم است اعضای شورای شهر تهران به جای عقب نشینی در برابر برخی فشارهای پیدا و پنهان که سبب کناره گیری منتخبشان در شهرداری تهران شده است باید از همین الگویی که سیدمصطفی تاجزاده در مواجهه با شورای نگهبان به کار گرفت استفاده کنند و با انتخاب فردی اصلاح طلب تر از محمدعلی نجفی که عزمی جزم تر برای برخورد با مفاسد به جای مانده از مدیریت گذشته داشته باشد بر فشارهای اهل قدرت که بسیاری از آگاه هستند غلبه کنند.

کوتاه سخن آن که عقب نشینی اعضای شورای شهر تهران و انتخاب افرادی غیرکارآمد و یا هر انتخابی که نشانه ای از عقب نشینی از موضع ضد فساد داشته باشد علاوه بر اینکه «امید» مردم را ناامید خواهد کرد، سبب آن خواهد شد تا مفسدان ظاهر الصلاح بیشتر از قبل به عقب نشینی آنان که با شعار مقابله با فساد بر کرسی قدرت تکیه زده اند امیدوار شوند.