به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۱۴۶۲۶
با تداوم غبار موجود، براي ايران رنگین‌کمانی نخواهد نماند

لزوم «در میان پرانتز گذاشتن» براي خروج از اين همه چالش

گروه سياسي: با نگاهی گذرا به مسایل و اتفاقات پیش آمده از خرداد 88 تاکنون، و با بررسی سیر وقایع در حوزه‌هاي گوناگون زیستی و معیشتی و ذهنی و عملکردی ایرانی جماعت مي‌توان به گزاره‌اي هر چند بدیهی اما تقریباً غریب در بین بیشتر سکانداران و سیاستمداران و مدیران این سرزمین، اشاره نمود و آن اینست که "در هر موضوعی و مناقشه‌اي فراوان راه حل وجود دارد و تنها و تنها چسبیدن به یک راه حل به عنوان معجزه ی تمامی دردها، نه تنها دردها را حل نخواهد کرد بلکه بر دردها مي‌افزاید و کلاف سردرگمی ایجاد مي‌کند".
طرح از: حسين كاظم
طرح از: حسين كاظم
محمدآزاد جلالی‌زاده

به گفته ی پوپر فیلسوف جامعه‌ی باز "زندگی سراسر حل مسئله است" و بنا به ظهارات روان شناسان مدرن و معاصر از مشخصات انسان‌هاي هوشمند انعطاف پذیری و حل مسئله به بهترین نحو و کمترین هزینه و بیشترین فایده است. در ایران معمولاً رسم آنست که یک راه حل به عنوان راه حل طلایی برای مسایل گوناگون در نظر گرفته و با آن راه حل همه ی مسایل حتی به صورت ظاهری و فرمالیته حل شود. در 88 راه حل طلایی اصلاح طلبان "کوتاه نیامدن" و راه حل طلایی اصولگرایان "مشت آهنین" بود و دیدیم که هیچکدام مثمرثمر واقع نشد و وقایع آنقدر سیر عجیب و غریبی یافتند که دیگر جریان و گروه و فردی را یارای ارایه راه حل و دیدگاهی متفاوت نماند و آن شد که دیدیم و هزینه‌هایی بود که بر سرزمین ما رفت.

الغرض:

یکی از ویژگی‌هاي زیست در این زمین فسون شده آنست که نمی توان چشم بر واقعیت‌ها بست و داد سخن از ناواقعیت‌ها داد، یکی از واقعیت‌هاي مهم در عرصه ی سیاسی و اجتماعی ایران کنونی آنست که هنوز بسیار از افراد از عوام گرفته تا خواص هستند که نسبت به انتخابات 88 اعتراض، گلایه و یا سوال و شک دارند و پاسخ‌هاي درستی دریافت نکرده اند، چرا که از خانواده‌هاي شهدا گرفته تا جانباز و جبهه‌اي و دانشجو و استاد و بازاری و چپ و راست و بالا و پایین و... هر کس که سربرآورد و سوال کرد و خواهان توضیحات قانع کننده شد، به فتنه گر و برانداز و عامل موساد و سیا منسوب گشت و دیگر کسی از دوستان آنطرفی! و باورمند به معجزه هزاره ی سوم زحمت به خود نداد که بپرسد اگر اینهمه عوامل موساد! و خط مقدم جبهه‌ی دشمن در کشور وجود دارند،که دیگر باید فاتحه ی مملکت را خواند!؟ و طبق همان گفتمان نادرست،حالا نیز در زمان رای اعتماد دادن مجلس به وزرا و دولت تدبیریان و امیدورزان، هر کس که با نوع گفتمان اصولگرایان تندرو سر سازگاری ندارد متهم و منتسب به فتنه مي‌شود...

بهرحال...

بنابه رویکردی پراگماتیستی که خواهان حل مسایل با لزوم ویژگی های ذکرشده در ابتدای این مطلب است، می‌توان وقایع 88 تاکنون را تفسیری دیگر نمود و از آن راه حلی عملیاتی جستجوکرد، با زیبا کلمات چه سخن از فتنه گفتن از آنسو وچه سخن از تخلف وتدلیس گفتن ازاین سو دردی را درمان نخواهد کرد و بایستی با گذار از واژه ها و دوری جستن از کوبیدن مدام بر طبل کینه ونفرت و دورشدن از یکدیگر سخن از انسانیت و مهر و زیبایی و عشق راند.

امروز در زمانی هستیم که بایستی از این گفتمان افسون زده ی 88 عبور کرد، بایستی نگذاشت که گفتمان فتنه که مي‌رود مکتب و جریان خاصی با عنوان "فتنه ایسم" پدید آورد را گستردگی گیرد و فربه شود چرا که دیگر جامعه پذيرای آن نیست که هر منتقد و معترضی که سربرآورد و ندای اعتراضی سرداد به فتنه گری منسوب شود، دیگر جامعه طاقت هزینه دادن برای گفتمان "فتنه ایسم" از هر نوعش را ندارد و خواهان دوری از هر نوع تندروی چه اصلاح طلبانه و چه اصولگرایانه است و خواهان برگشت آرامش و امنیت و تدبیر و امید و عقلانیت به حوزه‌هاي تصمیم گیری کلان و خرد جامعه است، و یکی از راه حل‌ها برای رسیدن به این اهداف "در میان پرانتز گذاشتن" مقولات منتسب به انتخابات 88 و ملحقات منسوب به آن است، و این راه حل جز با کوتاه آمدن طرفین چپ و راست – حالا از هر نوعش – ممکن نخواهد شد.

اصولگرایان باید بپذیرند که در تیرانداختن به سوی سیبل فتنه اشتباه کرده و یاران و دلسوزان بسیاری و از هر گروه و جناحی را آزردند و راه به خطا پیمودند و آش را آنقدر شور نموده و مي‌نمایند که دیگر قابل خوردن نیست، بنابراین با گذار از این گفتمان به گذار از بحران یاری رسانند و از اینطرف اصلاح طلبان تمام فایل‌هاي ذهنی و عینی 88 را به انبان خاطرات سپرده و داخل پرانتز بگذارند و البته درون پرانتز را نگشایند و چشم بر آینده بدوزند و برای رسیدن به ایرانی هر چه آزادتر و آبادتر هر آنچه در چنته دارند رو کنند. به نظر می‌رسد با گفتمان "بگذریم و بگذرید" مي‌توان اندکی مسیر پیش رو را روشن نمود و از خدای بارون و رنگین کمونا خواست تا بارانی بباراند چون که با اینهمه غبار مي‌رود تا کم کم رنگین کمانی نماند و هرگزچنین مباد!

A R A M I S
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۰:۰۴
ما همون سال 88 تمام فایلهای ذهنی و عینی رو گذاشتیم تو پرانتز!! ولی تا وقتی قدرت در بین دو جناح متعادل نیست و کفه به اون سمت سنگینی میکنه و اخلاق هم هیچ نقشی در افکار و رفتار حضرات نداره ماحصلش میشه 8 سال توهین... (110057)
احمد
United States
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۰:۱۳
بایدشجاعانه از مواضع اصلاح طلبانه که مورداکثریت ملت نیز هست دفاع کرد.یک بام ودوهوا فایده نداره. (110061)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۵ ۰۱:۳۰
ضایع شدی شدید خخخخخخخخخخ (111080)
مير مهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۰:۲۱
عليرغم اينكه مقام معظم رهبري تاكيد بر فتنه بودن جريانات سال 88 دارند ولي شما هنوز تعبير "وقايع " رو بكار مي بريد....
لطفا رو راست باشيد و دم از رهبري توي اخبارتون نزنيد.....
حيف كه چاپ نميكنيد نظرمو (110068)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۵ ۰۱:۳۲
ضایع شدی شدید خخخخخخخخخخخخ (111082)
یا هووو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۲:۰۳
ای بابا با کلمه "فتنه" کل ایران و ملتش آلرژی پیدا کردند. چرا جناح اقلیت ول کن این دستاویز مزحک نمیشن.بابا ملت شما رو دوست ندارند و بـــــــــــــــــــس! (110129)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۸:۱۶
چون نون توشه (110308)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۲:۲۱
سال 88 لکه ننگ در تاریخ حزب گرایی متعصبانه کشور است که عده ای نانجیبانه رای مردم را قبول نکردند و امروز که تا حدودی پیروز انتخابات هستند ادعای سال 88 را رد می کنند و از تخلف صحبت می کنند. (110143)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۶:۲۴
اگر فتنه و فتنگر يعني اين!!ما افتخار ميكنيم كه فتنه گريم (110258)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۷:۱۵
تعجب میکنم اینهمه توهین وتهمت در مملکت داریم هر روز یک داستان از یک طرف . مواظب باشیم مردم میشنوند واز طرفی مشکلات موجود واز طرف دیگر اوظاع کشورهای منطقه را مگر نمی بینید .یک اتفاق بیفتد دیگه کسی به حرف کسی گوش نمیده چون دیگه کسی نمونده که مردم صد درصد قبولش داشته باشند. (110290)