کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساختار دولتی-شب‌دولتی و بازار هیجانی

24 فروردين 1397 ساعت 11:22


رضا صادقیان

ابلاغ شبانه تصمیم سرنوشت‌ساز دولت در شب سه‌شنبه درباره تک‌نرخی شدن ارز و مشخص کردن قیمت خرید و فروش دلار از زبان شخص معاون اول رئیس دولت، برای مرتبه‌ای دیگر نشان داد تصمیم‌گیر نهایی و سیاست‌گذار اصلی در حوزه اقتصاد کلان دولت وقت و دولت‌مردان آن هستند. از چنین منظری، تفاوتی میان دولت‌ها نیست، به عبارتی ابلاغ چنین تصمیمی بازگو کننده مسئله ساختار دولتی-شب‌دولتی اقتصاد در کشور است.

چنین تصمیمی نشان می‌دهد آنچه به عنوان بازخورد سیاست‌های اقتصادی در سطح کشور به چشم می‌خورد و به صورت بی‌واسطه از طرف شهروندان لمس می‌گردد، به سیاست‌های دولت وقت ارتباط مستقیم دارد. دولتی که گاه با تصمیم‌های پرهزینه-سودآور باعث جابجا شدن سرمایه‌های کلان، افزایش-کاهش قدرت خرید مردم، افول و صعود ارزش پول ملی و حتی شکل‌گیری طیف جدیدی از پیمانکاران ثروتمند که با بهره‌جویی از رانت پله‌های‌ترقی را یک شبه طی می‌کنند، می‌شود. به واقع نقش دولت در سیاست‌گذاری حوزه‌ اقتصاد را نمی‌توان از نظر دور داشت و یا به آن بی‌توجه ماند، آنچه به عنوان سیاست‌های دولت مطرح شده و می‌شود، دقت در چنین موضوعاتی است.     
              
از طرفی دیگر، در شرایطی که قیمت ارز و به صورت خاص دلار و سایر ارزها با روند رو به رشد غیرطبیعی روبرو می‌شوند و برخی از شهروندان که سابقه کسب سود در مقاطع مختلف از قِبل افزایش ناگهانی ارز و طلا داشته‌اند با هجوم و خرید ارز به تلاطم و برهم خوردن نظم بازار بیش از همیشه به حس ناامنی در کشور دامن می‌زنند، بخشی از پازلی را تشکیل می‌دهند که صرفا به دنبال کسب سود لحظه‌ای هستند.

 کسانی که بروز تصمیمات خود را با خواندن چند خبر و دیدن تصاویر صف خرید ارز تنظیم می‌کنند، ناخواسته در دسته کسانی قرار می‌گیرند که بخشی از سرمایه و اندوخته خویش را به صورت قمار از کف می‌دهند. کسانی که دلار را به قیمت ۵۷۰۰ تومان خرید کردند و در انتظار بالا رفتن قیمت‌ دلار بیش از ۸۰۰۰ تومان نشسته‌اند، در چنین بازاری نه تنها به کسب سود و بالا بردن سرمایه خود موفق نخواهند شد، بلکه امکان از دست دادن بخش گسترده‌ای از پس‌انداز آنها وجود دارد. اتفاقی که در بازار طلا طی سال‌های ۹۰ الی ۹۲ رخ داد، شاهد این مدعاست. شهروندانی که اندوخته خویش را با نگاهی خاص روانه بازار طلا کردند و ناگهان با شوک بزرگی پس از تثبیت و ثبات در این بازار روبرو شدند!

باخت و از دست دادن بخش قابل توجهی از سرمایه شهروندان عادی در تلاطم بازار پرهیجان طی روزهای گذشته دور از ذهن نخواهد بود، فرجامی که با توجه به واکنش منفی برخی از شهروندان نسبت به تصمیم اتخاذ شده از طرف کارگزاران دولت در شبکه‌های اجتماعی بروز یافت. رویداد مشابهی که طی سال‌های گذشته و حتی در دوره جنگ تحمیلی به صورت مکرر اتفاق افتاد. در واقع باختی که با توجه به منابع مالی محدود اتفاق خواهد افتاد، چرا که در هنگامه بالا و پایین آمدن نرخ ارز آنانی که توان کمتری دارند تیم بازندگان را شکل می‌دهند و موسسات و نهادهایی که از توان بالای مالی و تاثیرگذار بهره می‌برند، برندگان چنین نوساناتی بوده و هستند. کسانی که زبان به نکوهش دولت و موضع‌گیری دولت‌مردان طی روزهای گذشته گشوده‌اند، به نظر می‌رسد اغلب همان اشخاصی هستند که با پیوند خوردن به بازار هیجانی چند روز قبل و خرید دلار وضعیت خویش را امروز بازنده می‌بینند.


کد مطلب: 147359

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/147359/ساختار-دولتی-شب-دولتی-بازار-هیجانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir