کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تغییر بیشتر از این، آقاي رييس‌جمهور؟

18 ارديبهشت 1397 ساعت 14:54


داریوش احمدیان
رییس دولت اعتدال معتقد است هر تصمیمی از سوی آمریکا درباره برجام هیچ تغییری در زندگی مردم ایجاد نخواهد کرد. آنچه حسن روحانی می‌گوید تا چه حد مبتنی بر واقعیات است و چه میزانی از آن به تبلیغات رسانه‌ای و ترفندهای سیاسی متدوال اهل سیاست مرتبط است؟ پیش از بررسی این نکته ابتدا باید توجه داشت که خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای چه پیامدهایی دارد تا پس از دقت بیشتر به این پیامدها مشخص شود که آیا تصمیم ترامپ تغییری در زندگی مردم ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

بنابر شنیده‌ها و اخباری که از کاخ سفید منتشر شده است به احتمال فراوان دونالد ترامپ در روز ۲۲ اردیبهشت خروج یکطرفه ایالات متحده از برجام را اعلام خواهد کرد. اینکه تاثیر این تصمیم بر زندگی مردم ایران چیست ربط و نسبت مستقیمی با این موضوع پیدا می‌کند که واکنش مقامات کشورمان در مواجهه با تصمیم دولت ترامپ چه خواهد بود. ادامه اجرای برجام با طرف‌های دیگر، توقف اجرای برجام و یا تصمیمات ماجراجویانه‌ای همچون خروج از معاهده NPT و... ؟ هر کدام از این‌ گزینه‌ها یا دیگر گزینه‌هایی که مدنظر مسئولان کشور است می‌تواند اثر منفی خروج آمریکا از برجام را کاهش یا افزایش دهد‌.

پس از این مقدمه کوتاه به پرسش ابتدایی باز می‌گردیم که آیا اظهارات رییس‌جمهور روحانی درباره بی تاثیر بودن تصمیم ترامپ بر زندگی مردم مبتنی بر واقعیت است یا یک ترفند رسانه‌ای در برابر طرف مقابل؟
آنچه در صحنه واقعیت به سادگی قابل مشاهده است اینکه از چند ماه پیش از رسیدن به ۲۲اردیبهشت شاهد تغییرات ملموس در شرایط اقتصادی کشور بوده‌ایم که اثر منفی آن بر سطح معیشت مردم به عینه قابل مشاهده است. هر چه به روز تصمیم ترامپ هم نزدیک‌تر می‌شویم این اثر منفی بر بازارها بیشتر و بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی مشخص نیست که رییس دولت اعتدال بر مبنای چه داده آماری بر این اعتقاد پافشاری می‌کند که خروج آمریکا از برجام و شکست تدریجی این توافق بزرگ بر زندگی مردم اثری نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد که لازم است مسئولان ارشد کشور به جای «سفید نمایی» از واقعیات موجود و ایجاد امید واهی آنچه در فضای اقتصادی کشور در جریان است را ببینند، با مردم در میان بگذارند و در شرایط سخت امروز و فردایی که دور نیست از آنان طلب یاری کنند. فضاسازی تبلیغاتی و آرام‌سازی مصنوعی مانند آنچه در بازار ارز شاهدش بودیم نه تنها سبب تغییر مثبت در شرایط زندگی مردم نمی‌شود بلکه می‌تواند با از کار انداختن سیستم تصمیم‌گیری کشور با اطلاعات نادرست و وارونه سبب عدم اتخاذ تصمیمات صحیح در زمان مناسب شود.


کد مطلب: 149706

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/149706/تغییر-بیشتر-این-آقاي-رييس-جمهور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir