به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۱۴۹۸۱۴

چه می‌کنید آقایان؟!

چه می‌کنید آقایان؟!
صادق صدرایی
دختر و پسر جوان دست در دست یکدیگر، مادر جوانی به همراه فرزند خردسالش، کودکانی به همراه پدر و مادرشان و. . . برای چند ساعت تفریح و استراحت از خانه بیرون آمده‌اند. مقصدشان یک مجتمع فرهنگی، تفریحی است تا در کنار بازی و تفریح یکی دو ساعتی را هم به تماشای یک فیلم اختصاص دهند؛ فیلمی که رکورد تبلیغات در صداوسیما را شکسته است! همه چیز به خوبی و خوشی ادامه دارد که ناگاه مردانی با هیبت داعش جلوی چشم‌هایشان ظاهر می‌شوند. همان ریش‌های بلند و چهره‌های برافروخته؛ اینکه حال و روز آن دختر و پسرجوان، آن مادر و فرزند خردسالش و آن خانواده پس از دیدن این صحنه‌ها چه خواهد بود روشن‌تر از آن است که نیازی به شرح و توضیحی داشته باشد.

اما این حالت‌ترس و اضطراب که تفریح را در کام آن‌ها تلخ کرده چند دقیقه بعد و با مشخص شدن آن که این بازی مضحک و احمقانه تبلیغاتی برای همان فیلمی است که برای دیدنش آمده‌اند به حس و حال بدی نسبت به فیلم و فیلمساز تبدیل می‌شود و آثار پشیمانی و عصبانیت در چهره تک تک آنان که خود را گرفتار در نمایش داعشی‌های تقلبی دیده‌اند دیده خواهد شد.به بیان دیگر‌ترفند تبلیغاتی تیم سازنده «به وقت شام» نه فقط کمکی به فروش بیشتر و دیده شدن فیلم‌شان نمی‌کند بلکه سبب تنفر و دوری مخاطب از این فیلم پر هزینه و نه چندان با کیفیت خواهد شد.

مشکل کجاست که نه «به وقت شام» با وجود کارگردان با سابقه و هزینه‌های قابل توجهش فیلم در خور توجهی شده است و نه حتی الفبای تبلیغات هم در تبلیغ این فیلم از تیزرهای بی شمار تلویزیونی تا این نمایش داعشی‌های فیلم در بین مردم رعایت شده است؟ به نظر می‌رسد می‌باید علت این میزان از اشتباه‌های تکراری را در عدم شناخت از حوزه‌ای که سرمایه‌گذار این پروژه وارد آن شده است جستجو کرد.  مركز هنری و تهیه كننده این فیلم در اغلب پروژه‌هایی که وارد شده است بیشتر از آنکه سبب بهبود فضا و جذب مخاطب شود با برنامه‌ریزی نادرست و مبتنی بر نوعی سیاست‌زدگی فضا را به سمت و سویی برده است که در نقطه مقابل اهداف اعلامی خودشان است.

عدم شناخت کافی از ابزار، موضوع و مخاطب سه نکته‌ای است که سبب می‌شود برنامه‌ریزی این موسسه در حوزه فرهنگ و هنر در اغلب اوقات شکست خورده و به بن‌بست برسد. آقایان تصور می‌کنند که منابع مالی و عبور از برخی محدودیت‌ها می‌تواند سبب موفقیت در سینما و یا تلویزیون شود. آنان با این تصور که برخورداری از رانت سبب موفقیت فرهنگی است وارد این میدان شده‌اند و همانطور که به سادگی قابل حدس است نتیجه چنین رویکردی هدر رفتن میلیاردها میلیارد از منابع عمومی کشور خواهد بود. منابع مالی که در دستان غیر حرفه‌ای‌ها در موسساتی مانند موسسه سرمایه‌گذار در «به وقت شام» و «پایتخت۵» از بین می‌رود و نه تنها کمکی به جذب مخاطب نمی‌کند بلکه از آمار مخاطبان علاقه‌مند قبلی نیز خواهد کاست.

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۸:۱۹
موافقم تا کی افراط و تندروی؟ (359592)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۰۹:۵۲
از لحن شما معلومه که با موضوع فیلم مشکل دارید برادر من اینا بهانه است (359593)
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۰:۲۷
همه بدختیها از جهل بی خردی است . (359594)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۰:۳۲
دیگه نمی دونید چطوری فیلم های خوب را تخریب کنید؟ خیلی تابلو هستین (359595)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۰:۵۶
با یک عذرخواهی ساده نمیتوان از کنار این وحشت آفرینی و امر ضد حقوق بشری اقای حاتمی کیا و دوستان گذشت. تحریم فیلم به وقت شام, پاسخی به این حرکت زشت و غلط (359596)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۲:۱۰
سلام خودتون رو به خواب زدید فعلا که فیلم به وقت شام محبوبترین فیلم سینما است آقایان محترم . (359598)
آریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۳:۱۱
آخی الهی بمیرم!
وای مردم از ترس! (359599)
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۶:۵۷
در همون غرب که صیح تا شب هم این برنامه ها اجرا میشه و هم دوربین مخفی که گاهی هم ترسناکه هم توهین آمیزه..... (359602)