به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۱۵۰۰۲۸

شعله‌های آتش خاورمیانه و نقش ما

محمد جهانگرد
‏در حال حاضر که نگارنده این مطلب را می‌نویسد اتفاقات سریع و بدون وقفه‌ای در راستای افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است.  شاید بهتر بود از تقابل می‌نوشتم اما می‌خواهم ماجرای خروج از برجام و درگیری اسراییل با نیروهای  ایران در سوریه و ارتش سوریه را از زاویه‌ای دیگر  ببینم؛ این زاویه را می‌توان در تشریح مغایرت هدف دونالد ‌ترامپ از لغو برجام با اهداف جان بولتون و نتانیاهو دید.

 چنانچه تبلیغات انتخاباتی‌ترامپ و اعمال و سخنان او بعد از انتخاب شدن را به دقت بررسی کنیم در می‌یابیم که او شخصیتی جنجالی و پر هیاهو است. او دوست دارد همه کارهای خوب به نام او ثبت شود و در همه جا در ابتدای صف باشد، او به شدت از محبوبیت اوباما ناراحت و ناراضی است و کینه عجیبی نسبت به او دارد به نحوی که سعی می‌کند تمام میراث او را لگدمال کند و از بین ببرد؛ از اوباماکر تا برجام.  یکی از آن دستاوردهای باراک اوباما توافق اتمی با ایران و پنج کشور بزرگ دیگر بود. به نظر می‌رسد با صحبت‌های روز دهم می‌و تعریف از وزیر خارجه ایران و تیم مذاکره کننده ایرانی و اینکه دوست دارد توافق بزرگتری با ایران داشته باشد معلوم شود دونالد‌ترامپ با دو هدف از برجام خارج شده است یکی از بین بردن میراث اوباما و دیگری دستیابی... 

به یک توافق بزرگتر از برجام با ایران که بتواند با هیاهوی زیاد به مردم آمریکا ثابت کند که او بهتر از هر کس دیگری است. اما اهداف جان بولتون مشاور امنیت ملی او -که به خوی جنگ طلبانه او زبانزد همه محافل سیاسی است- و نتانیاهو و کشورهایی مثل عربستان یا امارات فقط کلنگی کردن ایران و یا تجزیه ایران است. آن‌ها ایران را یک مشکل تاریخی در خاورمیانه می‌دانند که سوای حکومتی که دارد مزاحم اهداف آنهاست. اینجاست که اسراییلی‌ها در تلاش شبانه روزی به تحریک نیروهای ایران در سوریه می‌پردازند تا‌ترامپ و آمریکا را درگیر جنگی کنند که تمایلی به وقوع آن ندارند. اما جمهوری اسلامی ایران در این شرایط باید چه کند؟

مذاکره با اروپا و روسیه و چین و باقی ماندن برجام منهای آمریکا می‌تواند در ابتدا برای این حجم عظیم از استرس بین المللی نقش ضربه گیر را ایفا کند. ایران می‌تواند همچنان در منطقه به صورت مدبرانه اهداف خود را به پیش ببرد و در زمینه دفاعی هم باید «بدون هیچ گونه هیاهوی تبلیغاتی» به توسعه این صنایع بپردازد. سپس می‌تواند در مسائل گسترده‌ای با دست بالا و بدون مشکلات اقتصادی و سیاسی با ایالات متحده سر میز مذاکره بنشیند در این صورت برجام بدون تغییر باقی می‌ماند و چالش ۴۰ساله رابطه با آمریکا را هم می‌توان از طریق مذاکره با این تاجر آمریکایی حل کرد.

با اطمینان بالایی می‌توان گفت اگر ایران در این مسیر حرکت کند‌ترامپ ظرف یکسال آینده بولتون را هم برکنار خواهد کرد. اما چیزی که  جمهوری اسلامی ایران نباید فراموش کند انبساط در داخل است؛ نظام می‌تواند با اعطای آزادی‌های اجتماعی میزان رضایت عمومی را بالا برده و در جهت اجماع ملی حرکت کند. پر واضح است اگر صدای حاکمیت، صدای اعتدال همراه با صلابت و با همراهی مردم باشد می‌توان در هر مذاکره‌ای دست بالا را داشت، حتی در مذاکره با آمریکای‌ ترامپ.

رییس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۰۰:۴۳
امیدوارم حاکمان ما عاقل باشند و خردمند و دست از شعارهای احساسی و تو خالی بردارند ..... (359649)
سامان
Netherlands
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۴:۰۲
این حرفا قشنگه اما گوش شنوایی وجود نداره (359662)
سعید
Netherlands
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۴:۱۴
مردم خسته شدن از بازی های سیاسی و سایه جنگ و تحریم دوست دارند زندگی کنند (359663)