به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۱۵۰۲۲۳

تهران در انتظار افشانی

سید چمران موسوی
شورای شهر به‌عنوان نماینده مردم حتما به خواست و نظر آنها توجه دارد و تلاش می‌کند به خوبی عهده‌دار این نمایندگی باشد، به عهد و پیمانش وفادار بماند و پیام‌هایی را که با رأی مردم دریافت کرده اجرایی کند. نظرات مردم تهران درباره انتخاب شهردار فهیمانه و دقیق و نشانگر فهم و درک بالای مردم تهران است. مردم همان‌طور که با رأی خود این درایت را نشان دادند آن را در انتظاراتشان از شهردار تهران هم منعکس کردند.

مردم درست می‌گویند باید شهرداری انتخاب شود که جایگاه و منزلت شهر تهران را به حدی که باید باشد ارتقا دهد. امروز شهر تهران، قطب فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور است و هر آنچه در تهران اتفاق می‌افتد، چه مثبت و چه منفی در کل کشور اثر خواهد داشت و الگو خواهد بود. بنابراین باید اداره شهر تهران توسط فرد و تیمی انجام شود که این جایگاه را ارتقا ببخشد و شرایط زیستن در تهران را به‌گونه‌ای فراهم کند که هر شهروند به شهرش احساس مثبت و تعلق خاطر داشته باشد، هویت تهران برایش مهم باشد و احساس کند در شهر از آسایش و آرامش برخوردار است. بنابراین ارتقای سطح کیفیت زندگی از اولویت‌هایی است که مدیریت شهری باید به آن توجه داشته باشد.

حال باید دید شهردار جدید این مهم را می تواند تحقق بخشد. کسی که در وهله اول دارای تجربه کافی باشد و در سطح کلان، مدیریت کرده باشد تا بتواند شهر تهران را که یک ابرکلانشهر است به خوبی راهبری کند. مدیری که در مناسبات مختلف ملی حضور داشته و نوع تعاملات و ارتباطات کشور را درک می‌کند، می‌تواند جایگاه تهران را در این مناسبات ببیند و متناسب با این جایگاه با عوامل مؤثر در کشور تعامل کند.

مدیری که نتواند این جایگاه را به خوبی درک کند ‌نمی‌تواند با قوای سه‌گانه، با نیروهای نظامی و انتظامی، با جامعه مدنی و توده مردم و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و با گروه‌های مختلف، ‌آن‌گونه که باید تعامل کند. مهم است که مدیرشهرداری و شهردار از چه جایگاه، توانمندی و تجربه‌ای برخوردار است. نکته دیگر اینکه کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد ضمن داشتن این تجربه باید از دانش این کار هم برخوردار باشد؛ دانشی در زمینه اداره شهری با ابعاد تهران.

نکته دیگری که مردم به‌درستی به آن اشاره کرده‌اند این است که تمام هم و غم شهردار باید اداره بهتر شهر، تعالی آن و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باشد و در سر سودای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر یا به‌عبارتی سودای پاستور نداشته باشد تا بتواند تمام وقت و توجهش را برای اداره شهر و خدمت به مردم صرف کند. چنین فردی حتما باید پاکدست باشد، ‌گذشته و سابقه او باید پاکدستی‌اش را تایید کند و در این جهت حسن شهرت داشته باشد. فردی که با رانت و فساد مبارزه ‌کند و با استفاده از شیوه شفاف‌سازی‌ و اصلاح فرایندها، شرایط را برای این مبارزه فراهم آورد؛ کسی که خود از سردمداران مبارزه با رانت نهادینه‌شده و تخلف باشد. اینها ویژگی‌هایی است که طبیعتا شهردار باید داشته باشد.