کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«عناصر ناپاک» چه کسانی هستند؟

30 ارديبهشت 1397 ساعت 12:55


گروه سياسي: داوود حشمتی در امتداد نوشت: نامه آیت‌الله جنتی به حسن روحانی که کلید واژه اصلی آن درخواست عذرخواهی از ملت برای خسارت برجام بود، مساله مهمی بود. آنقدر که دولت لازم دید بلافاصله به آن واکنش نشان دهد. از طرف دیگر اعتراض‌ها به بیانیه آیت‌الله جنتی باعث شد تا اعلام شود این بیانیه متعلق به مجلس خبرگان رهبری نیست و بیانیه «تک‌نفره» و متعلق به شخص آیت‌الله جنتی بوده است.

با این حال اصولگرایان که بعد از انتشار این نامه دچار یک تناقض بزرگ شده بودند، ناچار در حال دفاع از این بیانیه و حمله به روحانی هستند. امری که البته آنها را با یک مشکل بزرگتر روبه‌رو کرده است. خصوصا اینکه آنها نمی‌توانند صراحتا به مردم بگویند چه کسانی خواهان عذرخواهی رهبری بابت برجام هستند.

روز جمعه اما آیت الله علم‌الهدی گوشه‌هایی از آن را بیان و از افرادی ناپاک حرف زد که خواهان عذرخواهی رهبری هستند. او در نماز جمعه روز ۲۸ اردیبهشت مشهد گفت: «اما امروز عده‌ای عناصر ناپاک می‌گویند اگر قرار است کسی بازخواست شود خود مقام معظم رهبری است و این همان جاهلیتی است که وارد کشور ما شده و برخی جریانات سیاسی ما را این جاهلیت فراگرفته و مقام معظم رهبری در موضع مظلومیتی مانند مظلومیت جدش یعنی حضرت علی(ع) قرار گرفته است.» امام جمعه خراسان می‌پرسید: «رهبری فرمودند این پیمان عمل نمی‌شود و بعد بگویند گناه برجام به عهده ایشان است؟ این کسانی که این را می‌گویند با خوارج چه تفاوتی دارند؟»

حالا سئوال این است که «عناصر ناپاک» چه کسانی هستند که چنین درخواستی دارند و چرا نامی از آنها برده نمی‌شود؟ اولین‌بار بحث شبیه‌سازی با خوارج را حسین شمسیان از سرمقاله‌نویسان کیهان انجام داد. او که یادداشتش را بعد از بیانیه شورای اطلاع رسانی دولت نوشته بود با بازخوانی اصرار خوارج و «اشعث‌بن قیس» بر ترک جنگ با معاویه و حکمیت ابوموسی‌اشعری، نوشت:‌ «آن روز یک اشعث بود و امروز اشعث‌ها در دولت و مجلس و... از پشت خنجر می‌زنند و در دل سپاه اسلام فتنه می‌کنند و البته صدها بار از خوارج وقیح‌ترند! آنها همان توبه ظاهری و موهوم را به‌جا آوردند و اینان، منتظر توبه امام و امتند.»

رجوع به بیانیه دولت نشان می‌دهد اتفاقا در بند‌های اول و دوم آن از برجام حمایت شده و آن را در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی قابل دفاع دانستند. بیانیه دولت تنها خواستار عذرخواهی کسانی شده بود که «طلبکارانه به دستاورد ملت می‌تازند» و صادقانه بابت «رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور از مردم عذرخواهی نمی‌کنند.»

دولت به وضوح از برجام با عنوان «دستاورد ملت» یاد کرده بود و نیازی به عذرخواهی نمی‌دید. لذا مخاطب دانستن دولت کاملا بی‌ربط است. در این شرایط همچنان سئوال اصلی باقی است که مخاطب اصولگرایان چه جریانی است؟ اگر به گذشته و روزهای پس از توافق ژنو بازگردیم ماجرا آشکار می‌شود. روزهایی که توافق ژنو منعقد و نطفه تجمع دلواپسان بسته شد. همان زمان اکبرجباری (باجناق غلامحسین الهام) و از افراد نزدیک به مشایی یادداشتی در فیس‌بوک خود منتشر کرد که منجر به بازداشت او هم شده بود.

او صراحتا به دلواپسان می‌گفت که نباید سر ظریف و روحانی فریاد بزنید. بلکه این اعتراض را باید به نظام بکنید که در بهار سال ۸۹ اجازه ندادند میانجیگری ترکیه و برزیل و امضاء بیانیه تهران به توافق با غرب بینجامد. علاوه بر آن احمدی‌نژاد نیز این روزها با انتشار فایل تصویری همان موضوع را یادآور می‌کند که به او اجازه داده نشد بیانیه تهران را به یک سرانجام برساند و مانع تحریم‌ها شود.

مجموعا اینکه: اصولگرایان از دو سو گرفتار شدند. از یک طرف ناچارند از آیت‌الله جنتی حمایت کرده و از درخواست عذرخواهی به‌عنوان محملی برای حمله به روحانی استفاده کنند؛ از سوی دیگر با همین زمینه وارد گردابی می‌شوند که در آن باید پاسخ این سئوال احمدی‌نژادی‌ها داده شود که: «اگر توافق بد بود چرا مانند بیانیه تهران مانع آن نشدند؟


کد مطلب: 150468

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/150468/عناصر-ناپاک-کسانی-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir