به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۵۱۸۷۶

چرا علی‌اكبر صالحی؟

گروه سياسي: آنچه در حاشیه راهپیمایی روز قدس امسال برای علی اکبر صالحی رخ داد و شاهد سر دادن شعارهای توهین‌آمیزی علیه این معاون رئيس‌جمهور بودیم را مي‌توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد.
چرا علی‌اكبر صالحی؟
۱ـ خوشبینانه آن است که بگوییم چند نفر به شکل خودسرانه به دلیل مخالفت با برجام به او حمله‌ور شده‌اند و اعتراض خود را به این مقام دولتی نشان دادند و این موضوع به هیچ وجه پشت صحنه و یا برنامه ریزی قبلی نداشته است. آنان که چنین دیدگاهی دارند معتقدند اگر رئيس جمهور روحانی و ظریف به دلیل حضور در اجلاس شانگهای در خارج از کشور حضور نداشتند و در این راهپیمایی شرکت مي‌کردند هم با همین برخورد این چند نفر مواجه مي‌شدند و مسئله شخص صالحی و یا یک اقدام برنامه ریزی شده نبوده است.
۲ـ تحلیلی دیگر از این رویداد آن است که علی اکبر صالحی نمادی از بخش فنی توافق هسته‌اي است. همان بخشی که دلواپسان اصرار دارند به واسطه برجام تعطیل شده است. او همواره تلاش کرده است تا این توهم را که برجام سبب تعطیلی صنعت هسته‌اي است را از اذهان عمومی بزداید. تاکید او بر اینکه برجام باعث افزایش سرعت تحقیق و توسعه در بخش فناوری هسته‌اي و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته شده و یا توضیحات درباره مدرن سازی راکتور اراک دو نمونه از مصداق هایی است که صالحی همواره بر آن‌ها تاکید داشته است. در چنین شرایطی هنگامی که نماد بخش فنی برجام به «دروغگویی»  و «وطن فروشی» متهم شود به تدریج این فضا در سطح عمومی ایجاد مي‌شود که پس آنچه تا امروز در این باره از سوی او گفته شده است هم مطالبی خلاف واقع بوده است. آنان که با این نگاه به موضوع مي‌نگرند بر این اعتقادند که آنچه رخ داده است نه یک اتفاق ساده از سوی چند نفر بلکه اتفاقی با برنامه ریزی قبلی بوده است.
۳ـ واقعیت آن است که ریشه چنین اتفاقاتی که نام مضحک «خودجوش» را به خود گرفته است را باید در عدم برخورد با موارد مشابه در گذشته جستجو کرد. هنگامی که آنان که «خودسر» نامیده مي‌شوند اما در عمل تبدیل به «اژدهایی هفت سر» شده‌اند به راحتی به رئيس جمهور و رئيس مجلس حمله مي‌کنند و هیچ محکومیتی نیز در انتظارشان نیست و حتی گاهی ارتقا مي‌یابند طبیعتا دیگران نیز راه پیشرفت را همین رفتارها خواهند دانست.
۴ـ مسئله اعتراضات این چنینی در کشورهای پیشرفته که از مرحله «تمرین دموکراسی» عبور کرده‌اند مسئله‌اي حل شده است و شاید آنقدرها هم با بازتاب رسانه‌اي و سیاسی مواجه نشود اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد آن است که چنین اعتراضاتی تنها زمانی امکان وقوع دارد و معترضان مصونیت دارند که طرف مقابل افرادی خارج از یک جریان سیاسی خاص باشند و اعتراض تنها زمانی مجاز است که به اصطلاح دیوار مسئول مورد نظر کوتاه باشد!