به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب : ۱۵۳۳۱۸

حالا چی میشه؟ حالا چکار کنیم؟

حالا چی میشه؟ حالا چکار کنیم؟
گروه اقتصادی: پدرام سلطانی از فعالان اقتصادی در یادداشتی نوشت: حالا چی میشه؟ حالا چکار کنیم؟ این دو پرسش دنیای ذهنی این روزهای مردم ماست. آنقدر در دو سه ماه گذشته با این دو پرسش روبرو شده ایم که بصورت هذیان گونه در ذهن و فکر ما رژه می روند. مردم کوچه و بازار، از هر طبقه و قشری، جویای پاسخها و نظرات هم در باب این سئوالات هستند.

پاسخ پرسش "حالا چی می شه؟" هنر یک حکمرانی است. این پرسش آینده ایست که یک دولت برای مردمش ترسیم  می کند. او با نشان دادن این آینده مردم را در مسیر حرکت ملی گسیل می کند. هرکس در اندازه ی خواست و آرزوی خود راهی این آینده می شود. اگر حاکمیت تصویر "حالا چی می شه؟" را برای مردم واضح و قابل تشخیص بکشد، مردم کم و بیش پاسخ "حالا چکار کنیم؟" را در خواهند یافت.آینده، نقطه ی مشخصی برایشان خواهد شد و هر کس با وسیله و توشه ی خود به سوی آن راه خواهد افتاد. هنگامی که این اتفاق بیافتد کشور به راه خواهد افتاد، زیرا جهت حرکت مردم کم و بیش یکسان و یکنواخت خواهد شد. رشد اقتصادی، توسعه ى فرهنگی، حرکت علمی، اشتغال، خلاقیت و فناوری، همه و همه راه خود را پیدا می کنند. به فوتبال نگاه کنید! تصویر واضح و مشخص است: "دروازه ات را حفظ کن، دروازه ی حریف را بگشا!" فوتبالیست خوب کسی است که این تصویر واضح را در ذهن نگه دارد و برای رسیدن به آن تلاش کند.

دوره ی گذشته ی ریاست جمهوری آقای روحانی هدف، گشایش در تعاملات بین المللی و حل مشکل هسته ای بود. این هدف را تقریباٌ همه ی مردم فهمیده بودند. تصویر ساده بود و تکلیف همه هم مشخص. در این دوره اما هیچ چیز مشخص نیست. در این دوره پاسخی به پرسش "حالا چی می شه؟" از سوی دولت و مقامات ارشد داده نشده است. ارکان کشور برای تعیین پاسخ این سئوال با هم به فهم مشترکی دست نیافته اند.

تشویش و التهاب جامعه از این است که مردم یک قدمی خود را تاریک می بینند زیرا دولت (در معنای عام آن) نه راهی ترسیم کرده و نه نوری بر آينده انداخته است. رئیس  محترم جمهور با مردم حرف می زند و ایشان کنجکاوانه در جستجوی پاسخ به پرسش "حالا چی می شه؟" هستند اما هیچ سرنخی به دستشان نمی آید. تمام حرف مسئولین این است که حریف می خواهد به ما گل بزند. این ترسیم آینده نیست. مردم باید بدانند هدف دولت، هدف بلند مدت کشور و رویکرد مشخص حاکمیت ما چیست در غیر اینصورت هرکس به سمتی توپ می زند، و برخی هم توپ را بر می دارند و می برند.

سرمایه ی اجتماعی یک کشور هم تنها می تواند پشت پاسخ به سئوال "حالا چی می شه؟" جمع شود. اگر کسی به این سئوال پاسخ داد و مردم پاسخ او را پسندیدند، به او رأی خواهند داد یا پشت سر او خواهند ایستاد، و او اینگونه سرمایه ی اجتماعی پیدا می کند. اگر به این سئوال پاسخ نداد مردم به پاسخ "حالا چکار کنیم؟" او هم توجه نخواهند کرد زیرا نخست باید این باور را بیابند که او مقصد را شناخته و نشان داده است.

کشور ما بصورت خزنده و آرام هدفش را گم کرده است. رویکردهایی که از زبان برخی مسئولین، به عنوان هدف، جاری می شود آنقدر مبهم و با یکدیگر متناقضند که در جامعه مقبولیت نمی یابند. اهداف سالانه و کوتاه مدت ما آنقدر زیگزاگ و متقاطع هستند که هیچ مقصدی را نشانه نمی روند. حتی همین اهداف کوتاه مدت و زیگزاگ، امروز دیگر وجود ندارند. اگر کسی در سطح عالی کشور بصورت واضح، معقول و باورپذیر پاسخ پرسش "حالا چی می شه؟" را ندهد مردم در مقام تشخیص "حالا چکار کنیم؟" دست به اقدامات تدافعی می زنند تا خود را از گزند آینده ی نامعلوم حفظ کنند. ارز می خرند، طلا می خرند، فرصت طلبی می کنند، مهاجرت می کنند، انواع تخلفات را مرتکب می شوند و سر آخر اعتراض می کنند، در فضای مجازی ناسزا می گویند و با هم گلاویز می شوند.

تعریف ما تاکنون در مقوله ی "حکمرانی خوب" با دنیا متفاوت بوده است. برای همین پاسخ سئوالات ساده اما کلیدی را، که یک کشور را باید هدایت کند، نداده ایم. ما باید هرچه سریعتر به سئوالات  اساسى رایج در جامعه پاسخ بدهیم، پاسخهای شفاف و قانع کننده. احاله کردن پاسخها به شش ماه و یکسال آینده هزینه ی حفظ یکپارچگی و سرمایه ی اجتماعی را باز هم بالاتر می برد. مردم حق دارند که از رئیس جمهور و مسئولینشان بخواهند که دست از موعظه ی ایشان بردارند و ساده و صریح بگویند که "حالا چی میشه؟"
برچسب ها: اقتصاد ایران

رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۲:۲۷
یگانه راه نجات اقتصاد ایران:
کارشناسان اقتصادی(اگر ندارند از خارج بیاورند)صادقانه بر اساس منافع ملی نه بر اساس منافع شخصی تصمیم بگیرند و اجرا کنند و گر گفتند همین فردا شرکت های خودرو سازی را تعطیل کنید تعطیل کنند اگر گفتند FATF را تصویب کنندتصویب شود هر چه گفتند اجرا شود
کمک خواستن از مجلسیان و کارشناسان کنونی که فقط به منافع خود و گروهش می اندیشند کارساز نخواهد بودو نسخه رهایی بخش قطع دست غارتگران فاسد است و گرنه ژاژ خواییدن و آب در هاون کوفتن است و چیزی جز دور باطل و فریفتن ملت نخواهد بود (360189)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۲:۵۹
تعطیلی خودروسازان یعنی هدر رفت میلیاردها تومان سرمایه گذاری و تجربه و بیکاری هزاران کارگر و مهندس ، که ملت مصرف کننده تک سرنشین همه سوار بنز بشن ، مگه میشه چنین چیزی ، باید بطور تدریجی عوارض واردات کم بشه و همه خودروسازهاي داخلی خصوصی بشن تا مدیرت آنها درست بشه (360193)
معلمی خادمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۷:۲۶
کدام خودرو سازان؟؟ ارابه سازان مرگ یا فسیل سازان؟؟ پراید و 405 و...واقعا خودروی قرن 21 و لایق این مردم با این همه ثروت طبیعی و غیرطبیعی و...است؟؟؟ (360196)
۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۰۱:۲۷
اگر خودروسازان را کاملا تعطیل کنند و درب انها را ببندند و حقوق کارمندانشان را کامل که هیچ دو برابر هم بدهند به نفع مملکت ..عزیز برو مطالعه کن...این حرف مافیای خودر است......خیلی خیلی ساده است و قابل فهم.... (360197)
asadi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۸:۵۷
احتمالا دوباره دولت نرخ جدیدی بالاتر از 4200 تومن برای ارز اعلام میکند. (360191)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۹:۴۸
در کدام کشور دولت ارز ناشی از در امد های ملی را بین بخش خصوصی توزیع و در واقع بین مافیای قدرت سیاسی واقتصادی تقسیم می کند (360192)
ایرج لطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۴:۴۳
با سلام
خدمت همه شما عزیزان دلسوز و فرهیخته بنده عارض هستم که راه حل اساسی مشکلات این ملت گوش دادن حاکمیت به درد دل مردم است که متأ سفانه کسی در این لحظه گوشش بدهکار حرف دل مردم نیست
....
بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران
وز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران (360194)
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۷:۲۴
اشفته بازار سیاست و اقتصاد و.. (360195)