به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۱۵۴۳۲
آزادی بیان رکن اساسی دموکراسی

آزادی بیان و خطوط قرمزش

گروه سياسي: رسانه‌هاي جمعی اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون و فضای مجازی پایه‌هاي بنیادین آزادی بیان را تشکیل مي‌دهند و آزادی بیان رکن اساسی دموکراسی در هر کشوری است. در واقع میزان استحکام بنیان‌های دموکراتیک در هر کشوری به شرایط و گستردگی آزادی بیان در سایه رسانه‌هاي جمعی بستگی دارد.
آزادی بیان و خطوط قرمزش
اشکان بنکدار جهرمی
در سایه آزادی بیان آگاهی توده‌هاي مردم رشد مي‌کند و افزایشِ خرد جمعی انگیزه‌هاي رعایتِ قانون و حقوق شهروندی را بالا مي‌برد، در سایه نقد جمعی چالش‌هاي اجتماعی حل مي‌گردد و اشتباهات حاکمیت گوشزد شده و راهکارهای درست فراروی آن قرار مي‌گیرد. آزادی بیان نوعی هژمونی اجتماعی را در قالب نظارت عمومی بر کلیت دولت بوجود مي‌آورد و مانع سوء استفاده حاکمان از قدرت مي‌شود.

بر این اساس آزادی بیان فرایندی است که در کنار نقد و انتقاد از ساختارهای نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و روابط سیاسی احزاب و گروهها... بیان کننده‌ي راهکارهایی سازنده است. بسیاری از اشتباهات که مسئولین و مدیران حکومتی و سازمانی نمی بینند یا نمی خواهند ببینند، رسانه‌هاي جمعی آن را بزرگ کرده و گوشزد مي‌نمایند و حساسیت جامعه نسبت به آن را بالا مي‌برند. آزادی بیان نمادی از جامعه مدنی است که بدون آن حقوق شهروندی شکل نمی گیرد. اما آنچه در این میان، آزادی بیان را به چالش مي‌کشد، نبود تعریف یکسان از آزادی بیان و تفسیربردار بودن حد و مرز و به اصطلاح خطوط قرمز برای آن است. به راستی حد و حدود آزادی بیان کجاست و خطوط قرمزی که برای آن باید مشخص شود کدام مسئله و موضوع را شامل مي‌شود؟

به طور معمول آنان که طرفدار نگاهی انقباضی به مقوله‌ي آزادی بیان و مطبوعات هستند دلایلی را مطرح مي‌کنند که در نظر اول بسیار مقبول و منطقی به نظر مي‌رسد. این افراد دل نگرانی‌هاي خود را عمدتاً با طرح تقدم مسئله‌ي منافع و امنیت ملی بر آزادی بیان اظهار مي‌دارند. از دیدگاه ایشان وقتی در کشورهای غربی که خود را مظهر حقوق شهروندی معرفی مي‌کنند، امنیت مقدم بر آزادی بیان دانسته مي‌شود چه لزومی دارد که که در کشوری در حال گذار چنین نباشد.
اما ضمن
در نگاهی مردم مدار، اصل بر آزادی بیان است چرا که توسعه در این عقیده از پسِ نگاهی انتقادی ریشه مي‌گیرد و آزادی بیان در قالب رسانه‌هاي مردم نهاد ضامن توسعه مي‌باشد
قبول رفتار برخی کشورهای دمکراتیک در این زمینه باید پاسخ داد اگرچه این عملکرد مي‌تواند خلاف حقوق اساسی بشر تلقی شود ولی توجه به تفاوت پایه‌ي محدودیت آزادی بیان در یک جامعه‌ي مردمسالار و یک کشورِ رو به توسعه مي‌تواند راهگشا باشد.

خطوط قرمز در ساختار جوامع مدرن بر پایه‌ي منافع ملی طوری تنظیم مي‌گردد که اولاً دارای خاستگاهی کاملاً دموکراتیک است و ثانیاً اکثریت مردم یا خود طالب چنین محدودیتی هستند یا آن را به نفع خویش مي‌پندارند. گرچه هستند نخبگانی در همین جوامع که حتی به این مقدار از محدودیت‌ها نیز معترضند. ولی این حدود و ثغور ابتدا در خواست اکثریت تجلی یافته و سپس در قامت قوانینی مانع و رادع خود را نشان داده است. به طور مثال اگر در یک کشور به لحاظ مقابله با تروریسم، اجبار به مراقبت از ارتباطات مخابراتی و اینترنتی است، ابتداءً خواست جامعه بر این امر مایل بوده و بعد ازآن نهادی چون مجلس ردای قانون را بر خواست ملت پوشانده است.

همچنین مردم در کشوری این گونه، مي‌دانند که تلاش دولت نمی تواند بر کاهش اختیارات سیاسی آنان تعلق گیرد. اما در یک جامعه با ساختاری غیر دمکراتیک فلسفه‌ي وجودی موانع بر سر راه آزادی، تأمین منافع اقلیت مسلط است که به غلط منافع ملی نامیده مي‌شود. در چنین جوامعی محدودیتهای آزادی از بطن سازمانهای مردم نهاد حاصل نشده و ناظر به صیانت از حقوق عامه نیز نمی باشد. خطوط قرمز در این گونه کشور ها منفعت گروه حاکم است که مي‌تواند مخالف و گاه در تضاد با خواست مردم باشد. به هر صورت در جوامعی این چنینی، حدود آزادی چه به لحاظ خواستگاه و چه به لحاظ تعارض احتمالی با مطالبات جامعه فاقد مشروعیت است.

نتیجه این که در نگاهی مردم مدار، اصل بر آزادی بیان است چرا که توسعه در این عقیده از پسِ نگاهی انتقادی ریشه مي‌گیرد و آزادی بیان در قالب رسانه‌هاي مردم نهاد ضامن توسعه مي‌باشد. اما از آن سو باز به همین عقیده (و این بار نه لزوماً نگاهی لیبرالیستی) در حمایت از منافع مردم و نه گروه و حزب حاکم، الزام به تعیین حدود آزادی پیش مي‌آید. حدودی که از خواست مردم خلق مي‌شود، با نظر آنان شکل مي‌گیرد و به جهت رضایت ایشان جاری مي‌شود.

سربازاصلاحات
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۷:۵۱
یکی از انتظارات جوانان اصلاح طلب از آقای روحانی همین آزادی بیان است که ما بتوانیم در قالب هرتشکل و حزبی که هستیم بدون لکنت حرف بزنیم و انتقاد کنیم چیزی که ما دراین هشت سال چیزی ندیدیم.امیدوارم روحانی بتواند به این انتظار جامه ی عمل بپوشاند (121062)
اصلاح طلب
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۷:۵۷
روحانی مچکریم (121066)
قاسمي بجد
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۹:۲۴
آزادي بيان داشتن خيلي خوبه ... ولي مهم تر از اون امنيت پس از اون هست !!! (121094)
سینا
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۹:۰۰
بسیار مقاله بجا و عالی می​باشد. بهار نیوز متشکر.
بنظر من تاکتیک غرب بسیار پیچیده و با تجربه می​باشد حال آنکه ما تجربه درستی از آزادی و تاکتیک رسانه​ای، که بتواند "شکل آزاد" داشته باشد در عین اینکه از حکومت پشتیبانی کند نداریم. این درست کاریست که کشورهای پیشرفته می​کنند. مثلا، فرض کنیم که در ایران خودمان مناطقی باشد که هر کسی با هر مدی بتواند در آنجا خود را نشان دهد و جای نیروی انتظامی، تبلیغ شود که کسانی که نمی​خواهند این فرم از رفتار اجتماعی را ببینند، به آن محل نروند. این کاریست که کشورهای غربی می​کنند و ما نمی​توانیم. نمونه​ای دیگر این است که اگر همین قوانین در غرب بود که در ایران است، آنها می​گذاشتن رسانه​های خود تبلیغ حکومت خود را کنند جای اینکه رسانه​ها را "یکدست" نشان دهند! یعنی با "آزاد" گذاشتن افراد به ظاهر، اجازه می​دادند که رسانه​های خود را بگوش و دید جامعه برسانند در عین اینکه این فقط ظاهری بیش نیست و در باطن هیچ تفکر مختلفی از آنچه حکومت می​خواهد بگوش مردم نمی​رسد. این تاکتیک بسیار کارساز است و حکومتهای غرب را بشکلی آزاد نشان می​دهد در حالی که من تا به حال یک نفر که انتقاد جدی از حکومت غرب را داشته باشد در هیچ رسانه​ای (غربی) ندیده​ام. این را میگویند فرهنگ سازی، که کشور ما آن را درک نمی​کند و یا نمی​تواند برای ایرانیان اجرا کند. شما طوری کار کنید که مردم خودشان بطرف شما بیایند و دیگران را قبول نداشته باشند. این است قدرت فرهنگ سازی غربی. ایران هم باید بداند که این روش جوابگوست نه زور و رعب برای دور نگهداشتن منتقد. برای شروع این کارها لازم است:
۱) اجازه اخبار روز از رسانه​های دنیا و غرب با زیرنویس که موضع ایران را بیان می​کند (اعتمادسازی)
۲) داشتن یک خیابان یا کوچه که در آن مردم بتوانند خود را آنطور که دوست دارند بیان کنند. (جلب گردشگر و نشان تمدن)
۳) آزادی موسیقی و آواز. اگر نه در صدا و سیما حداقل در رسانه​ای غیر دولتی (فرهنگ سازی)
با این سه حرکت تاکتیکی می​توان کشور را زیر و رو کرده و ایرانیان را به آینده کشور امیدوار کرد. خود این حرکت حرکتهای مثبت دیگر را به ارمغان می​آورد و سیاهنمایی کشور را که با سیاستهای اشتباه و فشار ایجاد شده به کشوری با تمدن، آزاد، با نشاط تبدیل می​کند. تمام گروه​های جامعه باید قبول کنند که در کشور زیست میکنند که گلهای فراوان با خواستهای متفاوت را داراست. وگرنه این وضع بدتر شده و امید مردم فرار از کشور می​ماند. (121086)
ساسان
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۱:۲۲
"""""تاکتیک بسیار کارساز است و حکومتهای غرب را بشکلی آزاد نشان می​دهد در حالی که من تا به حال یک نفر که انتقاد جدی از حکومت غرب را داشته باشد در هیچ رسانه​ای (غربی) ندیده​ام"""""

واقعا؟! دلیلش این است که شما رسانه های غرب را یا اصلا دنبال نمی کنید یا کم دنبال می کنید، فقط اگر زبان انگلیسی بلد هستید یک گردشی در دنیای اینترنت انجام دهید و ببنید چقدر وبلاگ و وب سایت و مطلب پیدا می کنید که در امریکا هستند و نقد جدی میکنند یا حتی دشنام و توهین می کنند و افترا می زنند یا مخالفت درست و نادرست ارائه می دهند و.... سری به نزدیک به 1500 روزنامه ای که در امریکا منتشر می شوند بزنید تا ببینید چه خبر است، از آن راحت تر سری به واشنگتن پست و لوس انجلس تایمز و ... که پرتیرازترین ها هستند بزنید و به جز مطالب در پایین مطالب کامنت ها را بخوانید، بلاگ های این نشریات را بخوانید اگر باز هم قانع نشدید سرچی در آمازون داشته باشید تا ببینید چقدر نویسندگان و متفکرین در خود غرب درباره و در نقد نظام سیاسی و حقوقی و اجتماعی و... غرب کتاب نوشته اند. (121314)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۱:۲۲
ممنون از بهار که به این بحث مهم و پایه ای پرداختید..
که یکی از مشکلات فرهنگی که در جامعه مابه چشم میخوره نداشتن روحیه نقد است از بابا درد سر های خودش .. که جامعه مارو به این سمت کشید..
و اگر کسی حرفیی بزنه به عنوان دشمن حساب میشه..
ولی اگر کسانی چاپلوس به ، به به گفتن و چاپلوسی تملق دست بزنند به عنوان دوست و رفیق محسوب میشوند..
اخر مگه این سخن از معصومین نیست اگر شما مردم امر به معروف و نهي از منكر را ترك كنيد اشرار بر شما مسلط خواهند شد...
نمیدونم با این احوال چه کسانی بر ما مسلط هستند و می شوند. (121153)
afsaneh
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۲:۲۶
ازادی بیان وپس از بیانم ارزوست (121208)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۳:۰۶
آزادی بیان باعث پیشرفت است (121241)
راهی
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۳:۱۳
سلام خدمت بهار عزیز واقعا در کنار اخبار اگر همیشه چنین مسایل پایه ای را مطرح کنید بسیار بسطار خوب است واقعا متشکریم (121246)
آزرمیدخت
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۳:۳۹
دراین مملکت آزادی بیان وجود داره ولی درعوضش یه جرمهایی مثل تشویش اذهان ،اقدام علیه امنیت ملی , توهین به مقدسات هم هست که تعریف نشده وحدودش نامشخص که مجبورت میکنه خفقان بگیری یا سالها زیر فشار و سختی وبدبختی آب خنک بخوری (121259)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۳:۴۴
خود شما 40 دزصد کامنت های منو یا تایید نکردن یا سانسور کردین! بعد حرف از آزادی بیان؟ (121263)
معمـــــار
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۰:۵۶
مهرداد جن من خواننده خبرگزاری دیگه ای بودم و از سانسورش رنج میبردم. انصافاً بهار نیوز خیلی آزاده.هم تو تایید نظرات هم خبرهاش.قدر زر زرگر شناسد...! (121301)
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۱:۰۴
خوب این تقصیر از بهار نیوز نیست، اگر آنها می​دانستند که اشکالی پیش نمی​آید حتما چاپ می​کردند. در ضمن در تمام دنیا بسیاری از پیامها چاپ نمی​شود، اگر تکراری باشد یا مناسب نباشد. (121304)
بدمک
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۰:۴۳
ماچه ازادی ای داریم که ازادی بیان داسته باسیم.
نه اینجا کویته ونه ما کویتی (121287)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۱:۴۸
با درود
به نظر من تعیین حدود برای آزادی بیان میتواند وجود داشته باشد ولی به شرط اینکه خود آزادی بیان در آغاز وجود داشته باشد.
و به نظر من ساختار فرهنگی و اجتماعی ما به گونه ایست که اصولا محدودیت ها تاثیر منفی در رشد و اعتلای فکری مردمان خود دارد و به گونه ای مردم سالاری مختص ایران خود دارای ویزگیهای منحصر به فردیست که که با سیری در تاریخ آن میتوانیم تفاوت اساسی آنرا با پدیده هایی مثل دمکراسی و مانند آنها که ریشه در فرهنگهای دیگر دارند دریابیم. (121327)
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۲:۰۵
بله ازادی بیان بسیار زیباست و باعث استحکام بنیان دموکراتیک هر کشوری میشه اما اینو فکر کنم همه قبول داریم که باید خطوط قرمزی هم باشه البته نه این خط قرمز هایی که بی مورد در این 8 سال درست کردند...طبق همون چیزی که در قانون اساسی در باره ازادی بیان گفته شده باید عمل بشه (121332)