کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اصلاح‌طلب یا منفعت‌طلب؟!

29 تير 1397 ساعت 16:47


داریوش احمدیان

هنگامی که اعتراضات دی ماه آغاز شد شاید کمتر کسی تصور می‌کرد پایان آن، آغازی برای عبور بخش‌هایی از جامعه از جریانی باشد که مدعی اصلاحات است. جریانی که در همه این سال‌ها، به خصوص از اواخر دهه هشتاد به این سو خود را نماینده و صدای مردم می‌خواند و به برکت و مدد رد صلاحیت‌های گسترده چهره‌های ملی و اصلاح‌طلبان اصیل اندک اندک کرسی‌های قدرت را در اختیار گرفت. این جریان که با ائتلاف با جماعتی که خود را معتدل می‌خواندند توانست با یاری نهادهای نظارتی دولت و مجلس را در اختیار بگیرد امروز به وضعیتی دچار آمده است که خود را رودرروی خواسته‌ها و مطالبات مردم تعریف کرده است.

با پرچم اصلاح‌طلبی منفعت‌طلبی را شاهدیم و به بهانه مصلحت‌سنجی، انفعال و عقب‌نشینی را!  بدیهی است که چنین وضعیتی که جز به معنای پشت کردن به خواست مردم نیست با اعتراض مردم نیز روبرو می‌شود و اعتراضات دی ماه ۹۶ در کنار اعتراض به دیگران آغازی برای روندی است که در نهایت به حذف منفعت‌طلبان از جریان اصلاح‌طلبی منجر خواهد شد. نامه چند هفته پیش جوانان اصلاح‌طلب به رهبران این جریان  و تلاش آنان برای جا انداختن مفهوم اصلاح اصلاحات قدمی در جهت توجه به مطالبات مردم و شنیدن اعتراضات به اصلاح‌طلبانی است که در کارنامه‌شان جز ادعای اصلاح‌‌طلبی چیزی یافت نمی‌شود.

مدتی که از این نامه گذشت آنان که احساس کردند چنین مطالباتی سبب حذف‌شان خواهد شد اندک اندک در فضای رسانه‌ای رخ عیان کردند و با تندرو و احساساتی خواندن این جوانان که خواسته‌ مردم را «تَکرار» کرده بودند تلاش کردند تا فضا را به نفع خود تغییر دهند. اگر بخواهیم کمی ریشه‌ای‌تر به این موضوع بپردازیم باید گفت که گروهی از منفعت‌طلبان که نام اصلاح‌طلب را بر خود گذاشته‌اند با توجه به فرآیند حذفی که نهادهای قدرت از انتخابات۸۸ به این سو از خود نشان داده‌اند اندک اندک خود را در جمع اصلاح‌طلبان واقعی و هزینه‌داده و امتحان پس داده صاحب اعتبار فرض کرده‌اند و حالا تصور می‌کنند دیگرانی که تمایلی ندارند مانند آن‌ها منفعل و مرعوب اهل قدرت باشند احساساتی و تندرو هستند.

حقیقت آن است که اتفاقاً سرعت افرادی که از اصلاح اصلاحات می‌گویند طبیعی است و دیگران کُندرو هستند!  اگر بخواهیم صریح باشیم باید گفت جریان اصلاح‌طلبی برای ادامه حیات خود یک راه بیشتر ندارد و آن کنار گذاشتن افرادی است که با تابلوی اصلاحات در پی منافع خود هستند. افرادی که در این راه و برای حفظ کرسی‌های کوچک و بزرگ قدرت خود ابایی از عبور از آرمان‌های اصلاح‌طلبانه ندارند، مشکلی با همراهی با جناح اصولگرا ندارند، از همراهی و کوتاه آمدن در برابر اصحاب قدرت هیچ خجالت نمی‌کشند و در یک کلام تنها موضوعی که برایشان فاقد اهمیت است صدای مردم و مطالبات جامعه است. اگر اصلاح‌طلبان به هر دلیلی راهی جز این مسیر را انتخاب کنند و یا همین مسیر را به موقع برنگزینند قطعاً از صحنه سیاسی کشور حذف خواهند شد. حذف اصلاح‌طلبان از صحنه سیاسی ایران به معنای میدانداری مجدد جناح تندرو و عقب ماندن بیشتر از گذشته قطار دموکراسی در ایران است.


کد مطلب: 154913

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/154913/اصلاح-طلب-یا-منفعت-طلب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir