کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشخص نیست!

15 مرداد 1397 ساعت 16:59


رضا صادقیان

تلاطم و آشفتگی بازار ارز و طلا طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر از نگاه شماری از کارشناسان بازخورد سیاست‌های نادرست و غلط دولت‌ها بوده و از زاویه‌ای‌ دیگر عده‌ای این مسائل را رها کرده و در صحبت‌های خود از وجود دست‌های پشت پرده، بازی خطرناک و هزینه‌ساز رانت‌خواران با آینده کشور، قدرت گرفتن صرافی‌های خاص که در حال جنگ با دولت وقت هستند، شاخ و شانه کشیدن پتروشیمی‌ها و توطئه‌هایی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه کشورمان در جریان است را دخیل می‌دانند.

نامه سرگشاده یکی از اقتصاددانان به رییس جمهور درباره سیاست‌های نادرست دولت یازدهم و دوازدهم اشاره به مورد نخست است، نگرشی که کلیت بحث افزایش افسار گسیخته ارز و طلا و کاهش قدرت پول ملی را به سیاست‌های دولت مرتبط می‌داند. برای این استاد دانشگاه شهید بهشتی آنگونه که از متن نامه وی هویداست، وضعیت موجود حاصل و دستپخت سیاست‌های اقتصادی دولت است.

سخنان دکتر حسین راغفر و اشاره ایشان به دست‌های پشت پرده و تحرکات سیاسی مخالفان دولت به اسم اقتصاد است. او می‌گوید: در کودتای اقتصادی که در حال انجام است و بخشی از آن مربوط به افزایش قیمت نرخ ارز است و به سهولت می‌توان ردپای اصحاب قدرت و نهادهای تصمیم‌گیری اساسی را شناسایی کرد. برای نمونه اختصاص تقریبا ۲۰ میلیارد دلار در یک مدت کوتاه برای واحدهایی که فضاحت مالی برای کشور ایجاد کرده‌اند و در شرایطی که حتی یک دلار برای کشور اهمیت دارد در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

آنچه به سخنانی از این دست دامن می‌زند، سکوت مسئولان است. مسئولانی که در حال حاضر و شاید با برنامه خاص‌ ترجیح می‌دهند سکوت کنند تا به آشفتگی فعلی بازار و مطالبات اقتصادی شهروندان دامن زده نشود!  مسئله دیگر آنکه، حتی اگر به متن نامه دکتر درگاهی توجه نکنیم و نگاه راغفر را بی‌اندازه منفی تلقی کنیم همچنان با این پرسش روبرو می‌شویم؛ چرا وضعیت بازار ارز و طلا به یکباره و در کمتر از چند هفته با بحران روبرو شده و هنوز به ثبات نرسیده‌است؟  آیا اتفاقی در حال رخ دادن است که نمی‌توان و نمی‌بایست درباره آن سخن گفت؟

آیا دولت به نادرست بودن سیاست‌های خود پی برده و تلاش دارد با سکوت و حل برخی از گرفتاری‌ها واگن از ریل خارج شده اقتصاد کشور را در سکوت به ریل خود بازگرداند؟ آیا مسئولان اقتصادی دولت هر کدام به راهی می‌روند و نتیجه برنامه‌های غیرهماهنگ آنان چنین وضعیتی را برای کشور رقم زده است؟ خلاصه آنکه به دلیل عدم شفافیت و پاسخ ندادن مسئولان مربوطه امروز با وضعیت مشخص نیست روبرو هستیم، شرایطی که به جای روشن کردن چراغ امید برای کسب و کارهای متفاوت و خصوصا شهروندان، در تاریکی-نیمه روشنایی به سر می‌بریم!


کد مطلب: 156446

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/156446/مشخص-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir