به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۱۵۶۵۵۸

گفت‌وگوی رییس‌جمهور به مجری نیاز داشت؟

گفت‌وگوی رییس‌جمهور به مجری نیاز داشت؟
گروه سیاسی: گفت‌وگوهای تلویزیونی رییس‌جمهوری یکی از مهمترین راه‌های ارتباط با مردم محسوب می‌شود. این‌ گفت‌وگوها بسته به موضوع مورد نظر و شرایط جامعه یا به صورت گفت‌وگوی رییس جمهور با مجری و یا به صورت گفت‌وگوی مستقیم با مردم پخش می‌شود. از شامگاه گذشته پرسشی جدی میان مخاطبان در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح است که آیا گفت‌وگوی شامگاه گذشته حجت‌الاسلام و والمسلین حسن روحانی نیازمند حضور مجری بود یا رییس جمهور می‌توانست بدون حضور شخص دومی هم به ارائه آنچه از پیش مد نظر داشت، بپردازد؟

در همین راستا، بهروز تشکر ـ مجری برنامه برنامه گفت‌وگو محور «تهران ۲۰» و خبرنگار باسابقه ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه اظهار کرد: معمولا در گفت‌وگوهای اینچنینی که از پیش اعلام می‌شود، رییس جمهوری می‌خواهد با مردم صحبت کند، شاید هیچ الزامی نباشد که مجری در مقابل رییس جمهوری قرار بگیرد. حتی شب گذشته خود آقای رییس جمهور نیز در انتهای سخنانش به نوعی به این موضوع اشاره کرد؛ او در بخش پایانی صحبت‌های خود این موضوع را بیان کرد که امیدوارم گفت‌وگوهایم با مردم را چه به صورت مصاحبه، چه نشست خبری و چه گفت‌وگوی مستقیم از طریق دوربین که با هدف اطلاع‌رسانی‌ در زمینه اقدامات دولت انجام می‌شود را بیشتر کنم.

او ادامه داد: به هر حال خود شخص رییس‌جمهوری مطالبات مردم را می‌داند و نیازهای مردم از طرق مختلف دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، دستگاه‌های مختلف نظارتی سه قوه به او گزارش داده می‌شود؛ بنابراین رییس‌جمهوری از شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه کاملا آگاه است. بر همین اساس با وجود اینکه خودم مجری و خبرنگار صداوسیما هستم، بهتر است که رییس‌جمهوری مستقیم و با نگاه به دوربین و خطاب به مردم صحبت کند؛ چراکه تاثیرگذاری این شیوه از گفت‌وگو با مردم بسیار بیشتر از گفت‌وگو با مجری و پاسخگویی به رسانه ملی است. در واقع رادیو و تلویزیون باید این فرصت را برای رییس‌جمهوری فراهم کند تا او مستقیم با مردم سخن بگوید.

تشکر با بیان اینکه «معمولا شیوه مصاحبه به این صورت است که مصاحبه‌کننده کاملا به سوالات آگاهی دارد و مصاحبه‌شونده نیز تا اندازه‌ای به سوالاتی که مطرح می‌شود اشراف دارد»، خاطرنشان کرد: اما به هر حال مصاحبه با سران سه قوه تا اندازه‌ای متفاوت است و نکاتی در سوالات مستتر است؛ به عنوان مثال اینکه با توجه به شرایط جامعه از جنبه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و بین‌الملل، اجتماعی و ... چه سوالاتی باید طراحی شود. طبیعی است که بعد از بیان پرسش ممکن است نکات دیگری به ذهن مصاحبه‌شونده برسد که آنها را نیز در میان پاسخ‌هایش بیان کند.

این مجری تلویزیون همچنین درباره شیوه طرح سوالات از رییس‌جمهوری، اظهار کرد: ما غالبا ندیده‌ایم که برای گفت‌وگو با سران قوا یک تیم کارشناسی تشکیل بشود و سوالات طراحی و پرسیده شود؛ این در حالی است که باید به این نکته توجه کرد که ساختار و شیوه گفت‌وگو با رییس‌جموری کشور خودمان با روسای جمهوری سایر کشورها بسیار متفاوت است و خطوط سوالات مطرح شده بی‌نهایت از هم فاصله دارد. اتفاقا بسیار خوب است که در گفت‌وگو با رییس‌جمهوری کشور خودمان یا سران دو قوه دیگر، سوالات قبل از مصاحبه با آنها در میان گذاشته شود. ما قرار نیست در مصاحبه‌های تلویزیونی مُچ رییس‌جمهوری را بگیریم و در نهایتِ بی‌انصافی نکته‌ای را بگوییم که می‌دانیم ممکن است به صورت آنی روی آن موضوع اشراف نداشته باشد.

تشکر با اشاره به موضوع گفت‌وگوی شب گذشته حسن روحانی، خاطرنشان کرد: به نظرم بسته ارزی پیشنهادی دولت خیلی به شرایط اقتصادی کشور کمک کرده است. امیدوارم آقای رییس‌جمهور این برخورد مستقیم را با مفسدین اقتصادی نیز داشته باشد و بدون واهمه برای آرامش جامعه اسامی کسانی که رانت‌خواری کرده‌اند و فساد اقتصادی داشته‌اند را اعلام کنند. حتی می‌توان مصاحبه تلویزیونی دیگری درباره مفاسد اقتصادی انجام شود. او درباره میزان مصاحبه‌های تلویزیونی رییس‌جمهوری نیز بیان کرد: خود آقای روحانی هم شب گذشته اشاره کرد که میان گفت‌وگوهای تلویزیونی او فاصله‌ای افتاد. به نظرم من این گفت‌وگوها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این کار باعث می‌شود بار روانی مشکلات مردم تخلیه شود و مردم بیشتر در جریان اداره امور کشور قرار بگیرند. هر چقدر حضور رییس‌جمهوری در تلویزیون پررنگ‌تر باشد،

البته بر اساس استاندارهای موجود چون زیاد هم باشد خوب نیست، بار مشکلات مردم کمتر می‌شود و با دولت بیشتر همراهی می‌کنند. طبیعتا هر دولتی با مشکلاتی مواجهه شده‌ است و امروز هم ما از مشکلات اقتصادی عبور خواهیم کرد. اما متاسفانه عده‌ای باز هم از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. به گزارش ایسنا، رییس جمهور کشورمان شب دوشنبه بعد از خبر ۲۱ شبکه اول سیما به طور مستقیم با مردم صحبت کرد و این گفت‌وگو که اجرای آن را مرتضی حیدری بر عهده داشت علاوه بر شبکه‌ یک، از شبکه خبر و رادیو ایران هم به صورت زنده پخش شد. روابط خارجی، مسائل ارزی، گرانی و مشکلات اقتصادی، موضوعات اصلی سخنان رییس‌جمهور بود. در گفت‌وگوی قبلی رییس جمهور با مردم، رضا رشیدپور اجرای برنامه را به عهده داشت.

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۸:۲۴
نتانیاهو و رژیم اشغالگر و غاصب صهیونیسم بسیار بسیار از بازگشت تحریمهای ایران خوشحال است نتانیاهو میگوید برجام باعث قدرت و وسعت جمهوری اسلامی شده بود و ما هوشمندانه آن را بر هم زدیم و جلوی آن را گرفتیم و حالا طبق برنامه آنها ضعیفتر و ضعیفتر خواهند شد... جالبه !!! این نشون میده برجام چقدر به نفع جمهوری اسلامی بوده... پس چرا عده ای با آن به شدت مخالف بودند؟؟؟ با اینکه ایران حق غنی سازی هم داشت؟ آیا صهیونیسم جهانی و تشکیلات فراماسونری تا این حد نفوذ و قدرت دارند؟ (360652)
پیروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۰۹:۰۵
خبرنگاران حکومتی مثل حیدری قادر به پرسیدن سوالات دقیق و یا سوال جدید از داخل توضیحات مصاحبه شونده و به چالش کشیدن مقامات نیستند و اصولا مصاحبه با مقامات تبدیل شده به سخنرانی های کوتاه و بی دغدغه برای آنها! از خبرنگارهای خارجی یاد بگیرید! (360664)
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۰۹:۵۴
متاسفانه مجری گویی ساکت وارام نشسته وکسی دیگر سووالهایی را ازاقای روحانی میپرسد. این مصاحبه صرفا یک شو تلویزیونی بود. باید امثل مثل اقای رشیدپور می امدند (اگر اجازه میدادند) ومصاحبه میکردند. درهرحال هیچگاه روسای جمهور ایران به حقایق اشاره نمیکنند. البته مردم حقایق را میدانند. (360666)