کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جدال با کاسبان کنکور

19 شهريور 1397 ساعت 14:33


رضا صادقیان
استیضاح وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان مجلس منتفی شد، با این حال در خبرهای منتشر شده آمده بود؛ استیضاح و فشار بر روی وزیر توسط موسسه‌های آموزش و برگزار کنندگان کلاس‌های کنکور و نشر همین کتاب‌ها صورت گرفته است. بی‌شک در این نقطه نیز با سلاطین و سلطان‌هایی دیگر روبرو بوده و هستیم. در ماه گذشته و با در نظر گرفتن فشارهایی که در آینده بروز خواهد یافت و طی دو یادداشت، «دلال‌های درس و مشق» و «پنجاه میلیارد ریال» به این موضوع و معضل کلاس‌ها و موسسات کنکور که این روزها به واسطه کسب سودهای نجومی مقابل سیاست‌گذاری‌های جدید آموزش و پرورش قد علم کرده‌اند اشاره کرده بودم. اما مخالفت با شخص وزیر و سیاست‌های جدید وی در راستای حذف امتحانات و آزمون‌های بیهوده بخش دیگری از پازل مخالفت‌ها را شکل می‌دهد که در اینجا به آن اشاره می‌کنم.

تا کنون و از سوی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و مدیران ارشد وزارتخانه آموزش و پرورش درباره کنکور و گرفتاری‌های حاصل از آن سخن‌ها گفته شده است، ولی تجربه سال‌های گذشته و امروز نشان می‌دهد این حرف‌ها به مرحله عمل نرسید و در همان فاز نخست شرح مشکلات سیستم آموزشی متوقف شد. شاید با بخش دیگری از سیاست‌های بطحایی مخالف باشیم، ولی نمی‌توان تلاش‌های وی را در رستای حذف آزمون سمپاد-استعدادهای درخشان نادیده گرفت. همچنین سیاست‌های وزیر در جهت حذف آزمون دور ابتدایی یکی دیگر از فعالیت‌های وی در راستای حذف آزمون‌های بیهوده و اشتباه در دوران تحصیل دانش‌آموزان بوده است.

رویکرد نخست بیش از آنکه به گرفتاری حاصل از کنکور در سیستم آموزشی مرتبط باشد، مسئله اجتماعی است. جمع کردن شماری از دانش‌آموزان به بهانه تیزهوشی، استعداد درخشان و یا هر نام و نشان دیگر و جدا کردن این محصل‌ها در مدارسی که سخت‌گیری‌ها خاص خود را داشته و باعث شکل دادن و القاء رفتاری غیراجتماعی-دیگر بودگی به آن‌ها می‌شود، سیاست نادرستی بوده و اصلاح آن از سوی کارشناسان آموزش نیز تایید شده است. قرار نیست در وسط هزاران مدرسه و میلیون‌ها دانش‌آموز به بهانه کشف استعدادها و یافتن بچه‌های تیزهوش شماری از نوجوانان-جوانان را بعد از گذراندن سد آزمون‌های غیر قابل توجیه گلچین کرده و از همین الان نوای خاص و جدا بودن را به آنان انتقال داد. مهمتر آنکه، نتیجه قابل لمس و مستند چنین مدارسی از روز نخست تا به حال چه دستاوردی را برای توسعه علم و دانش و ارتقاء کیفیت آموزش در سایر مدارس و کشور به همراه داشته است؟!

حذف آزمون‌های دوره ابتدایی نیز آهسته و آرام باعث کسادی کسب و کار ناشران کتاب‌های آموزشی خواهد شد. دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به جای حمل دلهره‌‌های روزهای امتحان و تقلب کردن از روی این کتاب‌ها، با خیالی آسوده‌تر به یادگیری در مدرسه مشغول می‌شوند و دل‌نگران از راه رسیدن فصل امتحانات و سوالات کتبی نیستند. از طرفی حذف این آزمون‌ها باعث گشوده‌تر شدن زمان معلم‌ها می‌شود و می‌توانند روی بخش‌های آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان بیش از گذشته کار کنند. بنابراین بسیار طبیعی است با حذف آزمون‌ها صدای عده‌ای به واسطه ناقص بودن سیستم آموزشی که سودهای کلانی نصیبشان می‌شده بلند شود!

چنانچه وزیر آموزش و پرورش موفق به حذف کنکور شود به عبارتی پیروزی بزرگی در مرگ نوزاد ناقص‌الخلقه کنکور به دست می‌آورد. پیروزی که نام و سیاست‌های وی را به عنوان رویکردی کارگشا در تاریخ آموزش کشور به ثبت می‌رساند و اگر در این راه به مقصود نرسد ما همچنان شاهد صدها و بلکه هزاران تابلو تبلیغاتی در سطح شهرها، تبلیغات کلاس‌های آموزشی کنکور و جولان معلم‌ها و استادان سودجویی خواهیم بود که به اسم تضمین آینده بهتر فرزندان و یاد دادن روش‌های نادرست به حیات این طفل عجیب و غریب کمک خواهند کرد. چنین مباد.


کد مطلب: 159408

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/159408/جدال-کاسبان-کنکور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir