به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۱۵۹۸۳۴

عامل گرانی دلار توسط روحانی تشویق شد!

گروه اقتصادي: علی نظری سردبیر روزنامه مستقل نوشت: چه کسی دلار را به عرش و ریال را به فرش رساند؟ این سوال میلیونها ایرانی است که درپی انفجار نرخ دلار، زندگی معیشتی آنان به مخاطره بیفتد. بعداز نوسانات وحشتناک دلار، موج مطالبه گری اقتصاد دانان و فعالان حوزه اقتصادی از رییس جمهورشکل گرفت و  تعویض بلادرنگ رییس کل بانک مرکزی به یک خواست ملی تبدیل شد.

هرچند روحانی زیربار عزل سیف و یارانش نرفت و منتظر ماند که پنج سال اول ماموریت وی به اتمام برسدو نهایتا علیرغم میل قلبی برای دوره دوم از معرفی سیف امتناع کرد! اگر چه بعداز اتمام مدت دوره پنج ساله ولی الله سیف در بانک مرکزی ،روحانی بنا گزیر زیر فشار افکار عمومی به معرفی عبدالناصرهمتی برای دوره جدید تن داد. در حالی که مردم و اقتصاددانان براین عقیده بودند که رییس جمهور،ترمیم تیم اقتصادی کابینه را باید در دستور نخست کارخویش در دولت دوازدهم قرار دهد، امادر عمل اینطور نشد و  انگار وزرای ناکارآمد اقتصادی در دولت فعلی نزد روحانی معزز هستند و از جایگاهی مطمن برخوردارند!

بانک مرکزی کشور مقصر بزرگ به ذلت کشاندن پول ملی در مقابل دلار و سایر ارزهای خارجی بود. فساد سیستماتیک در بانک مرکزی طی سالهای مدیریت سیف دربانک مرکزی به اوج رسید. بی برنامگی در قیال تحریم ها و حجم بالای فساد  در لایه های مختلف مدیریت بانک مرکزی موجب شد که طی یک سال اخیر نرخ دلار در مقایسه باریال به چهارصد درصد افزایش برسد! اگرچه بی کفایتی بانک مرکزی و جهش نرخ دلار از هزارتومان به چهار هزار تومان در (دوران احمدی نڑاد) باعث بهره برداری تبلیعاتی روحانی در انتخابات های 92 و96 شد،اما خروج  امریکا ازبرجام و وموج تحریم های جدید بر مردم ایران اثبات کرد،بانک مرکزی روحانی به مراتب از بانک مرکزی احمدی نڑاد بی کفایت تراست.

اما آنچه طی هفته گذشته موجب تعجب و کدورت خاطر افکارعمومی ایران گردید، تشویق رییس جمهور از ولی الله سیف مدیرعامل بی کفایت ونالایق بانک مرکزی بود که خشم مردم و فعالان اقتصادی را برانگیخت. سیف مدیری است که در حال حاضرچند تن از مدیران ارشد و معاون ارزی مورد وثوقش در بازداشت بسر می‌برند! انتصاب سیف به سمت مشاوره پولی رییس  جمهور در حالی صورت گرفت که وی در هفته گذشته مورد بازجویی دستگاه قضایی هم قرار گرفته بود!

اگر این اقدام روحانی را بی تدبیری قلمداد کنیم  و شعار بی مسمای «دولت تدبیر و امید» را چگونه هضم و مورد تجزیه و تحلیل و هضم  قرار دهیم؟ نکته دیگری که طی روزهای گذشته  در هر کوی و برزنی به گوش می رسد این است که علت دهان کجی روحانی به افکار عمومی  در موضوع انتصاب جدید سیف چیست؟ اکثر محافل اقتصادی وقریب به اتفاق اعضای موثر تشکل های اقتصادی کشور براین عقیده اند که در بحران ارزی اخیر کشور،مدیریت بانک مرکزی دولت روحانی بیشترین تقصیر را داشته است، اما همین مدیریت بی کفایت مورد تشویق و تقدیر رییس جمهور قرار می گیرد؟ لطفا پیدا  کنید پرتغال فروش را!