به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۶۳۳۳۰

آقای روحانی؛ اَبَرتورم، توهم نیست!

آقای روحانی؛ اَبَرتورم، توهم نیست!
گروه اقتصادی: رییس‌جمهور در نطق دفاعیه‌اش از چهار وزیر پیشنهادی اظهار داشت آن‌ها که می‌گویند اقتصاد ایران به سمت پدیده اَبَرتورم در حرکت است یا دروغ می‌گویند و یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند.
 
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با طرح ادعایی عجیب گفت ایران در بخش‌هایی مانند آموزش، بهداست، سوخت، حمل‌ونقل و. . . جز کشورهای ارزان قیمت در جهان است. اگر بخواهیم آنچه روحانی روز گذشته در مجلس گفت را در عبارتی خیلی کوتاه توصیف کنیم از عبارتی جز «نمک پاشیدن بر روی زخم» نمی‌توان استفاده کرد. آقای رییس‌جمهور در شرایط سخت و حساس امروز به جای آنکه مرهمی بر زخم‌ها و دردهای مردم باشد بر زخم آنان نمک می‌پاشد و با اظهاراتی دور از واقعیت و منطق مردم را از لحاظ روانی نیز به شدت عصبی می‌کند. ظاهرا باید آن مجری تلویزیون علاوه بر وزیر بهداشت خطاب به دیگر مسئولان هم بگوید «اگر حرف زدن بلد نیستند حداقل حرف نزدن که بلدند!»

نکته جالب توجه آن بود که تقریبا هم‌زمان با اظهارات رییس‌جمهور در کتمان واقعیتی به نام اَبَرتورم و ادعاهایی مانند آنکه «تورم را کاهش خواهیم داد» بانک مرکزی همین دولت در گزارشی از نرخ تورم حدود ۱۶ درصدی در ماه مهر خبر داد. قاعدتا تورم ۱۶ درصدی هم برای توصیف واقعیات بازار، شاخص قابل قبولی نیست اما اگر همین میزان تورم اعلامی دولت را هم بپذیریم می‌توان به این نتیجه رسید که این شاخص مهم اقتصادی که اثر مستقیمی بر زندگی و معیشت روزمره مردم دارد با شیب تندی رو به افزایش است که در کمتر از سه ماه از حدود ۹ درصد به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده و تقریبا دو برابر شده است.

اتهام‌زنی روحانی به اقتصاددانان منتقد دولت که دلسوزانه نسبت به وقوع پدیده اَبَرتورم هشدار می‌دهند و متوهم و دروغگو خواندن آنان هیچ کمکی به بهبود شرایط اقتصادی نمی‌کند و تنها سبب آن می‌شود که نقدناپذیری دولت اعتدال بیشتر از قبل در نظر همگان جلوه‌گر شود. واقعیت آن است که علم اقتصاد از جهاتی ساده‌تر از آن است که بتوان واقعیات مربوط به آن را پشت لفاظی‌ها و «امید درمانی» پنهان کرد. اقتصاد خطابه نیست و نمی‌توان با به هم بافتن واژگان زیبا آن را درمان کرد. اقتصاد، اقتصاد است و  درمان بیماری اقتصادی نیز جز از راه گردن نهادن به فرمول‌های امتحان پس داده این «علم» به سرانجامی نمی‌رسد. تصور تیم اقتصادی دولت آن است که که می‌توان با عددسازی و ارائه آمارهایی ناقص فضا را تغییر دهند و به عبارتی از تغییر فضای روانی به حل‌وفصل مشکلات اقتصادی راه یابند.

آنچه در واقعیت رخ می‌دهد اما دقیقا خلاف این مسیر است و پروژه «امید درمانی» با ادعاهایی همچون ارزانی آموزش و بهداشت در ایران نه تنها کمکی به حل مشکلات اقتصادی مردم نخواهد کرد بلکه سبب افزایش بیشتر از قبل شکاف میان «ملت – دولت» می‌شود. چه بخواهیم، چه نه مسئولان کشور علاقه‌مند هستند تا به جامعه این پیام را بدهند که در «شرایط جنگی» قرار داریم. اگر به واقع چنین اعتقادی وجود دارد می‌باید به جای هجمه وارد آوردن به منتقدان دست نیاز به سوی آنان دراز کرد و پذیرش بحران‌های واقعی در جامعه ایرانی در حوزه‌های گوناگون از جمله اقتصاد را جایگزین کتمان واقعیات کرد.
 

د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ۱۲:۱۷
یک بار دیگر هم نوشتم که روحانی در گرد وخاکی که ترامپ ایجاد کرد مهم ترین تصمیم حکومت در فرستادن ارز نفتی به بازار ازاد را محقق کرد و80درصد اقتصاد را تابع بازار ازاد کرد اگر این کار داستان کاهش ارزش پول ملی را خاتمه دهد شاید درست باشد ولی امیدی به ان نیست (361658)
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ۱۲:۳۱
پنیر 6 هزار تومان به 14500 توامن رسیده گوشت کیلویی 58000 تومان است ماهی از 13000 هزار به 31 هزار رسیده قطعات خودرویی 3 برابر شده رب 3500 تومان به 17000 هزار رسیده اما حقوق و دستمزد کارمند وکار گرد و یارانه دریافتی هیچ تغییری نکرده ،بدا به حال عمله های سر گذر و کار گران فصلی و ساختمانی که هیچ درآمدی ندارند با این توصیف آیا ابر تورم نیست بلکه این غول تورم است (361660)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۰۱:۲۷
آقای رئیس جمهور، آمار غلط را از کجا می گیرید؟مگر شما نمی گفتید باید سفره مردم را دید.گرانی های 200% تا 300% را روی محصولات و کالاها نمی بینید؟.از مردم مایه نگذارید ، خوب می فهمند. (361664)
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۰۸:۱۶
ما کمرمان از این همه مشکلات وبی عدالتی خم شده آقایان با آن درآمد بالانشسته اندومیگویندماهیچ مشکلی نداریم وحق هم دارندچون واقعاً مشکلی ندارند (361665)
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۱۰:۱۱
فعلا روحانی گوش ها را پنبه چپانده! یا دقیقا می داند چه دارد می کند (یعنی ایشان مطلع از تمم اقدامات و پیمدهای آن است) یا تاب گفتن آنچه که دارد می شود را ندارد!؟

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است (361666)