به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۱۶۴۳۴۸

ترفند نفتی ترامپ

ترفند نفتی ترامپ
گروه اقتصادی: در روزهای اخیر و همزمان با آغاز دور جدیدی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد آن هستیم که رسانه‌های دولتی ایران موج سنگین رسانه‌ای را برای برجسته‌سازی خبر معافیت‌ موقت برخی کشورها از اجرای این دسته از تحریم‌ها آغاز کرده‌اند. این گروه از تحریم‌ها که به شکل کلی در دو حوزه مهم و اثرگذار نفتی و بانکی تقسیم‌بندی می‌شوند به معنای بازگشت مجدد تمام تحریم‌های تاثیرگذاری است که به واسطه برجام به مدت دو سال و نیم تعلیق شده بود و حالا به دلایل گوناگون از جمله تفاوت سیاست خارجی دولت ترامپ و دولت اوباما و همچنین عدم تمایل دولت ایران برای مذاکره مجدد جهت دست یافتن به توافق جامع بازگشته است. با نگاهی به رسانه‌های دولتی در ایران شاهد آن هستیم که تاکید این گروه از رسانه‌ها و تحلیلگران و همچنین مسئولان عالی‌رتبه دولت بر این نکته است که معافیت‌های 7 تا 10 کشور از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران سبب آن می‌شود که اثرگذاری این دسته از تحریم‌ها ضعیف و ضعیف‌تر شود. اما آیا همه واقعیت این چنین است؟

با نگاهی به اظهارات مقامات آمریکایی شاهد آن هستیم که آنان به جز در ابتدای خروج از برجام هیچگاه بر این نکته که الزاما در مرحله اولیه اجرای تحریم نفتی، صادرات نفت از ایران صفر خواهد شد تاکید نداشته‌‍‌اند و همواره بر این نکته اصرار می‌ورزیدند که بازگشت تحریم‌ها به گونه‌ای خواهد بود که کمترین اثر منفی را بر بازار نفت گذاشته و سبب افزایش لجام گسیخته قیمت طلای سیاه نشود. واقعیت آن است که معافیت موقت این چند کشور متحد با دولت ترامپ از اجرای تحریم نفتی را می‌باید با همین رویکرد مورد بررسی قرار داد. توضیح بیشتر آنکه اجرای به یکباره و شدید تحریم نفتی علیه ایران به معنای کاهش شدید عرضه در بازار نفت می‌بود که نتیجه بدیهیِ این کاهش شدید عرضه در بازار نفت افزایش سرسام‌آور قیمت نفت و مشتقات آن می‌بود که سبب به هم ریختگی سیاسی و اقتصادی برای متحدان آمریکا و تا حدود کمتری برای خودِ این کشور هم می‌شد.

اما اکنون و با این ترفند نفتی دونالد ترامپ از یک سو صادرات نفت ایران به شکل مرحله به مرحله کاهش می‌یابد، از طرف دیگر گزینه‌های جایگزین نیز به موازات این حذف تدریجی نفت ایران، بازار نفت را به تعادل خواهند کشید. سه گزینه جایگزین ایالات متحده برای جلوگیری از بی‌ثبات شدن بازار نفت عبارتند از: افزایش صادرات نفت عربستان و روسیه از طریق اجرایی شدن توافقات نفتی این دو کشور، استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا و در مرحله نهایی و در صورت لزوم کنار گذاشتن سازوکار اوپک. هنگامی که با این رویکرد به معافیت کشورها از تحریم‌های نفتی می‌نگریم آنگاه می‌توان بیشتر از قبل نگران بود و پذیرفت که واقعیت آنقدرها هم که رسانه‌ها و مقامات ایرانی از این معافیت‌ها ابراز خوشحالی می‌کنند شیرین نیست. آمریکا با ترفند نفتی خود از یک طرف از بی ثبات شدن بازار نفت جلوگیری کرد، از سوی دیگر اثر خسارت‌بار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داد و شاید از این دو مهم‌تر از افزایش قیمت نفت به دلیل آغاز مجدد تحریم‌ها جلوگیری به عمل آورد که خبری خوش برای این کشور و متحدان آن بود. هیچ‌گاه نباید از خاطر ببریم که شاید دونالد ترامپ دیپلمات و سیاست‌مداری قوی و طبیعی نباشد اما تاجری کاربلد است!
 

علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۱۷:۲۹
باعث و بانی این تحریم ها احمدی نژاد است . که دنیا را بر علیه ایران تحریک کرد....خدا اه مظلومان و مریضان را از او بستاند. (361748)
رییس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ۲۳:۲۹
بشدت موافقم..
عین حقیقت را گفتید (361752)
Rastinn
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۱۳:۳۲
پيش بيني ها حاكي از اين بود كه در اثر تحريم نفت ايران و بسته شدن تنگه هرمز (در تئوري) باعث بالا رفتن قيمت نفت و به تبع آن افزايش قيمت تمام شده توليدات براي رقباي تجاري آمريكا (اروپا،چين،هندو..)شود و اين موجب شد كشورهاي فوق برخلاف گذشته روبروي آمريكا بايستند.
منتهي آمريكا براي همراه كردن كشورهاي فوق با سياست خود با ترفندهايي قيمت نفت را پايين نگه داشته تا به اروپا اطمينان دهد همراهي آنها موجب افزايش قيمت نفت نخواهد شد نتيجه اينست كه اروپا در ايجاد سازو كار مبادلات پولي با ايران دچار تزلزل شود (361758)