به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۱۶۴۴۱۴

انتخابات کنگره و خوش‌خیالی به سبک ایرانی!

انتخابات کنگره و خوش‌خیالی به سبک ایرانی!
گروه سیاسی: در چند روز اخیر و هم‌زمان با اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده آمریکا شاهد آن هستیم که اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های ایرانی با تحلیل‌های گوناگون به استقبال این رویداد سیاسی در آمریکا رفته‌اند.
 
مسئولان رسمی کشور هم با وجود آنکه تلاش می‌کنند با نوعی بی تفاوتی با این موضوع مواجه شوند اما از لابلای اظهارنظرهایشان می‌توان دریافت که آنان نیز نسبت به نتیجه به دست آمده در انتخابات کنگره ابراز شادمانی و رضایت می‌کنند. آنچه از تحلیل‌های این روزها درباره این موضوع  چه در سطح رسانه‌ها و چه در آنچه اهل سیاست می‌گویند می‌توان دریافت همان درد کهنه در شکل مواجهه جریان رسمی در ایران با هیئت حاکمه آمریکا است؛ عدم شناخت!

«آمریکا دشمن ایران است» ؛ چند دهه است که این گزاره تکرار می‌شود و جای تعجب است که چگونه با وجود گذشت چهار دهه از تکرار این عبارت هنوز هیچ شناخت کاملی نسبت به دولتی که «دشمن» خوانده می‌شود وجود ندارد در حالی که طبیعتا می‌باید شناخت «دشمن» اولین گام برای مواجهه با آن باشد! نتیجه این عدم شناخت آن است که گروه‌های مختلف سیاسی در ایران اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در هنگام روبرو شدن با پدیده‌های سیاسی رخ داده در ایالات متحده تحلیل‌هایی خام‌دستانه و غیرمنطبق بر واقعیات را ارائه می‌دهند؛ تحلیل‌هایی که نتیجه آن سیاست‌هایی ناکارآمد در حوزه دیپلماسی ایران بوده و است. انتخابات کنگره آمریکا را نمی‌توان شکست‌ترامپ نامید زیرا همچنان جمهوری‌خواهان اکثریت سنا را در اختیار خود دارند و با کنار گذاشتن چهره‌های مستقل، در مجلس نمایندگان هم نسبت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان «تقریبا» برابر است. این تقریبا برابر بودن نمایندگان دو حزب حتی پس از انتخابات اخیر میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا به آن معنا است که نمی‌توان از آنچه در انتخابات کنگره رخ داد شکست‌ترامپ را نتیجه گرفت و از آن مضحک‌تر مدعی پایان دوران‌ترامپ در کاخ سفید شد.

دونالد‌ ترامپ حداقل دو سال دیگر ساکن کاخ سفید است و با توجه به نظرسنجی‌های معتبر چهار سال دیگر نیز به این دو سال افزوده خواهد شد. این مهم از آن جهت حائز اهمیت است که برخی در ایران تصور می‌کردند با انتخابات کنگره و یا انتخابات۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری مسئله تحریم‌ها به شکل خودکار حل می‌شود و می‌توانند بازگشت دوباره آمریکایی به برجام را به جشن بنشینند. تا زمانی که مسئولان ایرانی نپذیرند که «ترامپ یک واقعیت در آمریکای امروز است» نمی‌توان امیدی به عبور از شرایط بحرانی و حساس امروز کشور داشت. تصورات خیال‌پردازانه مبنی بر آنکه جهان در مقابل‌ترامپ قرار گرفته است و یا اینکه نتیجه انتخابات کنگره سبب ورود افرادی به مجلس آمریکا می‌شود که استیضاح‌ترامپ را به نتیجه خواهند رساند اگر نگوییم نشانگر خوش‌خیالی این گروه از مسئولان است حداقل نشانگر عدم شناخت از نوع تصمیم‌گیری‌ها در ایالات متحده است.

کوتاه سخن آنکه؛ تا به امروز فرصت‌های بسیاری در حوزه دیپلماسی به ویژه در حوزه مسائل مرتبط با آمریکا به دلایل گوناگونی هدر رفته است. مسئولان نباید اجازه دهند تا این بار خوش‌خیالی‌هایی مانند آنچه پس از انتخابات کنگره در ایران شاهدش بودیم سبب سوختن فرصت‌های امروز برای دست یافتن به توافقی جامع‌تر از برجام شود. دست یافتن به توافق جامع راهی طولانی و سخت است اما با کمترین هزینه! 

Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۲۰:۲۸
سگ زرد برادر شغاله...
ترامپ یعنی آمریکا و آمریکا یعنی ترامپ...!!! (361764)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ۲۲:۴۷
اونجا یک ایرانی تبار رای اورده!!!! (361771)
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۱۲:۱۳
وای دیگه مشکلاتمون حل شد (361774)
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۰۹:۴۵
تنها راه نجات اقتصاد ما تکیه به نیرو و توان داخل است اعتماد به استعدادهای با تجربه و همچنین جوانها برای رونق تولید. آمریکایی که برجام را پاره کرد قابل اعتماد نیست و نخواهد بود هرچقدر کوتاه بیاییم باز هم یک قدم جلوتر می آید. این خیال خام را کنار بگذارید و دست از فریب مردم بردارید. (361773)