به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۱۶۶۱۷۵

پایداری اقتصادی نیم‌بند

پایداری اقتصادی نیم‌بند
رضا صادقیان
وضعیت بازار ارز، طلا، کالاهای مصرفی و اساسی و آنچه شهروندان به عنوان مشتریان چنین کالاها و خدماتی با آن روبرو هستند همچنان نااستوار و شکننده است. از همین‌رو نوسانات قیمت‌ها به واسطه عدم ثبات در بازار ارز بسیار چشم‌گیر است.

با وجودی که طی دو ماه گذشته بانک مرکزی در راستای ثبات بخشیدن به بازار ارز و طلا ورود پیدا کرده است و تلاش می‌کند همانند سال‌های گذشته و با توزیع ارز در بازار نقش دلال‌ها و سوداگران را کم‌رنگ کند، همچنان شاهد نوسانات لحظه‌ای در بازار هستیم. جهش و سقوط قیمتی که براساس شاخص‌های بازار همخوانی ندارد، به عبارتی در روزهایی که شاهد نشر خبرهای منفی نیستیم، مسئولان سایر کشورها سخنی درباره تحریم‌های بیشتر و مسدود کردن راه‌های ارتباط مالی را تکرار نکرده و حتی سیگنال‌های به نسبت مثبتی از سوی اروپایی‌ها را برای تبادلات پولی شاهد بودیم، قیمت ارز و طلا به صورت لحظه‌ای با نوسانات قابل توجه روبرو بوده است و این همه چیزی به غیر از عدم ثبات در زندگی روزمره شهروندان معنا نمی‌دهد.

طی روزهای اخیر شماری از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی درباره کاهش دنباله‌دار نرخ ارز سخن گفته‌اند، ولی این موضوع را نیز بیان کردند که شهروندان منتظر کاهش قیمت‌ها به این زودی نباشند و یا در خوشبینانه‌ترین حالت طی دوماه آینده با کاهش قیمت‌ها روبرو هستیم و در حال حاضر خبری از افول قیمت‌های جهش یافته نیست. البته چنین خبری به اما و اگرهای بسیاری نیز مربوط می‌شود. اگر وضعیت ارتباط با کشورهای اروپایی بهبود پیدا کند، اگر کشورهای طرف قرارداد در قبال دریافت نفت اقدام به پرداخت پول کنند، اگر بوسیله راه‌های ارتباطی خارج از تحریم موفق به ورود ارز به کشور شویم، اگر پترشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات را به بازار وارد کنند و... به این‌ترتیب در همین حوزه نیز شاهد پایداری و اطمینان کامل نیستیم و آینده اقتصادی زیست شهروندان در نسبیت سیر می‌کند.

با وجود تمام رویکردهایی که طی سه ماه گذشته در بازارهای مختلف از سوی مدیران ارشد دولتی به کار گرفته شده اما تا این لحظه آرامش و ثبات به بازار بازنگشته است و شهروندان خودشان را در مقابل جهش قیمت‌ها، بی‌ثباتی در بازار و انبوه سخنان مسئولان اجرایی که به عمل منتهی نمی‌شود و یا در هزاتوی سازمان‌های اداری با موانع مختلف روبرو شده و می‌شود، تنها و رها شده احساس می‌کنند. وضعیت اقتصادی نیم‌بند، دقیقا به صورت عدم ثبات و آشفتگی‌های حاصل از آن در اقتصاد، اجتماع و سیاست نیست، ولی چنانچه کیفیت نزولی زندگی شهروندان به همین منوال طی شود دیری نخواهد پایید که بازگرداندن اقتصاد کشور به ثبات دشوارتر از امروز خواهد شد و هزینه چنین دشواری را هر فرد و شهروندانی به‌اندازه خودش ناخواسته و با بی‌میلی کامل پرداخت خواهد کرد.