کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تعرض به دانش‌آموزان؛ علت‌ها را دریابید

16 آذر 1397 ساعت 15:02


گروه اجتماعی: «تعرض به دانش‌آموزان مدرسه‌ای در اصفهان»؛ خبری ناگوار که در روزهای اخیر ابتدا در فضای مجازی منتشر شد و پس از آن نیز مسئولان آموزش‌وپرورش و قوه قضاییه با تایید خبر اعلام کردند که متهم دستگیر شده است و این پرونده در دست بررسی است. هنوز زمان زیادی از آنکه شاهد پرونده‌ای مشابه در تهران بودیم نگذشته است. پرونده‌ای جنجالی که سبب صدور دستور رسیدگی قضایی فوری از سوی مقامات ارشد نظام نیز شد.
 

واقعیت آن است که در چنین پرونده‌هایی که به اصطلاح احساسات عمومی جامعه جریحه‌دار می‌شود آنچه بیشتر از هر موضوعی مورد توجه قرار می‌گیرد و از سوی مردم و مسئولان مطالبه می‌شود بررسی سریع پرونده و اجرای اشد مجازات برای فرد خاطی است اما واقعیت آن است که با وجود اهمیت مجازات نباید از این نکته هم غفلت کرد که در هیچ موضوعی رویکر صرفا تنبیهی سبب حل مسائل نشده و نمی‌شود و می‌توان گفت چنین روشی به نوعی توجه به معلول و کنار نهادن علت‌ها است. این در حالی است که اگر به واقع در پی عدم تکرار چنین فجایعی باشیم ضرورت دارد تا نگاه‌ها به سمت علت وقوع آن چرخش کند.
چند سالی است که موضوع خودمراقبتی جنسی در کشور مطرح شده است. سابقه این امر به سال‌های دورتر برمی‌گردد که سازمان‌های مردم نهاد تلاش داشتند با عبور از برخی مسائل که به غلط به شکل تابو در آمده است این موضوع را پیش برده و با آموزش مانع وقوع وقایع ناگوار به خصوص برای کودکان شوند. تلاش‌هایی که البته همواره با موانع و چالش‌های بسیاری روبرو شده و می‌شود.

اما در یک سال اخیر شاهد آن بودیم که سیاسیون هم به این موضوع ورود کرده و حتی در انتخابات۹۶ همین مسئله ترفندی برای تخریب کاندیداها شده بود. افزایش فشارها در نهایت سبب عقب‌نشینی دولت مستقر از اجرای آموزش‌های مرتبط با خودمراقبتی جنسی شد و بار دیگر این مسئله مهم مورد غفلت قرار گرفت. اتفاقات ناگوار سال‌های اخیر در حوزه مسائل اجتماعی همچون کودک‌آزاری یک بار دیگر لزوم و ضرورت موضوع آموزش به کودکان را به همگان گوشزد کرده است. آموزش‌هایی که فقدان آن به شکل محسوسی مشخص است و تبعات ناگوار آن نیز امروز بیشتر از هر زمانی قابل رویت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تکرار پرونده‌های کودک‌آزاری و تعرض به دانش‌آموزان سیاست‌ها را تغییر خواهد داد و یا توجه به لایه سطحی این قبیل موضوعات تنها اقدامی است که مسئولان در دستور کار خود قرار می‌دهند؟!


کد مطلب: 166421

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/166421/تعرض-دانش-آموزان-علت-ها-دریابید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir