کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا تهدیدات روحانی جدی است؟

18 آذر 1397 ساعت 15:17


گروه سیاسی: پس از آنکه در چند ماه اخیر وزیران کشور و امور خارجه به شکل تلویحی و صریح به کشورهای اروپایی در خصوص موضوعاتی همچون مسئله مهاجران، ورود مواد مخدر و تروریسم هشدار دادند روز گذشته رییس‌جمهور روحانی نیز درباره اثر منفی تحریم‌ها بر مقابله ایران با قاچاق مواد مخدر، افزایش ورود مهاجران به اروپا و همینطور موضوع تروریسم به اروپایی‌ها هشدار داده است.
 

او می‌گوید آنان که این تهدید را جدی نمی‌گیرند به نقشه جغرافیایی نگاهی دوباره بیندازند. اشاره آقای روحانی به موقعیت ژئوپلوتیک ایران است. موقعیت ایران به گونه‌ای است که اندکی ایجاد رخنه می‌تواند سبب بروز ناامنی در اروپا توسط تروریست‌هایی که در خاورمیانه حضور دارند شود یا افزایش گسترده قاچاق مواد مخدر به کشورهایی اروپایی را رقم بزند و یا موج گسترده‌ای از مهاجرت‌های غیرقانونی را به سمت و سوی اروپا ایجاد کند.

تا ماه‌های اخیر چنین تهدیداتی که حداقل در سطح تئوری مستقیما امنیت اروپا را نشانه گرفته است آن چنان از سوی مقامات رسمی به خصوص در سطح دولت مطرح نمی‌شد، حال چه اتفاق تازه‌ای در روابط ایران و اروپا رخ داده است که شاهد بیان تهدیدآمیزی این چنینی هستیم. در این باره گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد:برخی تحلیلگران تاخیر و تعلل کشورهای اروپایی در ثبت و اعلام سازوکار ویژه مالی برای حفظ برجام را علت اصلی تغییر لحن و ادبیات مقامات دولتی ایران می‌دانند، آنان معتقدند دستگاه سیاست خارجی ایران انتظار داشت تا اتحادیه اروپا هم‌زمان با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سازوکار ویژه برای حفظ برجام را اجرایی سازد اما در عمل این اتفاق نیفتاد و با وجود گذشت چند ماه از اجرایی شدن تحریم‌ها هنوز خبری از اجرایی شدن SPV نیست.

گمانه دیگر به موضوع هم‌صدایی اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا در محکومیت آزمایش موشکی ایران بازمی‌گردد. با وجود آنکه نشست شورای امنیت درباره این موضوع بی نتیجه ماند اما نمی‌توان از افزایش هم‌صدایی اروپا و آمریکا در موضوع اعتراض به آزمایش‌های موشکی توسط ایران نیز به سادگی گذشت. این دسته از تحلیلگران معتقدند آنچه اخیرا از مقامات دولت ایران در خصوص احتمال به وجود آمدن رخنه در مقابله با قاچاق مواد مخدر، مهاجران و تروریسم و خطرات این مسئله برای اروپا شنیده می‌شود بیشتر لفاظی‌های تهدیدآمیز در مقابل همراهی اروپا و آمریکا در موضوعات غیربرجامی است.و

گمانه سوم نیز بر این نکته تاکید دارد که آنچه رحمانی فضلی، ظریف و روحانی به عنوان سه مقام ارشد دولتی در ماه‌های اخیر در این باره مطرح کرده‌اند نه تهدید است و نه هشدار بلکه بیان یک واقعیت از اثرات تحریم‌ها است. این گروه از تحلیلگران بر این باور هستند که همانطور که تحریم بر زندگی مردم و اقتصاد کشور اثر منفی می‌گذارد منابع مالی کشور در حوزه‌هایی همچون مقابله مهاجرت غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم را کاهش داده و در نتیجه همین کاهش منابع مالی می‌تواند سبب کم شدن قدرت ایران برای مقابله با این موارد و به وجود آمدن تهدیداتی بالقوه برای کشورهای اروپایی شود.


کد مطلب: 166687

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/166687/آیا-تهدیدات-روحانی-جدی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir