به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۱۶۷۱۶۲

با پیشنهاد مناظره احمدی‌نژاد چه باید کرد؟

با پیشنهاد مناظره احمدی‌نژاد چه باید کرد؟
گروه سیاسی: حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم در استان گیلان با استقبال قابل توجه مردم روبرو شد. او که به بهانه مراسم یادبود میرزا کوچک خان جنگلی به صومعه‌سرا رفته بود در جمع مردم این شهر، حسن روحانی را به مناظره تلویزیونی دعوت کرد. این نخستین باری نیست که احمدی‌نژاد مسئولان کشور و به ویژه رییس‌جمهور را به مناظره فرامی‌خواند. او حتی سابقه دعوت از روسای جمهور کشورهای دیگر به مناظره در برابر مردم را هم در کارنامه خود دارد!
 
اما پرسش اساسی این است که با چنین پیشنهادهایی از سوی رییس‌جمهور سابق چه مواجهه‌ای باید داشت و علت چنین دعوت‌های گاه‌وبی‌گاه از سیاسیون برای مناظره چیست؟ با نگاهی به واکنش‌ها به دعوت احمدی‌نژاد شاهد آن هستیم که حامیان دولت مستقر و منتقدان دولت سابق چندان تمایلی به اظهارنظر در این باره ندارند و برخی از آنان نیز که واکنشی نشان داده‌اند ترجیح‌شان آن است که این پیشنهاد رییس‌جمهور سابق را چندان مهم تلقی نکرده و آن را در حد یک بازی سیاسی تقلیل دهند.

به نظر می‌آید این شکل مواجهه با پیشنهاد مناظره احمدی‌نژاد چندان برای جامعه قابل قبول نباشد و درصد بالایی از مردم انتظار دارند تا اگر مسئولان دولت مستقر حرفی برای گفتن دارند از مناظره با رقبای سیاسی فراری نباشند و چنین پیشنهادهایی را با روی باز پذیرا باشند. به بیان دیگر هنگامی که مسئولان و یا حامیان سیاسی  دولت روحانی به جای پاسخ مثبت به پیشنهاد مناظره به تمسخر آن می‌پردازند بیشتر از آن که طرف مقابل را در اذهان عمومی شکست دهند خودشان در جایگاه ناکام و شکست‌خورده قرار می‌گیرند. پرسش قابل طرح در این باره آن است که علت گریختن از مناظره از سوی روحانی و حامیان او چیست؟

با نگاهی به کارنامه شش ساله دولت موسوم به اعتدال شاهد آن هستیم که  هر سالی که گذشته است به خصوص در یکی دو سال اخیر میزان حمایت مردمی از دولت کاهش پیدا کرده است و علت پیروزی روحانی در انتخابات۹۶ را هم می‌باید در غیبت رقیب جدی در انتخابات جست‌وجو کرد و شاید اگر همین محمود احمدی‌نژاد و یا نزدیکان او اجازه حضور در آن انتخابات را پیدا می‌کردند پیروز انتخابات فرد دیگری بود. ممکن است برخی با بهانه قرار دادن وضعیت ویژه کشور در حوزه‌های مختلف به این نتیجه برسند که در چنین شرایطی برگزاری چنان مناظره‌ای سبب ایجاد تنش در فضای سیاسی ایران می‌شود و کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد. واقعیت آن است که دوران چنین دیدگاهی دیگر گذشته است و در دنیای امروز هیچ اتفاقی نباید و نمی‌تواند مانع گردش آزاد اطلاعات شود. یکی از مهم‌ترین ابزاری که مفهوم گردش آزاد اطلاعات را در عمل محقق می‌کند نیز مناظره میان سیاستمداران است. امری که در کشورهای صنعتی و پیشرفته موضوعی عادی و همیشگی است و ظاهرا در کشور ما تنها به روزهای انتخابات محدود می‌شود!

به طور خلاصه می‌توان گفت پاسخ مثبت حسن روحانی به پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای برگزاری یک مناظره علاوه بر آن که ممکن است بتواند به بخشی از پرسش‌ها و ابهام‌های موجود در جامعه پاسخ دهد از سوی دیگر این امکان را فراهم می‌آورد تا شاهد گامی رو به جلو در توسعه سیاسی کشور باشیم؛ در سوی مقابل هم پاسخ منفی به این پیشنهاد جدی رئيس‌جمهور سابق نشانگر پذیرش کارنامه ضعیف و فاقد نقطه قوت از سوی دولت و یک پیروزی بزرگ سیاسی برای احمدی‌نژاد خواهد بود. حال باید منتظر ماند و در روزهای آینده دید که آیا شاهد پاسخ مثبت به چالش شفافیت خواهیم بود و یا روحانی با پاسخ منفی به این پیشنهاد به افزایش بیش از پیش محبوبیت رئيس دولت‌های نهم و دهم در جامعه کمک خواهد کرد!

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۲۰:۲۰
......)کار را به جایی رسانده اند که احمدی نژاد شده خوب و مامانی.
استقبال زیاد مردم شهرهای مختلف عمق این فاجعه را نشان می دهد. (362143)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۲۱:۴۳
مگر انتخاباته که می‌خواد مناظره کنه!!!؟؟؟ اینکار چیزی جز بهم زدن جو سیاسی کشور به ارمغان نخواهد آورد... (362144)
homayon
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۰۸:۴۱
واقعیت امر اینست که دولت به اصطلاح امید بزرگ ترین صنعت کشور که همان ساخت مسکن هست رو با دستان خود به پای چوبه ی دار برد وان را اعدام کرد در بحث سیاست داخلی هیچ کار مثمر ثمری انجام نداده ودر بحث سیاست خارجی واقعیت امر ومسلم فروپاشی توافق برجام را هنوز قبول نکرده ونمی خواهد این موضوع را بفهمند که کلاه گشادی توسط پنج کشور دارای کرسی دایم شورای امنیت سازمان ملل سر ایران گذاشته اند خود از نقاط ضعف دولت است که در صورت شرکت در مناظره احمدی نژادخود برگ برنده ای است که بدست دولت نهم ودهم احمدی نژاداست (362149)
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۰:۴۴
مطلب منصفانه ای بود!
زنده باد بهار... (362150)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۱:۲۴
زنده باد دکتر محمود (362151)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۳:۱۳
...ای کاش مسئولین کشورابتدایی ترین پیشنیازدموکراسی یعنی مناظره بامخالفین ودانشگاهیان رادربررسی عملکردهابپذیرندوقدری حریت خودرادرمعرض نمایش بگذارند!گمان نداریم این سیتم راضی به این امربشودوهمه ارکان درمعرض قضاوت! (362154)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۴:۳۱
یاد مناظرات سال88 افتادم و.... (362157)
حافظه تاریخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۲۲:۵۹
سلام:
سعذی در گلستان شبیه این داستان رامیگوید؛روزی ملحدی خواست با من بحث کند،گفتم تو دین منرا قبول نداری و کفر تو هم بدرد من نمیخورد. حالا مناظره ای که با دروغ وسفسطه وعوامفریبی باشد نتیجه اش اغفال عوام وضرر برای کشور است. (362160)
سید رضوی از فارس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۲۱:۴۶
سلام
در گیلان 15 مورد زیست محیطی وجود داره اگر احمدی نژاد هنری داره 5 تاش حل کنه 1 الودگی تالاب 2 ورود فاضلاب از گوهر رود به دریا 3 و
الوده بودن زر جوب 4 تخریب پل بخاطر سیل های اخیر 5 بالا اومدن سطح آب بندا 6 بهدر رفتن سیلاب ها 7 کمبود آب در تابستان 8 فراوونی آب در زمستان 9 بیکاری کشاورزا در زمستون 10 چرای بی رویه دام در جنگل (362171)